لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۰

فرانسه: حمله به ايران ما را به چرخه غیرقابل مهاری خواهد کشاند


آلن ژوپه، وزيرامور خارجه فرانسه
آلن ژوپه، وزيرامور خارجه فرانسه
آلن ژوپه، وزيرامور خارجه فرانسه، روز دوشنبه بارديگر نسبت به پيامدهای حمله احتمالی به ايران هشدار داد و گفته است حمله احتمالی به ايران نه تنها خطرناکترین خواهد بود، که جامعه جهانی را به چرخه غیرقابل مهاری خواهد کشاند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آلن ژوپه که پس از نشست وزرای خارجه اتحاديه اروپا در بروکسل صحبت می‌کرد، گفته است: «اين روشن است که گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ايران در راستای پروژه خود برای ساخت بمب اتمی پيشرفت‌هايی به دست آورده است. اين خطر بزرگی برای ثبات منطقه و جهان است.»

وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا روز دوشنبه در نشست بروکسل درخصوص تشديد فشارها بر جمهوری اسلامی ايران به دليل برنامه هسته‌ای گفت‌وگو کردند ولی اقدام عملی در اين خصوص به دو هفته ديگر موکول شده است.

وزير امور خارجه فرانسه با اين حال در خصوص حل مناقشه هسته‌ای ايران از طريق نظامی هشدار داد و گفت: «مداخله نظامی بدترين اقدام خواهد بود و ما را به چرخه غیرقابل مهاری خواهد کشاند.»

در همين زمينه، گيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان، نيز گفته است استفاده از گزينه نظامی برای حل مناقشه هسته‌ای ايران «غير سازنده» است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از انتشار اخير انتشار گزارش يوکيا آمانو، مديرکل آژانس انرژی اتمی، درخصوص «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ايران باعث تشديد تنش با جمهوری اسلامی شده است و ويليام هيگ وزير امور خارجه بريتانيا، روز دوشنبه، گفته است: «در قبال ايران بهتر است همه گزينه همچنان بر روی ميز قرار داشته باشد.»

ويليام هيگ درپاسخ پرسشی در خصوص حمله نظامی به ايران گفت:«ما هم اکنون اين مموضوع را در دستور کار و بررسی خود نداريم. ما خواستار يا مشوق اقدام نظامی نيستيم.»

وی اضافه کرده است: «همزمان با اين ما می‌گوييم بهتر است همچنان همه گزينه‌ها بر روی ميز قرار داشته باشند.»

اوری روزنتال، وزير امور خارجه هلند، نيز در پاسخ به پرسش در خصوص گزينه نظامی در قبال ايران گفت: «من هيچ گزينه‌ای را حذف نمی‌کنم.»

با این حال، ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا در پايان نشست روز دوشنبه خود در بيانيه‌ای نسبت به برنامه هسته‌ای ايران «به طور فزاينده‌ای ابراز نگرانی» کرده‌اند.

در اين بيانيه آمده است: «ما از ايران می‌خواهيم تا به نگرانی‌های جامعه جهانی در خصوص برنامه هسته‌ايش از طريق همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی و همچنين آمادگی برای مذاکرات جدی و واقعی در راستای اعتماد سازی، پاسخ دهد.»

در همين حال طی هفته‌های اخير گزارش‌هايی درباره حمله احتمالی اسرائيل به تاسيسات اتمی ايران در رسانه‌های جهان منتشر شد و همچنين برخی از مقام‌های اسرائيل از نزديک شدن به گزينه نظامی خبر داده بودند.

ولی ايهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، هفته گذشته با رد اين گزارش‌ها گفته بود، کشورش قصد حمله نظامی به تاسيسات هسته‌ای ايران ندارد.

در همين زمينه، لئون پانه‌تا، وزير دفاع آمريکا، هفته گذشته هشدار داده بود هرگونه حمله احتمالی به ايران می‌تواند برای منطقه پيامدهای جدی در پی داشته باشد، بدون اين که بتواند برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را متوقف کند.
XS
SM
MD
LG