لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

دهها کارشناس محیط زیست: دریاچه ارومیه را نجات دهید


تظاهرات در تبریز برای نجات دریاچه ارومیه، عکس تزئینی است
تظاهرات در تبریز برای نجات دریاچه ارومیه، عکس تزئینی است
حدود ۴۰ کارشناس و ۲۳ تشکل فعال در حوزه محيط زيست با ارسال نامه ای به مسئولان جمهوری اسلامی ايران، خواستار چاره اساسی برای مشکل خشک شدن درياچه اروميه شدند و اعلام کردند که اين درياچه نيازمند توجه ملی است.
دریاچه ارومیه، در شمال غربی ایران، به دلیل سدسازی بر روی رودهایی که به این دریاچه ارومیه می‌ریزند و هم‌چنین به دلیل خشکسالی با خطر خشک شدن روبه‌رو است.

در جند ماه گذشته، معترضان به سیاست‌های دولت در مورد این دریاچه، در شهرهای ارومیه و تبریز دست به تظاهرات زدند که با سرکوب نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی مواجه شدند.
به گزارش وبسايت «سبزپرس»، کارشناسان و تشکل های فعال در محیط زیست، به هيئت رئيسه مجلس شورای اسلامی نامه ای نوشته و رونوشتی از آن نيز به دفتر رهبر جمهوری اسلامی، مجمع تشخيص مصلحت نظام، دفتر رياست جمهوری، دفتر رئيس سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت نيرو ارسال شده است.
اسماعيل کهرم، استاد دانشگاه و کارشناس محيط زيست در تهران، در گفت و گو با رادیو فردا در مورد اين نامه می گوید: «الان بیش از یک سال ونیم از زمانی که هیات دولت در ارومیه تشکیل جلسه داد تا دریاچه را نجات دهد گذشته، ولی اتفاقی نیافتاده است.»
وی می افزاید: «دولت تصمیم گرفت بودجه قابل توجهی به این مسئله اختصاص دهد، قرار شد ابرها را ببارانند و وزارت نیرو موظف شد قسمتی از آب را از پشت سدها تامین کند و سیستم کشاورزی را بهبود بخشد ولی هیچکدام آنها اتفاق نیافتاد. بنابراین عده ای از دلسوزان تصمیم به نوشتن نامه به مسئولان گرفتند.»

پیشتر محمدجواد محمدی‌زاده، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران ضمن انتقاد از سیاسی شدن مسئله دریاچه ارومیه گفت «برخی افراد درصدد بزرگ‌نمایی و سیاه‌نمایی هستند.»

وی تاکید کرد «در برنامه‌ای پنج‌ساله و با تخصیص اعتبار یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان مشکل اساسی دریاچه ارومیه حل می‌شود.»
XS
SM
MD
LG