لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۲

حزب اسلام‌گرای تونس می‌گوید که ۴۰ درصد آرا انتخابات را به‌دست آورده‌است


نشست خبری یکی از اعضای حزب اسلامی «النهضه». ۲۴ اکتبر ۲۰۱۱.
نشست خبری یکی از اعضای حزب اسلامی «النهضه». ۲۴ اکتبر ۲۰۱۱.
حزب «النهضه» که از آن به عنوان حزب اسلامی میانه‌رو یاد می‌شود اعلام کرده‌است که در نخستین انتخابات پس از سرنگونی دیکتاتور تونس، از دیگر احزاب پیشی گرفته و «۴۰ درصد از آرا» را به دست آورده‌است.

۹ ماه پس از سقوط حکومت زین‌العابدین بن علی در نتیجه اعتراض‌های مردمی در تونس، نخستین انتخابات آزاد تاریخ این کشور، بامداد روز یک‌شنبه آغاز شد و شهروندان تونس برای تعیین نمایندگان مجلس مؤسسان پای صندوق‌های رأی رفته‌اند.

نتایج این انتخابات قرار است بعد از ظهر روز سه‌شنبه اعلام شود اما مسئولان حزب «النهضه» می‌گویند که شمارش‌ها نشان می‌دهد که این حزب موفق به کسب ۹۰ کرسی از ۲۱۷ کرسی مجلس مؤسسان شده‌است.

شهروندان تونسی از میان بیش از ۱۱ هزار نامزد انتخابات که نیمی از آن‌ها زن هستند، ۲۱۷ عضو مجلس مؤسسان را انتخاب می‌کنند و نمایندگان این مجلس ضمن تهیه پیش‌نویس قانون اساسی جدید، وظیفه تعیین دولت موقت و برگزاری انتخابات برای تعیین رئیس جمهور و پارلمان جدید را بر عهده دارند.

مسئولان انتخابات تونس می‌گویند بیش از ۹۰ درصد از حدود چهارمیلیون نفری که برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده بودند، در روزهای اخیر برای تشکیل مجلس مؤسسان به پای صندوق‌های رای رفته‌اند.

روز سه‌شنبه خبرگزاری فرانسه گزارش داد که یک‌سوم از تونسی‌های مقیم شمال فرانسه که در نخستین انتخابات آزاد تونس شرکت کرده‌اند به حزب اسلام‌گرای «النهضه» رأی داده‌اند.

اعضای ارشد حزب «النهضه» اعلام کرده‌اند در صورتی که دو حزب سکولار «کنگره برای جمهوری» (CPR) و «انجمن دمکراتیک برای کار و‌ آزادی» ( FDTL) به آرا کافی در این انتخابات دست پیدا کنند، «النهضه» حاضر است در مجلس با آنها تشکیل یک ائتلاف بدهد.

ناظران خارجی از جمله از اتحادیه اروپا و مرکز کارتر در آمریکا، در برخی حوزه‌ها بر جریان این رأی‌گیری که از آن به عنوان «نخستین آزمون دمکراتیک خیزش‌های مردمی در جهان عرب» یاد می‌شود، نظارت دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ناظران اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه از روند انتخابات تونس تمجید کرده و آن را انتخاباتی «شفاف» توصیف کردند که در آن «تنها تخلفاتی جزئی مشاهده شده‌است.»

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، شامگاه یک‌شنبه از برگزاری نخستین انتخابات آزاد در تونس ابراز خوشحالی کرد و گفت که «شهروندان شجاع تونسی آینده دموکراتیک تازه‌ای را رقم می‌زنند و با این کار تبدیل به الگویی برای منطقه و جهان می‌شوند.»

وزیر خارجه آمریکا از احزاب تونسی خواست تا حکومتی شفاف را تشکیل دهند.
XS
SM
MD
LG