لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۷

قرائت کیفرخواست متهم «توطئه ترور در واشینگتن» در جلسه روز دوشنبه دادگاه


طرحی از حضور قبلی منصور ارباب‌سیر در دادگاه.
طرحی از حضور قبلی منصور ارباب‌سیر در دادگاه.
مقام‌های قضایی ایالات متحده خبر دادند که قرار است کیفرخواست منصور ارباب‌سیَر، تبعه ایرانی-آمریکایی که هم‌اکنون در آمریکا در بازداشت است روز دوشنبه در دادگاه قرائت شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دادستان‌های فدرال آمریکا گفتند که منصور ارباب‌سیر برای حضور در جلسه قرائت کیفرخواست روز دوشنبه به دادگاهی در شهر نیویورک احضار شده‌است.

به نوشته وب‌سایت آمریکایی «هافینگتون‌پست»، سابرینا اِشراف، وکیل تسخیری منصور ارباب‌سیر پیش از این گفته است «در صورتی که در دادگاه برای منصور ارباب‌سیر کیفرخواست صادر شود او اظهار بی‌گناهی خواهد کرد.»

وزارت دادگستری ایالات متحده و پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، می‌گویند که آقای ارباب‌سیر پس از بازداشت اعتراف کرده‌است که تلاش داشته از طریق پرداخت پول به قاچاقچیان مکزیکی، سفیر عربستان در واشینگتن را ترور کند.

دادستان کل آمریکا به تازگی در یک نشست خبری اعلام کرد که طرح ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، را کشف و خنثی کرده‌است؛ ادعایی که از سوی مقام‌های ایرانی تکذیب شده و آن را «بی‌معنی» نامیده‌اند.

ارباب سیار روز ۲۹ سپتامبر در فرودگاه جان اف کندی نیویورک دستگیر شد و به گفته مقام‌های آمریکایی، در نخستین جلسه دادگاه به جرم خود اعتراف کرد و درباره نقش عناصری در دولت جمهوری اسلامی در طرح ترور سفیر عربستان نیز شهادت داده‌است.

به گفته مقام‌های آمریکایی منصور ارباب‌سیر، ۵۶ ساله و فروشنده اتومبیل در آمریکا که پیشینه کلاهبرداری هم دارد متهم است که نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار به حسابی که تصور می‌کرد از آن یکی از اعضای کارتل مواد مخدر مکزیکی با نام ستاس است حواله کرده‌است.

به گفته آنان این پول قرار بود پیش‌پرداخت ۱٫۵ میلیون دلاری باشد که قرار بوده به عنوان دستمزد اجرای طرح ترور به عاملان آن پرداخت شود.

روزنامه آمریکایی واشینگتن‌پست نیز در مقاله‌ای نوشته است که منصور ارباب‌سیر این «طرح ترور» را به درخواست پسر عمه خود به نام عبدالرضا شهلایی، از افراد ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران، اجرا می‌کرده‌است.

به نوشته این مقاله، ارباب‌سیر و شهلایی که با هم و در شهر کرمانشاه بزرگ شده‌اند روابط نزدیکی دارند و ارباب‌سیر در سفری که اوایل سال جاری میلادی به ایران داشته «سفارش این ترور را از او دریافت کرده‌است.»

عبدالرضا شهلایی، از معاونان نیروی قدس است و دولت آمریکا پیش از این در شهریورماه سال ۱۳۸۷، نیز وی را به عنوان یکی از طراحان «یک عملیات بسیار پیچیده» در عراق که در دی‌ماه ۸۵ منجر به کشته شدن پنج سرباز آمریکایی شد معرفی کرده بود و او را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

مقام‌های آمریکا در پیوند با این «طرح ترور» انگشت اتهام خود را به سوی غلام شکوری، عضو شناخته‌شده گردان قدس و نیروهای ویژه سپاه پاسداران، نیز نشانه رفته‌اند و ادعا می‌کنند که او یک شبکه ایرانی آمریکایی را هدایت می‌کرده‌است.

ایالات متحده، اتحادیه اروپا و کانادا پنج فرد را در ارتباط با این «طرح ترور» تحریم کرده‌اند که به گفته خبرگزاری‌ها این پنج فرد شامل منصور ارباب‌سیر، غلام شکوری و عبدالرضا شهلایی می‌شود و دو فرد دیگر نیز عبارتند از حامد عبداللهی، از افسران ارشد نیروی قدس که متهم است به طراحی این طرح ترور کمک کرده‌است، و قاسم سلیمانی، فرمانده این نیرو که گفته می‌شود نظارت بر اجرای طرح ترور را بر عهده داشته‌است.
XS
SM
MD
LG