لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

سوریه خواستار برگزاری نشست اضطراری سران اتحادیه عرب شد


دولت سوریه یکشنبه خواستار برگزاری نشست اضطراری سران کشورهای عضو اتحادیه عرب برای بررسی بحران این کشور شد.

این درخواست یک روز پس از آن مطرح می‌شود که وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب، عضویت سوریه را در این اتحادیه به دلیل ادامه سرکوب اعتراض‌ها در این کشور، تعلیق کردند.

رسانه‌های دولتی سوریه و به نقل از یک مقام مسئول در حکومت این کشور که خواسته نامش فاش نشود اعلام کردند: «باتوجه به تاثیرات بحران سوریه بر امنیت ملی و ضرری که می‌تواند بر همکاری‌های عربی وارد آورد، رهبری سوریه خواستار برگزاری نشست اضطراری سران کشورهای عربی برای بررسی تاثیرات منفی بحران سوریه بر اوضاع جهان عرب است.»

این منبع همچنین از «سفر کمیته ویژه اتحادیه عرب به سوریه به همراه هر ناظر و کار‌شناس غیر نظامی و نظامی که مناسب می‌داند و همچنین نمایندگان رسانه‌ها به سوریه برای اطلاع مستقیم از آنچه که در این کشور روی می‌دهد و نظارت بر اجرای طرح اتحادیه عرب» استقبال کرد.

اتحادیه عرب طرحی برای پایان دادن به بحران سوریه ارائه داده بود که دولت این کشور چهارشنبه دوم نوامبر جاری با اجرای آن موافقت کرد. برپایه این طرح سوریه متعهد شد که به حضور نیروهای مسلح دولتی در همه شهر‌ها و روستا‌ها پایان دهد، تمام دستگیر شدگان حوادث اخیر را آزاد کند و به ناظران اتحادیه عرب و نمایندگان رسانه‌ها اجازه رفت و آمد آزادانه در سوریه بدهد.

معترضان و همچنین اتحادیه عرب می‌گویند که سوریه به تعهدات خود پایبند نبوده و از زمان موافقت با اجرای طرح تا کنون بیش از ۲۰۰ تن از معترضان به دست نیروهای نظامی و امنیتی کشته شده‌اند. معترضان پذیرش طرح اتحادیه عرب توسط دولت این کشور را اقدامی برای خرید وقت به منظور سرکوب بیشتر می‌دانند.

مقام‌های سوریه وجود اعتراض‌های فراگیر را در این کشور رد می‌کنند و می‌گویند که در حال مبارزه با گروه‌های مسلح تروریست هستند. معترضان اما می‌گویند که این روایت با هدف توجیه سرکوب تظاهرات اعتراض آمیز ارائه می‌شود.

به گزارش رسانه‌های دولتی سوری، این مقام مسئول طرح اتحادیه عرب را چارچوبی مناسب برای پایان دادن به بحران و ممانعت از دخالت نیروهای خارجی در سوریه قلمداد کرده است.

این در حالی است که عزام الاحمد نماینده سوریه در اتحادیه عرب شامگاه شنبه با حمله شدید اللحن به مسئولان کشورهای عرب آنها را کارمندان غرب و آمریکا توصیف کرد.

همکاری ترکیه با اعراب

از سوی دیگر عمار القربی رئیس سازمان ملی حقوق بشر سوریه در گفت‌و‌گو با شبکه خبری العربیه از قصد کشورهای عربی برای برگزاری نشست اضطراری وزیران امور خارجه با حضور احمد داوود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه در رباط پایتخت مراکش خبر داد.

القربی خاطرنشان کرد که در این نشست ایجاد منطقه‌ای امن حفاظت شده در مناطق مرزی ترکیه با سوریه به بحث گذاشته خواهد شد. او اظهار داشت که مقام‌های ترکیه می‌خواهند که این منطقه امن تا عمق ۵ کیلومتری باشد اما معترضان سوری خواستار ایجاد منطقه‌ای تا عمق ۳۰ کیلومتری در خاک سوریه هستند.

ترکیه به هزاران تن از آوارگان سوری از عملیات نظامی ارتش کشورشان فرار کرده‌اند، در خاک خود پناه داده است. همچنین شماری از جداشدگان ارتش سوریه به ترکیه پناه برده‌اند. ایجاد منطقه امن در سوریه می‌تواند به روند جدا شدن افسران از ارتش این کشور بیفزاید.

دیدار اتحادیه عرب با اپوزیسیون سوریه

از سویی، نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد که مسئولان این اتحادیه با نمایندگانی از اپوزیسیون سوریه روز سه شنبه دیدار و گفت‌و‌گو خواهند کرد.

