لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۴

«آزادسازی» لیبی در بنغازی جشن گرفته شد


شورای ملی انتقالی لیبی، یکشنه رسما آزاد سازی تمام سرزمین لیبی را از سلطه نظام معمر قذافی رهبر پیشین این کشور اعلام کرد. بدین ترتیب به دوران پس از قذافی در لیبی به طور رسمی آغاز شد.

در جشنی که در شهر بنغازی خاستگاه اعتراض‌های لیبی با حضور ده‌ها هزار نفر از لیبیایی‌ها برگزار شد، عبدالحفیظ غوقه آزاد نایب رئیس و سخنگوی شورای ملی انقالی لیبی، آزاد سازی این کشور از سلطه نظام قذافی را با شعار «سرت را بالا بگیر تو یک لیبیایی آزاد هستی» اعلام کرد.

این اعلام سه روز پس از کشته شدن معمر قذافی صورت می‌گیرد، مردی که ۴۲ سال بر لیبی حکومت کرد و سپس در انقلابی مسلحانه که ۱۰ ماه به طول کشید، سرنگون شد.

مصطفی عبدالجلیل رئیس شورای ملی انتقالی لیبی در سخنانی در جشن اعلام آزاد سازی لیبی متعهد شد که به شریعت اسلامی احترام گذاشته شود. او در این باره گفت: «ما به عنوان کشوری اسلامی شریعت اسلامی را به عنوان منبع اصلی قانون گذاری خود انتخاب کرده‌ایم، بنابراین هر قانونی که مخالف آموزه‌های اسلام و شریعت اسلامی باشد، طبق قانون باطل است و لغو خواهد شد.»

در محل برگزاری جشن در بنغازی، پرچم‌های کشورهایی که به انقلابیون لیبی در مبارزه با نظام معمر قذافی کمک کردند، قرار داده شده بود.

عبدالجلیل نیز در سخنان خود تشکر از قدرت‌های خارجی یاری‌رسان به مخالفان قذافی از جمله شورای همکاری خلیج فارس، سازمان کنفرانس اسلامی، اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و ناتو را فراموش نکرد. او آنها را سربازانی توصیف کرد که خداوند برای یاری مردم لیبی فرستاد تا به آنها در مقابل قذافی که اعتراض مسالمت آمیزشان را سرکوب می‌کرد، یاری رسانند.

رئیس شورای ملی انتقالی لیبی همگان را به آشتی و گذشت دعوت کرد و گفت: «همگان را به گذشت، بخشش و صلح دعوت می‌کنم، کینه از یکدیگر را کنار بگذارید که برای پیروزی انقلاب بسیار ضروری است.»

او همچنین خواستار حاکمیت قانون شد و اظهار داشت: «شما را دعوت می‌کنم به پایبندی به قانون. هیچ چیز نباید با زور از کسی سلب شود.»

از سوی دیگر عبد الحفیظ غوقه سخنگوی شورای ملی انتقالی، در بیانیه‌ای که به مناسبت آزاد سازی لیبی از حاکمیت نظام قذافی خواند، تاکید کرد که این کشور به تمام معاهده‌های از پیش منعقد شده پایبند است: «به دنیا می‌گویینم اولا به تمام قراردادهای منعقد شده طبق قانون بین‌المللی پایبندیم، دوم با جهان برای تثیبت صلح و امنیت بین‌المللی همکاری می‌کنیم. سوم برای برقراری روابط حسنه با تمام کشورهای جهان تلاش می‌کنیم.»

استقبال آمریکا

باراک اوباما رئیس جمهور امریکا از اعلام آزاد سازی لیبی از حاکمیت نظام قذافی استقبال کرد. او حکومت این کشور را به احترام به حقوق بشر و تلاش برای برقرار دموکراسی تشویق کرد.

اوباما در پیامی مکتوب گفت: «پس از چهار دهه دیکتاتوری خشن و هشت ماه جنگ خونین اکنون مردم لیبی می‌توانند آزادی خود را جشن بگیرند و دوره‌ای پر امید را آغاز کنند.»

او افزود با پایان جنگ شورای ملی انتقالی باید تلاش خود را برای برگزاری انتخابات معطوف کند.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: «حاکمان جدید لیبی باید به تعهدات خود مبنی بر رعایت حقوق بشر پایبند باشد و روند آشتی ملی و فراهم کردن ما یحتاج مردم را آغاز کنند.»

او وعده داد که آمریکا و هم‌پیمانانش به لیبی برای قرار گرفتن در روند پیشرفت یاری رسانند.

تهدید سیف الاسلام

در حین برگزاری جشن آزاد سازی لیبی سیف الاسلام فرزند قذافی در یک پیام صوتی تاکید کرد هنوز زنده است و به مقاومت علیه انقلابیون می‌پردازد.
در این پیام صوتی چند ثانیه‌ای که شبکه الرای پخش کرد، سیف الاسلام خطاب به هوادران پدرش گفت: «ما به مقاومت ادامه می‌دهیم.»

وی با عباراتی که پیشتر پدرش به مخالفان و ناتو نسبت می‌داد سخن گفت و با صدای بلند فریاد زد: «ای موش‌ها! ننگ بر شما باد.. ننگ بر ناتو.»

سیف الاسلام ادامه داد: «پیام‌هایی از بنی ولید به دست من رسید که تاکید می‌کند قبایل آنجا برای برخورد با موش‌ها به اجماع رسیده‌اند.»

او خطاب به شورای ملی انتقالی گفت: «ننگ بر شما باد و بر ناتو که از شما پشتیبانی می‌کند.. این سرزمین ماست، در آن زندگی می‌کنیم و می‌میریم و به مقاومت ادامه می‌دهیم.»
XS
SM
MD
LG