لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۶

واکنش خامنه‌ای به شایعه حمله به ایران:‌ «سیلی محکم و مشت پولادین ارتش و سپاه»


در ادامه واکنش‌های جمهوری اسلامی به موضوع حمله احتمالی به ایران و گزارش تازه آژانس انرژی اتمی، رهبر جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه به آمریکا و اسرائیل هشدار داد که پاسخ هر گونه «تجاوزی» به کشور «سیلی محکم و مشت پولادین» ارتش و سپاه خواهد بود.

آیت‌الله علی خامنه‌ای در جمع دانشجویان افسری به آمریکا و «دست‌نشاندگان» این کشور هشدار داد که «هر کس فکر تجاوز به جمهوری اسلامی» داشته باشد باید خود را برای «سیلی‌های محکم و مشت‌های پولادین ارتش و سپاه و بسیج» آماده کند.

به گفته رهبر جمهوری اسلامی، مردم ایران «هر گونه تجاوز و حتی تهدید را به گونه‌ای پاسخ خواهد داد که متعرضان و متجاوزان را از درون متلاشی کند».

اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای واکنشی است به چند گزارش در رسانه‌های اسرائیل مبنی بر این که نخست‌وزیر این کشور در تلاش است تا در هیئت وزرای این کشور برای حمله به تأسیسات اتمی ایران به اجماع دست یابد.

در همین حال اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، روز سه‌شنبه این گزارش‌ها را «خیال‌بافانه» نامید، ولی افزود که اسرائیل گزینه نظامی علیه ایران را هم‌چنان منتفی نمی‌داند.

مسئله هسته‌ای، مثل «ناموس»

در ادامه واکنش‌های جمهوری اسلامی، علی لاریجانی نیز با اظهار این‌ که ملت ایران از «مسئله حیثیتی هسته‌ای» نمی‌گذرد، در مورد «پاسخ روشن» مردم به غرب هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی بعدازظهر چهارشنبه با تأکید بر این‌ که مسئله هسته‌ای برای ایران «نقش ناموس» را دارد، اقدامات غرب را «بازی‌گوشانه» خواند.

او افزود: «گاهی این بازی‌گوشی‌ها سرشکستنک دارد و بی‌پاسخ نمی‌ماند. آنها (غربی‌ها) تصور نکنند که گستاخی‌شان به ملت ایران با پاسخ روشنی مواجه نمی‌شود.»

وی که در استان سمنان سخن می‌گفت افزود: «آمریکا و کشورهای غربی تصور نکنند که اگر اخم کنند و حرف گستاخانه بزنند ملت ایران متزلزل می‌شود... رهبران اروپا و آمریکا باید بدانند که ملت ایران دست از مسئله هسته‌ای که یک موضوع حیثیتی برای آنهاست برنخواهند داشت.»

بنابر گزارش‌ها، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در تازه‌ترین گزارش خود درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران که روز سه‌شنبه در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفت، آورده است که «ایران فعالیت‌های مرتبط با توسعه یک وسیله انفجاری اتمی را انجام داده است».

علی لاریجانی در واکنش به این گزارش، با اظهار این‌ که آقای آمانو «خیلی متوجه آداب موضوع نیست» و «در گزارش خود داستان‌سرایی کرده» است، گفت: «قبلا این گزارش‌ها با تدبیری بزک می‌شد تا نیات این‌ها روشن نشود و بتوانند به مرور مسئله خودشان را جلو ببرند، اما این‌ بار با موضوع هسته‌ای ایران بچگانه برخورد کردند.»

وی با اظهار این‌که روسای جمهور آمریکا و فرانسه پیش از اعلام رسمی گزارش از محتوای آن اعلام حمایت کرده بودند، افزود: «به نظر می‌رسد اوباما سادگی کرد و این موضوع را لو داد که از قبل در این باره ساخت و پاخت شده است.»

