لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

اتحادیه عرب سوریه را به نقض توافق برای پایان دادن بحران متهم کرد


حضور بشار اسد در آیین‌های عید قربان در رقه
حضور بشار اسد در آیین‌های عید قربان در رقه
دبیرخانه اتحادیه عرب در بیانیه‌ای با متهم کردن سوریه به اجرا نکردن توافق با این اتحادیه برای پایان دادن به بحران، وزرای امور خارجه کشورهای عضو را برای نشستی اضطراری در روز شنبه به منظور بررسی اوضاع سوریه فراخواند.

چهارشنبه گذشته دولت سوریه با طرح اتحادیه عرب برای پایان دادن به بحران در این کشور موافقت کرد که برپایه آن دولت سوریه متعهد شد که فوراً به حضور نیروهای مسلح دولتی در همه شهرها و روستاها پایان دهد، تمام دستگیر شدگان حوادث اخیر را آزاد کند و به ناظران اتحادیه عرب و نمایندگان رسانه ها اجازه رفت و آمد آزادانه در کشور بدهد.

با این حال از زمان موافقت سوریه با این طرح تا کنون همچنان سرکوب معترضان ادامه دارد. اعتراض‌ها در سوریه از هشت ماه پیش آغاز شد و خواسته معترضان سرنگونی نظام بشار اسد، رئیس جمهور این کشور، است.

در این میان به گزارش الشرق‌الاوسط مصر، نشست اضطراری اتحادیه عرب، به ابتکار حمد بن جاسم آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر، صورت گرفته و او از وزیران خارجه کشورهای عضو برای برگزاری این نشست در خصوص اجرا نشدن توافق‌ها توسط دولت سوریه دعوت کرده است.

در نشست روز شنبه آینده قرار است ادامه خشونت‌ها در سوریه و گام‌های بعدی اتحادیه عرب به بحث گذاشته شود، اما پیش از آن روز جمعه نیز قرار است کمیته پی‌گیری اوضاع سوریه وابسته به اتحادیه عرب که قطر ریاست آن را بر عهده دارد، تشکیل جلسه دهد.

ادامه خشونت‌ها در سوریه

اما در حالی که روز یکشنبه همزمان با آیین‌های عید قربان، تظاهرات بسیاری از شهرها و روستاهای سوریه را دربر گرفت. بر اساس گزارش‌ها روز یکشنبه دستکم ۲۳ تن از معترضان سوریه به وسیله نیروهای امنیتی و ارتش کشته شدند.

حمص همچون چند روز گذشته، بیشترین شمار قربانیان را به خود اختصاص داد. این شهر از سه‌شنبه گذشته در معرض حملات شدید ارتش با پشتیبانی تانک‌ها و خودروهای زرهی است. با این وجود در اکثر از محله‌های این شهر مردم همچنان با حضور در خیابان‌ها به تظاهرات پرداختند.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، پس از نماز عید قربان، تظاهرات بزرگی نیز در شهر جنوبی بانیاس برگزار شد. شهرهای حماه، طیبه الامام، حفایا، اللطامنه، الحمامیات، کرناز، کفرنبوده، خطاب، صوران و کفرزیتا در استان حمت نیز شاهد تظاهرات گسترده بود که در آن تظاهرکنندگان برای سرنگونی نظام بشار اسد شعار دادند.

در محله کفرسوسه دمشق، تظاهرات پرشوری از مسجد الدقر آغاز شد و بر اساس گزارش‌ها نیروهای پلیس نتوانستند تظاهرکنندگان را متفرق کنند. با این همه پس از چندی نیروهای امنیتی به پشتیبانی نیروهای پلیس آمده و با اقدام به شلیک گاز اشک‌آور و یورش به معترضان، شماری از آنها را دستگیر کردند.

همین گزارش‌ها حاکی است که پس از آن نیز نیروهای امنیتی به بسیاری از خانه‌ها در این محله یورش برده و ده‌ها تن را بازداشت کردند.

در محله القابون دمشق نیز نیروهای امنیتی به سمت تظاهرکنندگان آتش گشودند. این حادثه شماری کشته و زحمی برجای گذاشت.

در محله‌های صلاح‌الدین، الصاخور و بستان القصر حلب معترضان پس از نماز عید قربان به خیابان آمدند که با حمله نیروهای دولتی روبه‌رو شدند.

اللاذقیه و برخی شهرهای حومه دمشق از جمله الزبدانی، دما، تفتاز، بنش، و جبل الزاویه در حومه ادلب نیز در روز یکشنبه شاهد نظاهرات معترضان بود.

با این حال در شرایطی که تظاهرات ضددولتی در بسیاری از مناطق سوریه برپا بود، بشار اسد رئیس جمهور این کشور نماز عید قربان را در مسجد النور در شهر الرقه در میان هوداران خود برگزار کرد. این شهر در روزهای پیش شاهد تظاهرات ضددولتی بود و پس از خروج بشار اسد نیز صدها تن از معترضان خشمگین در این شهر به خیابان‌ها آمده و برای سرنگونی نظام او شعار سر دادند.

از سوی دیگر، دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که شماری از دستگیرشدگان حوادث اخیر در اعتراض به عملی نشدن وعده‌های مقام‌های حکومتی برای آزاد شدنشان، دست به اعتصاب غذا زدند.
XS
SM
MD
LG