لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۹

ایران: متهم توطئه ترور در واشینگتن، عضو مجاهدین خلق است


علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران.
علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران.
جمهوری اسلامی در نامه‌ای شکایت‌آمیز به دبیرکل سازمان ملل متحد، در رابطه با اتهام دست داشتن در طرح ترور سفیر عربستان اعلام کرده است که غلام شکوری، یکی از متهمان این پرونده، عضو سپاه قدس نیست بلکه از اعضای سازمان مجاهدین خلق است.

روز شنبه «پرس تی‌وی»، شبکه تلویزیونی انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی، در وب‌سایت خود با درج خبر ارسال این نامه به دبیرکل سازمان ملل نوشت که مقام‌های ایرانی این اطلاعات را از طریق پلیس بین‌الملل، اینترپل، و تخقیقات پلیس ایران به دست آورده‌اند.

ایالات متحده، ماه گذشته اعلام کرد که دو شهروند ایرانی به نام‌های منصور ارباب سیر و غلام شکوری قصد داشته‌اند از طریق به خدمت گرفتن قاچاقچیان مکزیکی، عادل الجبیر سفیر عربستان در واشینگتن را ترور کنند. ادعایی که به شدت از سوی تهران رد شد.

مقام‌های قضایی آمریکا، برخی از «عناصر» حکومت جمهوری اسلامی را به دست داشتن در توطئه دو ایرانی برای کشتن سفیر عربستان در واشینگتن و انفجار در سفارتخانه‌های عربستان و اسرائیل متهم کردند.

روز شنبه علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، در یک نشست خبری که از پرس تی‌وی پخش شد گفت که اظهاراتی چون دست داشتن ایران در طرح توطئه ترور سفیر عربستان «بخشی از یک استراتژی چندجانبه آمریکا برای بدنام کردن جمهوری اسلامی است.»

وی افزود: «شکایت ایران به بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، اتهامی که آمریکا در مورد حمایت از تروریسم به تهران زده را به خود واشینگتن برگرداند.»

وزیر خارجه ایران روز پنجم آبان‌ماه نیز در گفت‌وگو با روزنامه شرق الاوسط گفته بود که «ما در ایران ۱۵۰ غلام شکوری داریم. سؤالی از پلیس بین‌الملل درباره این اسم دریافت کردیم و در بررسی‌ها معلوم شد که فردی به نام غلام شکوری نیز در آمریکا زندگی می‌کند و عضو سازمان مجاهدین خلق است.»

خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر نیز ماه گذشته نوشته بود که فردی با «نام‌های علی / غلام و غلامحسین شکوری» از اعضای اصلی سازمان مجاهدین خلق است که «طی سال‌های متمادی با استفاده از گذرنامه‌های ایرانی و سایر اسناد هویت جعلی بین کشورهای مختلف تردد نموده‌است.»

سازمان مجاهدین خلق، از سازمان‌های مخالف جمهوری اسلامی تاکنون واکنشی در مورد این سخنان نداشته است.

در این میان منصور ارباب سیر، شهروند ایرانی– آمریکایی که در ارتباط با همین پرونده در بازداشت به سر می‌برد، با حضور در دادگاه در نیویورک، پنج فقره اتهام وارده از سوی دادستان فدرال آمریکا را نپذیرفته و خود را «بی‌گناه» دانسته است.

پیشتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در یک نشست خبری در مورد منصور ارباب سیر، متهم دیگر این پرونده گفته‌بود: «سؤالات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد ادعای آمریکایی‌ها ادعای پوچی است. آنها فردی را به عنوان تروریست معرفی کرده‌اند که از مخالفان دولت ایران است و سال‌هاست که از کشور فرار کرده. او معتاد به تریاک و دائم الخمر است و از نظر روحی نیز تعادل ندارد.»

ایران رسماً به ایالات متحده نسبت به اتهامی که این کشور در مورد دست داشتن حکومت جمهوری اسلامی در «طرح توطئه ترور سفیر عربستان در واشینگتن» زده‌ است شکایت کرده و در این رابطه خواستار پوزش خواستن و پرداخت غرامت از سوی آمریکا شده‌ است.

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، پس از آن تایید کرد که واشینگتن یادداشتی مفصل از ایران درباره طرح ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا دریافت کرده‌است ولی گفت که این نامه «رجزخوانی» است.
XS
SM
MD
LG