در بیانیه نشست اضطراری وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب که شامگاه شنبه صادر شد، از طیف‌های مختلف اپوزیسیون سوریه خواسته شده است که ظرف مدت سه روز در مقر اتحادیه گردهم آیند و برنامه خود را برای مرحله انتقالی این کشور ارائه دهند. در مقابل اتحادیه عرب در نشست آینده خود به رسمیت شناختن اپوزیسیون رو به عنوان نماینده مردم این کشور بررسی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری الشرق الاوسط مصر، العربی تاکید کرد که به رسمیت شناختن اپوزیسیون سوریه به عنوان نماینده قانونی مردم سوریه در حال حاضر اقدامی زود هنگام است.

حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک در دمشق

پس از تصویب تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب، شماری از هواداران بشار اسد به سفارت عربستان سعودی، قطر و ترکیه در دمشق و کنسولگری‌های فرانسه و ترکیه در شهر لاذقیه و یورش بردند.

رویترز به نقل از شاهدان سوری گزارش داد که صد‌ها تن از افرادی که در حمایت از بشار اسد شعار می‌دادند، با ضرب و شتم نگهبان سفارت عربستان سعودی، وارد این سفارتخانه شدند.

سفارتخانه عربستان سعودی در منطقه ابورمانه دمشق که منطقه‌ای حفاظت شده است و ساختمان ادارات اصلی حکومتی در آن قرار دارد واقع شده است.

قطر و عربستان سعودی پیشتر سفیران خود را از دمشق در اعتراض به ادامه خشونت‌ها در سوریه فرا خوانده بودند.

وزارت امور خارجه حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیکش در سوریه را محکوم کرد و دولت سوریه را مسئول حفاظت از جان نمایندگانش در این کشور دانست.

شبکه خبری سی. ان. ان هم گزارش داد که دولت ترکیه تصمیم گرفت خانواده‌های دیپلمات‌های خود در سوریه و همچنین کارکنان غیر اصلی سفارتخانه‌اش را از این کشور خارج کند.

پیشتر سفارتخانه‌های آمریکا و فرانسه در دمشق و همچنین منزل سفیر آمریکا در این شهر در معرض حمله هواداران بشار اسد قرار گرفته بود.

استقبال بین‌المللی از موضع اتحادیه عرب

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با صدور بیانیه‌ای، از تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب استقبال کرد و اعلام کرد: «این اقدام ملموس نشان دهنده انزوای روزافزون نظامی است که بر زیر پا گذاشتن حقوق بشر و سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز اصرار ورزید.»

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا هم بار دیگر از بشار اسد خواست از قدرت کناره‌گیری کند.

وزیر امور خارجه آلمان هم گفت که مصوبه اتحادیه عرب اشاره‌ای است به اعضای شورای امنیت سازمان ملل تا قطعنامه‌ای روشن در خصوص اوضاع سوریه صادر کنند.

پیشتر روسیه و چین قطعنامه پیشنهادی از سوی کشورهای اروپایی برای محکومیت سرکوب اعتراض‌ها در سوریه را وتو کرده بودند.

آلن ژوپه وزیر امور خارجه فرانسه هم گفت که وقت آن رسیده تا هیات‌های بین المللی گام‌های بیشتری در خصوص اوضاع سوریه بردارند.

ادامه خشونت‌ها در سوریه

یکشنبه سوریه شاهد تظاهرات هوادران و مخالفان نظام بشار اسد بود. در دمشق و شماری دیگر از شهر‌ها هزاران تن از هواداران بشار اسد تجمع کرده و علیه اتحادیه عرب شعار دادند. معترضان سوری می‌گویند که دولت کارمندان و دانش آموزان مدارس را مجبور به شرکت در این تجمع کرد.

به گزارش رویترز در تجمع هوداران دولت در دمشق نیروهای امنیتی چهار تن را که علیه نظام بشار اسد شعار دادند کشتند.

مناطق دیگر سوریه شاهد تظاهرات ضد دولتی بود که بنا بر اعلام اتحادیه کمیته‌های هماهنگی اعتراض‌ها در سوریه، دستکم ۲۶ نفر از معترضان به دست نیروهای امنیتی در این تظاهرات کشته شدند. بیشتر قربانیان در شهر حماه بودند.

سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود شمار کشته شدگان از زمان اغاز نا‌آرامی‌ها در سوریه را بیش از ۳۵۰۰ نفر اعلام کرده است.
XS
SM
MD
LG