لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

آزمايش موشکی اسرائيل همزمان با بالا گرفتن بحث حمله به ايران


آزمایش موشکی سیستم دفاعی پیکان در اسرائیل
آزمایش موشکی سیستم دفاعی پیکان در اسرائیل
در حالی که بحث بر سر احتمال حمله نظامی به تاسيسات هسته ای ايران در اسرائيل بالا گرفته است، ارتش اين کشور روز چهارشنبه یک موشک بالستیک را آزمایش کرد که قادر است کلاهک هسته ای حمل کرده و ايران را هدف قرار دهد. همزمان تهران گفته که هر حمله نظامی اسرائيل را پاسخ خواهد داد.

وزارت دفاع اسرائيل در بيانيه ای اعلام کرد که اين کشور «سيستم پرتاب موشکی را در پايگاه پالماخين» آزمايش کرده است. بر اساس اين بيانيه، «آزمايش اين سيستم مدتها پيش برنامه ريزی شده بود و مطابق برنامه انجام شد.»

به گزارش شاهدان عينی که اين آزمايش موشکی را در مرکز اسرائيل ديده و پيش از اعلام رسمی وزارت دفاع اين کشور درباره آن با رسانه های محلی گفت و گو کرده بودند، موشک پرتاب شده از دورترين نقطه نيز قابل مشاهده بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، وزارت دفاع اسرائيل حاضر نشده است تا جزئيات بيشتری درباره اين آزمايش موشکی ارائه کند ولی خبرنگار راديوی نظامی اين کشور که از سوی مقام های بالای ارتش در جريان اطلاعات قرار می گيرد، گفت که «يک موشک بالستيک» آزمايش شده است.

اصطلاح بالستيک به موشک هايی اطلاق می شود که دوربرد بوده و قادر به حمل کلاهک اتمی هستند.

اسرائيل که داشتن سلاح های هسته ای را تاييد يا رد نکرده است در سال های اخير همچنين سيستم موشکی پيکان را ارتقا داده است که قادر به رهگيری موشک های بالستيک مهاجم بر فراز اين کشور است.

آزمايش موشکی روز چهارشنبه اسرائيل دو روز پس از اظهارات بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، صورت می گيرد که در کنست، پارلمان اين کشور، گفته بود که «اگر رژيم اسلامی ايران به بمب هسته ای مجهز شود، يک خطر حياتی، آينده اسرائيل را مورد تهديد قرار خواهد داد.»

آقای نتانياهو در اين سخنرانی با بيان اينکه ايران اتمی تهديدی برای خاورميانه، جهان و نيز اسرائيل خواهد بود، ابراز «نگرانی» کرد که جمهوری اسلامی ايران بدون اعتناء به تمامی فشارها از سوی جامعه بين المللی، همچنان به تلاش های خود برای رسيدن به توانايی نظامی هسته ای ادامه دهد.

مقام های اسرائيلی در سال های اخير بارها نسبت به ظهور ايران اتمی هشدار داده اند و گفته اند که برای مقابله با اين «تهديد» تمام گزينه ها از جمله حمله نظامی به ايران روی ميز قرار دارد.

بحث حمله به ايران بار ديگر از روز جمعه و به دنبال انتشار گزارشی در روزنامه اسرائيلی «يديعوت آخرونوت» در محافل اسرائيلی بالا گرفته است.

اين روزنامه در گزارش اصلی خود با عنوان «فشار اتمی» نوشته بود که نتانياهو و اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، عزم خود را برای ضربه نظامی به ايران جزم کرده اند و بر ديگر مقامات اسرائيل برای همراهی با خود فشار می آورند.

روزنامه هاآرتص نيز در شماره روز چهارشنبه خود گزارش داده که نتانياهو در حال رايزنی با اعضای کابينه خود برای جلب موافقت آنها به منظور حمله به ايران به رغم پيچيدگی چنين عملياتی و احتمال مقابله شديد ايران با آن است.

برخی از تحليلگران ابراز عقيده کرده اند که انتشار اين اخبار برای اعمال فشار بر جامعه جهانی به منظور تشديد تحريم ها بر ضد جمهوری اسلامی ايران است.

در واکنش به احتمال حمله نظامی اسرائيل، سيد حسن فيروزآبادی، رييس ستاد کل نيروهای مسلح ايران روز چهارشنبه گفت: «ما به عنوان دستگاه‌ های نظامی تهديد را هر چند با احتمال کم و دور باشد، تهديد قطعی می‌دانيم و در کمال آمادگی و با تجهيزات درست آماده ‌ايم تا هر نوع اشتباه را آن چنان تنبيه کنيم که از انجام آن متعجب شوند.»

جمهوری اسلامی ايران از سوی کشورهای غربی متهم است که در پوشش برنامه صلح آميز هسته ای خود به دنبال توليد سلاح اتمی است و انتظار می رود که در گزارش ماه نوامبر يوکيو آمانو، رييس سازمان بين المللی انرژی اتمی، ارتباط فعاليت های هسته ای تهران با بخش های نظامی مورد تاکيد قرار گيرد.

ايران هرگونه تلاشی برای ساخت سلاح هسته ای را رد می کند.
XS
SM
MD
LG