لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

کلینتون از چین خواست فشار بر تهران را افزایش دهد


مقامات آمريکايی می‌گويند هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، از چين خواسته است تا از نفوذ خود استفاده کرده و فشار بر ايران را افزايش دهد.

يک مقام ارشد آمريکايی که نخواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت که خانم کلينتون در ديدار با يانگ جيشی، وزير خارجه چين، در هاوايی، در آستانه اجلاس سران کشورهای آسیاـ اقیانوس آرام، گفت‌وگوی مبسوطی در مورد برنامه هسته‌ای ايران داشته و از اين کشور خواسته است تا به طور علنی و خصوصی به تهران گوشزد کند که در مسير خطرناکی قرار گرفته است.

این در حالی است که واشینگتن، این هفته، پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ابعاد «نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای تهران، اعلام کرد که آمریکا در پی مشورت با دیگر کشورها برای تشدید فشار بر ایران است.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه هشتم آبان در گزارشی نسبت به ابعاد «نظامی» احتمالی فعاليت‌های هسته‌ای ايران به طور جدی ابراز نگرانی کرده و گفته بود که اطلاعات معتبری در اختيار دارد که نشان می‌دهد ايران احتمالا در ارتباط با توسعه سلاح هسته‌ای آزمايش‌هايی انجام داده است.

مقامات ایران این گزارش را بی‌اساس و پایه دانسته‌اند. علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، گزارش را «غيرمتوازن، غيرحرفه‌ای و سياسی» خواند و محمود احمدی‌نژاد هم روز چهارشنبه با تأکید بر این‌ که مردم ایران نیازی به بمب ندارند، گفت: «این مردم اگر بخواهند بمب بسازند از شماها می‌ترسند؟ این مردم شما را آدم حساب نمی‌کنند.»
آمریکا، فرانسه و بریتانیا خواستار وضع «تحریم‌های سخت‌» علیه ایران شده‌اند، مگر این که ایران در مورد برنامه اتمی‌ خود با جامعه بین‌الملل همکاری کند.

چین در کنار روسیه، دو کشوری که در شورای امنیت سازمان ملل از حق وتو برخوردارند، بزرگ‌ترین حامی جمهوری اسلامی است و بارها ناخشنودی خود را از اتخاذ تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا ابراز کرده است.

در همین زمینه وزارت امور خارجه چین روز پنج‌شنبه اعلام کرد که تحریم‌ها به طور بنیادی نمی‌توانند راه حلی برای پرونده هسته‌ای ایران باشند.
چین ضمن اعلام مخالفت با گسترش سلاح‌های هسته ای از جمله در خاورمیانه می‌گوید تهران باید انعطاف و صداقت بیشتری از خود در تعامل با آژانس بین‌المللی انرِژی اتمی نشان دهد.

شورای امنیت تاکنون با صدور چهار قطعنامه تحریمی از تهران خواسته است تا غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، ولی تهران تاکنون از این دستور سرپیچی کرده و غنی‌سازی را حق خود می‌خواند.
XS
SM
MD
LG