لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۸

مخالفت چین با اعمال زور در مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران


هونگ لِی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین
هونگ لِی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین
در حالی که آمریکا، فرانسه و بریتانیا با ابراز نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران بر ضرورت فشار هرچه بیشتر بر تهران تأکید کرده‌اند، چین ضمن مخالفت با هرگونه توسل به زور، از ایران خواسته است تا با «صداقت و انعطاف» با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هونگ لِی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اظهار این‌که آژانس باید در قبال ایران «موضعی بی‌طرفانه و منصفانه» اتخاذ کند، تأکید کرده است: «چین مخالف توسل به زور یا تهدید به اعمال زور در روابط بین‌المللی است. در حال حاضر، آن‌چه به شدت اهمیت دارد، پرهیز از طغیانی جدید در خاورمیانه است.»

وی همچنین با تأکید بر مخالفت چین با توسعه سلاح اتمی و توضیح این‌که چین چشمان خود را بر فعالیت‌های نظامی اتمی هیچ‌یک از کشورهای خاورمیانه نبسته، گفته است: «ایران هم انعطاف و صداقت به خرج دهد و با آژانس همکاری مشتاقانه داشته باشد.»

این اظهارات در حالی بیان شده است که در آستانه انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌ هسته‌ای ایران، ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا بار دیگر با تهدید خواندن برنامه هسته‌ای ایران، اعمال فشار هرچه بیشتر بر ایران را ضروری دانستند.

قرار بر این است که ۱۷ آبان‌ماه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را منتشر کند.

انتظار می‌رود این گزارش بدون تأکید صریح بر تلاش ایران برای ساخت سلاح اتمی، حاوی «جزئیات» و «شواهدی»‌ از احتمال نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران باشد.

در کنار تأکید آمریکا،‌ بریتانیا و فرانسه بر اعمال فشارشدید بر ایران، چین بر در پیش گرفتن راه‌های دیپلماتیک و حل صلح‌آمیز اختلافات هسته‌ای ایران تأکید کرده و گفته است که در این زمینه «نقش سازنده‌ای» ایفا خواهد کرد.

ایالات متحده و اسرائیل تا کنون بارها تأکید کرده‌اند که گزینه احتمالی حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران از دستور کار خارج نیست؛ رویکردی که سخنگوی وزارت خارجه چین آن را «ایده بسیار بدی» دانسته است.

روسیه و چین اگرچه از حامیان چهار دور قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران بودند، همواره از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران انتقاد کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG