لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۴

قطر: بهترین راه برای حل مشکل ایران و عربستان گفت‌وگوی مستقیم است


شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر قطر
شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر قطر
شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر از مقامات رسمی عربستان سعودی و ایران خواست در مورد اتهام مطرح شده به ایران درباره «توطئه ترور سفیر عربستان در واشینگتن» به طور مستقیم گفت‌وگو کنند.

نخست‌وزیر قطر گفت: «به گمان من بهترین و آسان‌ترین راه برای حل این مسئله دیدار (مقامات) دو کشور است.»

به گزارش خبرگزاری رسمی قطر، نخست وزیر قطر که هدایت امور وزارت خارجه این کشور را هم برعهده دارد، روز یکشنبه پس ازدیدار با علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، این موضوع را اظهار داشت.

شیخ حمد بن جاسم آل ثانی افزود: «ایران و عربستان سعودی دو کشور مهم هستند و شایسته است روابط حسنه داشته باشند.»

نخست وزیر قطر همچنین ابراز امیدواری کرده اتهام دست داشتن ایران در توطئه ترور سفیر عربستان در واشینگتن، نادرست باشد و غیرواقعی بودن آن مشخص شود.

نخست وزیر قطر گفت: «ما (قطر) عضو کشورهای همکاری خلیج فارس هستیم و منافعی در ثبات و امنیت در عربستان سعودی داریم و امیدوارم اتهامات مطرح شده (در پرونده ترور سفیر عربستان در واشینگتن) نادرست باشد.»

شیخ حمد بن جاسم آل ثانی همچنین گفته است: «ما هنوز منتظر بررسی مدارک و شواهد (در این پرونده) هستیم.»

مقامات قضایی آمریکا، برخی از «عناصر» جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در «توطئه ترور» سفیر عربستان در واشینگتن و انفجار در سفارتخانه‌های عربستان و اسرائیل متهم کردند.

منصور ارباب سیر به همراه غلام شکوری، که گفته می‌شود عضو نیروی قدس سپاه پاسداران است، از سوی آمریکا متهم‌اند که در صدد بوده‌اند از طریق پرداخت پول به قاچاقچیان مواد مخدر عادل الجبیر، سفیر عربستان در آمریکا را ترور کنند.

به گفته مقامات آمریکایی، نیروی قدس سپاه پاسداران برای انجام این عملیات در آمریکا مبلغ ۱۰۰ هزار دلار به حساب یک عضو کارتل مواد مخدر مکزیک فرستاده که وی مامور مخفی مواد مخدر آمریکا بوده است. برپایه این ادعا، این مبلغ بخشی از پیش پرداخت یک و نیم میلیون دلاری ایران برای هدف قرار دادن سفیر عربستان بوده است.

ایران به شدت این اتهامات را رد کرده و آن را سناریویی «ساختگی» دانسته است.

از سوی دیگر خبرگزاری مهر هم روز یکشنبه گزارش داد علی اکبر صالحی وزیر، خارجه جمهوری اسلامی ایران در ضیافت ناهار خالد بن محمد العطیه، وزیر مشاور امور خارجه قطر حضور یافته و دو طرف گفت وگو کردند.

امیر قطر در زمان مطرح شدن مسئله توطئه ترور سفیر عربستان در واشینگتن، فرستاده خود، خالد العطیه را راهی تهران کرده بود.

علی اکبر صالحی پیشتر با نام بردن از غرب به عنوان «شياطين» گفته بود که «شياطين هميشه برای اختلافات ميان کشورهای اسلامی فعاليت می‌کنند. آيا عاقلانه است که جمهوری اسلامی ايران به چنين اقدامی دست بزند؟»

آقای صالحی در مراسم تشییع جنازه و خاکسپاری ولیعهد عربستان در ریاض هم حضور یافته بود. وی روز یکشنبه پس از دیدار با مقامات قطر، راهی عراق شده است.
XS
SM
MD
LG