لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۶

عضویت فلسطین در یونسکو «در تصمیم‌ سازمان ملل تاثیرگذار خواهد بود»


باراک اوباما (راست) و محمود عباس
باراک اوباما (راست) و محمود عباس
روز دوشنبه گذشته، ۹ آبان‌ماه، با رای مثبت ۱۰۷ کشور فلسطین به عضویت کامل یونسکو، نهاد علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، درآمد.

گفت‌وگوی بابک غفوری آذر با علی گرانمایه
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:10 0:00
لینک مستقیم


در جریان رای‌گیری ۱۴ کشور از جمله ایالات متحده و اسرائیل به این عضویت رأی مخالف داده و ۵۲ کشور نیز به آن رأی ممتنع دادند.

رادیوفردا درباره این عضویت با علی گرانمایه، استاد روابط بین‌الملل و دیپلمات پیشین، گفت‌و‌گو کرده و نخست از او درباره اهمیت این موضوع پرسیده است.

علی گرانمایه: این امر به طور اصولی مهم است، چون یونسکو یک نهاد بین‌المللی است و عضویت در آن برای حکومت خودگردان فلسطین یا آن طور که آقای محمود عباس تقاضا کرده است «دولت فلسطین» بسیار بااهمیت است.

رأیی که امروز یونسکو داده از جهت دیگر هم با اهمیت است، چون در این اختلاف نظرهایی که بر سر مسئله فلسطین وجود دارد، تعداد آرای موافق عضویت فلسطین در سازمان بین‌المللی یونسکو بسیار بیشتر از آرای مخالف است.

اهمیت دیگر این مسئله از نظر من این است که میان کشورهای غربی، کشور فرانسه که میزبان و محل استقرار یونسکو است به عضویت دولت فلسطین رأی مثبت داده است.

  • این رأی بالای عضویت فلسطین در یونسکو آیا می‌تواند تاثیری بر درخواست عضویت کامل فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل هم داشته باشد؟

بدون تردید بله. در شرایطی که دولت اسرائیل و دولت‌هایی که اسرائیل را متحد قابل اعتماد خود می‌دانند، در قبول عضویت دولت فلسطین در سازمان ملل متحد تردید دارند، ۱۰۷ کشور در یونسکو به عضویت فلسطین رأی موافقت دادند. این در افکار عمومی جهان و در تصمیم‌گیری دولت‌هایی که در سازمان ملل حضور دارند قطعاً تاثیرگذار خواهد بود.

من فکر می‌کنم برای آقای محمود عباس این امر اهمیت بسیار زیادی دارد، به خصوص در شرایطی که عضویت فلسطین در شورای امنیت مطرح می‌شود و آنجا هم کشوری که بخواهد رأی مخالف بدهد از بین پنج کشور اعضای دائمی شورای امنیت، باید توجه داشته باشد که رودرروی کشورهای عربی، آسیایی، آفریقایی و تعداد زیادی از کشورهای دیگر که با عضویت فلسطین در سازمان ملل موافق هستند قرار دارد.

حتی دست دولت‌هایی که محظور دارند، این رأی و توجه افکار عمومی جهان و نظر مثبت دولت‌های جهان، دست‌شان را کمی باز می‌گذارد.

  • آمریکا پیش از این گفته بود در صورت رأی مثبت در یونسکو، کمک‌های مالی خود را به این نهاد قطع می‌کند. فکر می‌کنید با این رأی بالا آمریکا تهدیدش را عملی می‌کند؟

دولت آمریکا بدون تردید باید روی نظر اسرائیل حساب کند، چون در واقع اسرائیل تنها متحد واقعی و قوی آمریکا در منطقه خاورمیانه است و به طور سنتی هم آمریکا از زمان استقلال اسرائیل تا امروز سعی کرده نظر اسرائیل را رعایت کند.

ولی دولت آمریکا در عین حال مواجه با این مسئله است که برای حل مشکلات بین‌المللی به خصوص مشکلات خاورمیانه به متحدین خود در میان کشورهای عربی هم احتیاج دارد و کشورهای عرب در یک صف واحد دنبال عضویت فلسطین در سازمان ملل ایستاده‌اند.

دولت آقای اوباما که در مورد اسرائیل تحت فشار کنگره نیز قرار دارد و نباید فراموش کرد آقای نتانیاهو در ماه‌های اخیر هنگام سخنرانی در کنگره با چه تاییدی روبه‌رو شد، اکنون دست دولت آقای اوباما باز‌تر شده برای این که در سخت‌گیری نسبت به مسئله فلسطین تجدید نظر کند. من فکر نمی‌کنم تهدید به قطع کمک‌های آمریکا به یونسکو عملی شود.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG