لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۱

اتحاديه اروپا ۱۸ مقام دیگر سوريه را تحريم کرد


کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه، تصمیم وزیران خارجه این اتحادیه برای افزایش تحریم های مقامات سوریه را اعلام کرد
کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه، تصمیم وزیران خارجه این اتحادیه برای افزایش تحریم های مقامات سوریه را اعلام کرد
وزيران خارجه اتحاديه اروپا روز دوشنبه در بروکسل اعلام کردند در واکنش به ادامه خشونت ها عليه شهروندان سوريه، ۱۸ تن ديگر از مقامات دولتی دمشق را به فهرست تحريم ها اضافه می کنند. اسامی اين افراد طی دو روز آينده اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، وزيران خارجه اتحاديه اروپا در بيانيه ای اعلام کردند:«افرادی که در مقامات دولتی و حکومتی حضور دارند و دخالت آن ها در سرکوب و کشتار مردم محرز است، در اين فهرست قرار گرفته اند و تمامی خدمات رواديد به آن ها لغو شده و دارايی آن ها در اتحاديه اروپا مسدود می شود.»

در اين بيانيه آمده است: «اتحاديه اروپا بار ديگر به کارگيری از خشونت و زور عليه مردم در سوريه را محکوم می کند و خواستار توقف فوری آن است.»

سازمان ملل متحد در آخرين گزارش درباره وضعيت سوريه اعلام کرد شمار کشته شدگان در اين کشور در هشت ماه گذشته از سه هزار و ۵۰۰ تن فراتر رفته است.

اتحاديه اروپا پيش از اين ۵۶ مقام سوری و ۱۹ سازمان دولتی اين کشور را در واکنش به کشتار مردم معترض سوريه در فهرست تحريم ها قرار داده بود.

همچنين اتحاديه اروپا واردات هرگونه نفت خام از سوريه را متوقف کرده است.

«بشار اسد کناره گیری کند»

آسوشيتد پرس همچنین گزارش داد ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، هم به طور علنی و آشکار اعلام کرد بشار اسد بايد از قدرت کناره گيری کند. پادشاه اردن گفت: «اگر بشار اسد واقعا به فکر مردم باشد، بايد از قدرت کناره گيری کرده و شرايطی را مهيا و فراهم کند که آينده جديد و بهتری برای مردم سوريه شکل گيرد.»

دولت حاکم در دمشق هنوز به اظهارات پادشاه اردن واکنش نشان نداده است. پيش از اين، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا و اتحادیه اروپا به طور علنی خواستار کناره گيری بشار اسد از قدرت شده بود ولی در ميان کشورهای عربی و به ويژه همسايه سوريه، تاکنون چنين اظهار نظر علنی مطرح نشده بود.

اتحاديه عرب در واکنش به ادامه کشتار و سرکوب شهروندان سوريه، عضويت دمشق در اين اتحاديه را به حال تعليق درآورده است. وليد المعلم، وزير خارجه سوريه اقدام اتحاديه عرب را «شرم آور و زشت» خوانده است.

وزير خارجه سوريه در دمشق و در يک کنفرانس خبری در واکنش به تصميم اتحاديه عرب گفت: «ما می خواستيم اتحاديه عرب نقش حامی را برعهده گيرند ولی اگر اعراب می خواهند نقش توطئه گری را برعهده داشته باشند، اين تصميم خودشان است.»

به گزارش آسوشيتد پرس، تصميم اتحاديه عرب برای تعليق عضويت سوريه، باعث تقويت مخالفان دولت دمشق شده که خواهان انزوای حاکميت دمشق هستند. قطر و عربستان سعودی، از جمله کشورهايی بودند که مسئله تعليق عضويت سوريه را دنبال کردند.

اين گزارش همچنين حاکی است تصميم اتحاديه عرب برای تنبيه دمشق، باعث تقويت رايزنی ها در شورای امنيت می شود که به دليل مخالفت روسيه و چين، هنوز نتوانسته در مورد توقف خشونت ها، قطعنامه موثری صادر کند.

اتحاديه عرب در مورد ليبی هم چنين تصميمی را اتخاذ کرد و پس از اخطارهای مکرر برای توقف خشونت ها در اين کشور، عضويت ليبی در اين اتحاديه را معلق کرد که زمينه برای فشار شورای امنيت سازمان ملل فراهم شد.

در جريان رای گيری برای تعليق عضويت سوريه در اتحاديه عرب، از ميان ۲۲ کشور عضو، بيشتر اعضا رای مثبت دادند و تنها عراق بود که رای ممتنع داد و سوريه، لبنان و يمن رای منفی دادند.

وزير خارجه سوريه هشدار داده وضعيت سوريه با ليبی قابل مقايسه نيست و «دمشق ارتش مجهزی دارد که به هرگونه دخالت، پاسخ قاطع خواهند داد.»
دولت بشار اسد می گويد ناآرامی های داخلی کار گروه های خرابکار است که در پی ايجاد بی ثباتی در سوريه هستند و دولت فقط با «گروه های تروريستی مسلح» برخورد می کند.

دمشق پس از تعليق عضويت در اتحاديه عرب، درخواست جلسه اضطراری اين اتحاديه را کرده است. اتحاديه عرب اعلام کرد وزيران خارجه کشورهای عربی روز چهارشنبه اين هفته در مراکش جلسه خواهند داشت و درخواست سوريه را بررسی خواهند کرد.

يکی از منابع ديپلماتيک اتحاديه عرب به آسوشيتد پرس گفت فقط رييس دوره ای اتحاديه عرب می تواند درخواست جلسه اضطراری را مطرح کند که در حال حاضر اين مقام در اختيار ليبی است که هنوز با وضعيت جنگ داخلی درگير است و وضعيت فعالی در امور ديپلماتيک اتحاديه عرب ندارد.

با وجود فشار اتحاديه عرب و اتحاديه اروپا عليه سوريه، روسيه روز دوشنبه اعلام کرد مسکو هنوز از دولت بشار اسد حمايت می کند. سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه به خبرگزاری ايتارتاس گفت: «به رغم تصميم اتحاديه عرب برای تعليق عضويت سوريه، مسکو کماکان حامی دولت مرکزی در دمشق است.»

پس از حمله گروه های موسوم به حاميان دولت دمشق به سفارت ترکيه، آنکارا بيشتر کارکنان خود را از سفارت در دمشق خارج کرده است.
احمد داوود اغلو، وزير خارجه ترکيه گفت: «ما تصميم قاطع و به موقع برای اين گونه رفتارها خواهيم گرفت و مواضع خود را تغيير نخواهيم داد و از معترضان و مخالفان سوريه حمايت می کنيم.»

وزارت خارجه ترکيه همچنين بيانيه ای صادر کرده و به شهروندان اين کشور توصيه کرده از هرگونه سفر به سوريه خودداری کنند.
XS
SM
MD
LG