لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

اتحاديه اروپا پنج نفر را به اتهام دخالت در توطئه ترور سفير عربستان در آمريکا تحريم کرد


اتحادیه اروپا روز جمعه از تحریم دارایی‌های پنج نفر در ارتباط با اتهام «توطئه ترور» سفیر عربستان در واشینگتن خبر داد. پیشتر بریتانیا، آمریکا و کانادا نیز از اعمال تحریم علیه پنج فرد ایرانی خبر داده بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اتحادیه اروپا در بیانیه خود در این زمینه آورده است که به دنبال «افشای توطئه ترور» سفیر عربستان در ایالات متحده، اتحادیه اروپا با هدف «مبارزه با تروریسم»، پنج فرد را مشمول اقدامات محدود کننده کرده است.

بیانیه اتحادیه اروپا بدون ذکر نام و ملیت افراد تحت تحریم قرار گرفته، تنها توضیح داده است که دارایی‌های این افراد در کشورهای عضو اتحادیه اروپا مسدود خواهد شد و این پنج‌تن هیچ‌گونه دسترسی به این اموال نخواهند داشت.

ایالات متحده آمریکا دو شهروند ایرانی را به تلاش برای ترور سفیر عربستان در واشینگتن و همچنین بمب‌گذاری در سفارتخانه‌های عربستان و اسرائیل در همین شهر متهم کرده است.

مقام‌های آمریکایی منصور ارباب‌سیر، تبعه ایرانی-آمریکایی و غلام شکوری که گفته شده عضو نیروی قدس سپاه پاسداران است و احتمالا در ایران به سر می‌برد را به عنوان دو عامل اصلی اجرای این «طرح ترور» معرفی کرده‌اند.

به دنبال این اتهام‌زنی‌ها، آمریکا و بریتانیا به تازگی اموال پنج ایرانی «مرتبط» با «توطئه ترور» سفیر عربستان را مسدود کردند.

وزارت دارایی بریتانیا در این خصوص اظهار کرده بود که بر اساس «قانون مسدود کردن دارایی تروریست‌ها» اموال دو فرد نام‌برده را به همراه دارایی‌های سه ایرانی دیگر مسدود کرده‌است.

به گفته خبرگزاری‌ها سه فرد دیگری که شامل اقدام تحریمی بریتانیا شده‌اند عبارتند از حامد عبداللهی، از افسران ارشد نیروی قدس که متهم است به طراحی این طرح ترور کمک کرده‌است، عبدالرضا شهلایی، یکی از معاونان نیروی قدس، و قاسم سلیمانی، فرمانده این نیرو که گفته می‌شود نظارت بر اجرای طرح ترور را بر عهده داشته‌است.

این پنج فرد از سوی آمریکا نیز تحت تحریم قرار گرفته‌اند.

پس از آمریکا و بریتانیا، کانادا نیز اعلام کرد که در همراهی با این دو کشور، اموال پنج شهروند ایرانی متهم به دست داشتن در این توطئه را مسدود کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ايران که تاکنون به شدت اتهامات وارد شده از سوی آمریکا را رد کرده‌اند و در روزهای نخست پس از طرح این اتهام نیز واکنشی خشمگينانه نشان داده بودند، به تازگی خواستار ارائه اطلاعات مربوط به اين حادثه برای بررسی شدند، هرچند که محمود احمدی‌‌نژاد بعدا هر گونه بررسی در این زمینه را رد کرد.
XS
SM
MD
LG