لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

«يکی از بستگان مشايی در ارتباط با پرونده فساد مالی اخیر دستگير شد»


غلامحسين محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاييه و دادستان کل کشور، روز سه شنبه خبر دستگيری يکی از بستگان اسفنديار رحيم مشايی، رئيس دفتر رئيس جمهور ايران، را در رابطه با پرونده فساد مالی سه هزار ميليارد میلیارد تومانی تاييد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامحسين محسنی اژه ای در پاسخ به پرسشی در خصوص بازداشت متهمی به نام عنايت الله رياحی را در ارتباط با پرونده فساد مالی سه هزار ميليارد تومانی، گفته است: «در بين متهمان ما شخصی به نام (ع- ر) وجود دارد که با آقای مشايی هم فاميل است.»

اين در حالی است که برخی سايت خبری غير رسمی از عنايت الله رياحی به عنوان خواهر زاده اسفنديار رحيم مشايی نام برده اند.

پرونده فساد مالی سه هزار ميليارد تومانی مربوط به اتهامات فردی به نام «مه آفريد امير خسروی» صاحب مجموعه «گروه امير منصور آريا» است که بر اساس گزارش‌ها، توانسته است از طريق روابط خاص با بانک صادرات و بانک ملی ايران به گشايش اسناد اعتباری به مبلغ صد‌ها ميليارد تومان اقدام کند، بدون آنکه تمام يا دست کم بخش عمده‌ای از وجه اين اعتبار نامه‌ها را پرداخته باشد.

طی ماه های اخير اين پرونده فساد مالی يا آن چه که از آن به عنوان اختلاس سه هزارميليارد تومانی نام برده می شود، به موضوع اصلی درگيری بين جناح های رقيب اصولگرا در درون در جمهوری اسلامی تبديل شده است و رسانه های اصولگرای منتقد محمود احمدی نژاد، «جريان انحرافی» با هدايت اسفنديار رحيم مشايی و برخی ديگر از اطرافيان رييس جمهور را به دست داشتن در اين اختلاس متهم می کنند.

در همين زمينه، خبرگزاری فارس به نقل از يک نشست محمود احمدی نژاد با هواداران خود نوشته بود که رييس جمهور ايران گفته است:« در شعبه دزدی شده اما قائم مقام بانک مرکزی را زندانی می‌کنند؛ اين فرد چه گناهی کرده است؟ مدير که در جزئيات دخالت و از آن خبری ندارد. به قائم مقام بانک مرکزی پس از دستگيری می‌گويند اگر بگويی که کار مشايی بوده تو را آزاد می‌کنيم اما وی در پاسخ می‌گويد آن فرد بی گناه است.»

اشاره محمود احمدی نژاد به حميد پورمحمدی، قائم‌مقام بانک مرکزی، است که در ارتباط با با اين پرونده فساد مالی بازداشت شده است.

اين درحالی است که غلامحسين محسنی اژه ای درپاسخ به این اظهارات منتسب به محمود احمدی نژاد، تحت فشار قرار گرفتن قائم مقام بانک مرکزی را رد کرده است.

سخنگوی قوه قضاييه می گويد:« من چنين اظهاراتی را نشنيده ام ولی در مورد اين گفته ها بايد بگويم کذب محض است. قائم مقام بانک مرکزی به عنوان متهم بازداشت شد زيرا بيم تبانی وجود داشت. اين حرفها حرف منطقی نيست، مگر می شود تحت فشار از مسئولی اقرار گرفت. اين اقرار ارزش قانونی ندارد. در ضمن اگر اين فرد ملاقاتی ندارد چگونه اين اخبار منتشر شده است.»

۲۳ نفر در بازداشت موقت

سخنگوی قوه قضاييه در بخش ديگری در خصوص تعداد افراد بازداشت شده گفت:« از مجموع افرادی که مورد بازجويی قرار گرفته اند، ۴۸ نفر بازداشت موقت شدند که برخی از آنان ۱۰ روز، عده ای نيز ۲۰ روز و تعدادی هم يک ماه در بازداشت موقت به سر بردند.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، دادستان کل کشور گفته است: «بعد از انجام تحقيقات و رفع موجبات بازداشت موقت، تعدادی با قرار مناسب آزاد شدند و اکنون ۲۳ نفر در رابطه با پرونده فساد بانکی اخير در بازداشت موقت به سر می برند.»

غلامحسين محسنی اژه ای همچنين در پاسخ به اينکه آيا احضار برخی نمايندگان مجلس را در پرونده اختلاس اخير تاييد می کنيد، گفت: «برخی احضار و با قرار هم آزاد شدند.»

محسنی اژه ای در بخش ديگری تاکيد کرده است:«فضاسازی هايی صورت می گيرد و قوه قضائيه را تحت فشار قرار می دهند تا نتواند به متهمان اصلی رسيدگی کند.»

دادستان کل کشور اضافه کرده است:«گاهی اوقات با طرح موضوعات حاشيه ای تلاش می شود صورت مسئله پاک شود و گاهی اوقات مسائل خارج از موضوع و خلاف واقع مطرح می شود که به نظر می رسد قصد اين است که قوه قضائيه نتواند بدون تبعيض با مفسدان اصلی برخورد کند.»

پیشتر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، از رسانه های ایران خواسته بود تا با پرونده فساد مالی سه هزار میلیارد تومانی در بانک های ایران را «کش» ندهند.
XS
SM
MD
LG