در همین زمینه، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه، نیز روز چهارشنبه در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت: «اگر اخبار منتشر شده قبل از انتشار گزارش آژانس را مرور کنید، درمی‌یابید که مقامات آمریکایی پس از ملاقات‌هایی که با آمانو داشتند اعلام می‌کردند که به زودی آژانس گزارشی را منتشر می‌کند که این گزارش نگرانی کشورهای غربی را نسبت به ایران افزایش خواهد داد و اعلام می‌کردند این افزایش نگرانی‌ها منجر به فشار بیشتر و تحریم جدی‌تر علیه ایران خواهد شد.»

آقای مهمان‌پرست همچنین با اظهار این‌ که یوکیا آمانو در «آزمون دشواری گرفتار شده است» افزود که وی در تهیه این گزارش «تسلیم خواسته‌های سیاسی مقامات آمریکایی» شده است.

انتشار گزارش یوکیا آمانو در مورد برنامه هسته‌ای ایران، تاکنون واکنش‌ تعدادی از مسئولان جمهوری اسلامی را به همراه داشته است.

علی‌اصغر سلطانيه، نماينده دائم ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، این گزارش را «غيرمتوازن، غيرحرفه ای و سياسی و تکرار ادعاهای گذشته» خوانده و تأکید کرده است که آقای آمانو «عواقب اشتباه تاریخی خود را خواهد دید».

کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی مجلس، نیز این گزارش را «فاقد ارزش» و «سفارش شده از سوی آمریکایی‌ها» نامیده است.

در عین حال محمود احمدی‌نژاد هم روز چهارشنبه با تأکید بر این‌ که مردم ایران نیازی به بمب ندارند، گفت: «این مردم اگر بخواهند بمب بسازند از شماها می‌ترسند؟ این مردم شما را آدم حساب نمی‌کنند.»

علی‌اصغر سلطانیه: آژانش هیچ مدرکی علیه برنامه هسته‌ای ایران ندارد

همچنین نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز شامگاه چهارشنبه بازرسی آژانس از ایران را «گسترده‌ترین بازرسی در تاریخ این آژانس» دانست و گفت در این بازرسی‌ها «هیچ‌ مدرکی دال بر انحراف مواد هسته‌ای به سمت مقاصد ممنوع» پیدا نشده است.

آقای سلطانیه که با شبکه تلویزیونی «راشا تودِی» روسیه صحبت می‌کرد، افزود: «تمامی فعالیت‌هایمان تحت نظارت آژانس است و تاکنون صدها بازرسی سرزده و بدون اعلام از اماکن هسته‌ای ما از طرف بازرسان آژانس انجام شده.»

به گزارش آسوشیتد پرس، یوکیا آمانو در گزارش روز سه‌شنبه در توضیح ابعاد نظامی و احتمای برنامه هسته‌ای ایران، به موارد مختلفی مانند «تدارک مخفیانه تجهیزات و اطلاعات»، «طراحی کامپيوتری و مدل‌سازی هسته اصلی يک کلاهک هسته‌ای» و «انجام کارهای مقدماتی برای آزمايش سلاح‌های هسته‌ای» اشاره کرده است.

علی‌اصغر سلطانیه روز چهارشنبه با رد این اظهارات گفت که آژانس با «بیش از چهار هزار بازرسی» از تأسیسات هسته‌ای ایران متوجه شده است که «مدرکی درباره انحراف مواد هسته‌ای برای مقاصد ممنوع وجود ندارد».

وی در ادامه اظهار کرد که ایران بارها از نمایندگان کشورهای مختلف، از جمله نمایندگان اتحادیه اروپا، دعوت کرده است تا از تأسیسات نطنز دیدار کنند و افزود: «اما متأسفانه خانم اشتون از سفر نمایندگان اتحادیه اروپا جلوگیری کرد.»

نماینده ایران در آژانس تأکید کرد که ایران برنامه‌ای برای تسلیحات هسته‌ای ندارد و «کاملا» با آژانس همکاری کرده است.

غرب و اسرائیل معتقدند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارای بعدی نظامی است، اما ایران همواره این اظهارات را رد کرده و تأکید کرده است که فعالیت‌های هسته‌ایش ماهیتی صلح‌آمیز دارند.
XS
SM
MD
LG