لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۴

تاخیر در دفن جسد قذافی؛ انتقاد شورای حقوق بشر از نحوه قتل رهبر سابق لیبی


قذافی دقایقی پیش از مرگ
قذافی دقایقی پیش از مرگ
مقام‌های لیبی می‌گویند خاکسپاری معمر قذافی، رهبر پیشین این کشور، به دلیل تحقیق بیشتر در مورد چگونگی مرگ وی و نیز مشخص کردن مکانی برای دفن وی به تعویق افتاده است.

معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی، روز پنجشنبه، پس از دستگیری به دست نیروهای انتقالی، به ضرب گلوله کشته شد. در حالی که محمود جبرئیل، رئیس اجرایی شورای انتقالی لیبی گفته است که مشخص نیست قذافی به ضرب گلوله انقلابیون یا هواداران حکومت سابق کشته شده، «یک مقام بلندپایه شورای انتقالی» به خبرگزاری رویترز گفته است که وی به دست نیروهای شورای انتقالی پس از دستگیری کشته شده است.

چگونگی کشته‌ شدن معمر قذافی پس از آن مورد مناقشه واقع شد که روز پنجشنبه ویدئویی منتشر شد که نشان می‌داد وی پس از دستگیری زنده بوده است.

از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که جنازه معمر قذافی در یک سردخانه، در یک مرکز تجاری در شهر سرت نگهداری می‌شود. این خبرگزاری می‌افزاید محل اصابت گلوله به سر، سینه و شکم وی قابل رویت است.

برپایه این گزارش روز جمعه صدها نفر در این مرکز تجمع کرده بودند تا بتوانند جنازه معمر قدافی را ببینند.

پیش از این قرار بود خاکسپاری جنازه قذافی، مطابق با آداب اسلامی روز جمعه انجام بگیرد ما شورای انتقالی اعلام کرد که محل دفن وی هنوز در دست بررسی است و چگونی مرگ قذافی نیز باید روشن شود.

در همین زمینه اداره حقوق بشر سازمان ملل، روز جمعه خواستار تحقیق کامل در مورد چگونگی مرگ معمر قذافی شد و در عین حال ابراز نگرانی کرد که وی ممکن است پس از دستگیری اعدام شده باشد.

این در حالی است که بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، از کشته شدن معمر قذافی، به عنوان «گذار تاریخی» برای لیبی، یاد کرده بود.

روپرت کولویل، یک سخنگوی شورای حقوق بشر سازمان ملل، در این باره گفت: «تردیدهای زیادی درباره این که چه چیزی دقیقا اتفاق افتاده است، وجود دارد. به نظر می‌رسد که چهار یا پنج روایت مختلف از اینکه او چگونه مرد، موجود است.»

وی افزود: «اگر این دو ویدئو را کنار هم بگذارید، بسیار ناراحت کننده است، چراکه می‌بینید یک نفر زنده دستگیر شده و در دیگری می‌بیند که همان فرد مرده است.»

روسیه خواستار تحقیق بین‌المللی شد

در همین روز سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، اظهار داشت کاروان خودروهایی که معمر قذافی را پیش از دستگیری می‌بردند خطری متوجه کسی نمی‌کردند اما با این حال هدف حمله جنگنده‌های ناتو قرار گرفتند.

برپایه گزارش‌های منتشر جنگنده‌های ناتو کاروان معمر قذافی را ابتدا مورد حمله قرار داده و رهبر لیبی که از زمین نیز هدف آتش نیروهای شورای انتقالی بود، از جبپ خود پیاده شده و در کانالی پناه گرفت که سرانجام به دستگیری وی منتهی شد.

سرگئی لاوروف همچنین از پیام‌های شادباش شماری از رهبران جهان برای مرگ قذافی انتقاد کرد و گفت: «چگونگی این مرگ پرسش‌های زیادی برمی‌ا‌نگیزد.»

وی افزود: «اقدامات ناتو نیز برای ما از منظر قوانین بین‌الملل برای ما قابل توجه است.»

سرگئی لاوروف درباره کشته شدن قذافی گفت: «کنوانسیون‌های ژنو در این صراحت دارند به محضی که فردی در یک درگیری مسلحانه اسیر شد، رویه‌های ویژه‌ای مشمول حال وی می‌شود.»

وزیر خارجه روسیه گفت: «تصاویری که ما دیدیم نشان می‌داد او در حالی که زخمی بود اسیر شد، و پس از آن، در حالی که اسیر است، جان وی گرفته می‌شود.»

وزیر خارجه روسیه در ادامه خواستار تحقیق بین‌المللی درباره مرگ رهبر پیشین لیبی شد.
XS
SM
MD
LG