لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

ترکیه: آنهایی که در خاورمیانه مردم خود را راضی نکنند، رفتنی هستند


احمد داوود اغلو
احمد داوود اغلو
وزیر خارجه ترکیه، روز دوشنبه به رهبران سوریه و دیگر کشورهای خاورمیانه هشدار داد، کسانی که نتوانند به خواسته‌های مردم خود تن بدهند، «خواهند رفت.»

ترکیه همچنین اعلام کرد که منتظر پوزش‌خواهی رسمی سوریه بر سر حمله به سفارت و کنسول‌گری‌ این کشور از سوی هواردان دولت است.

احمد داوود اغلو که در یک کمیته پارلمان ترکیه حاضر شده بود، گفت: «آنهایی که در خاورمیانه با مردم خود نمی‌سازند و نمی‌توانند مردم را راضی نگه دارند، خواهند رفت.»

روز شنبه هزاران نفر از هواداران بشار اسد، به خاطر حمایت آنکارا از تعلیق سوریه در اتحادیه عرب، به سفارت و کنسولگری ترکیه در حلب و دمشق حمله‌ور شدند.

در این حمله‌ها به هیچیک از دیپلمات‌های ترکیه آسیب نرسید اما با این حال آنکارا تصمیم گرفت خانواده‌های دیپلمات‌ها و افراد غیر ضروری را از این کشور خارج کند.

روز دوشنبه معاون نخست‌وزیر ترکیه به خبرنگاران گفت که آنکارا منتظر است دمشق از مجاری رسمی پوزش‌خواهی کند. وی در عین حال اعلام کرد که ولید معلم وزیر خارجه سوریه از حمله به سفارت و کنسولگری ترکیه ابراز تاسف کرده است.

ترکیه که زمانی مناسبات گرمی با دولت بشار اسد داشت، روز یکشنبه از جامعه جهانی خواست که با صدایی واحد نسبت به تحولات این کشور واکنش نشان دهد.

یک مقام دولتی ترکیه به خبرگزاری فرانسه گفته است، این بدین معناست که «ما دیگر به هیچ وجه با سوریه نیستیم و در حال پیوستن به تلاش‌های بین‌المللی برای انزوای» این کشوریم.

در حرکتی دیگر، روز یکشنبه احمد داوود اغلو، وزیر خارجه ترکیه، با اعضای «شورای ملی» اپوزسیون سوریه دیدار کرد؛ این شورا در تلاش است از آنکارا برای تاسیس دفتر در ترکیه مجوز بگیرد.

یک دیپلمات ترکیه‌ای که نخواسته نامش فاش شود، در این باره گفت که آنکارا این تقاضای مخالفان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

ترکیه همچنین تصمیم روز شنبه اتحادیه عرب برای تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه استقبال کرد.

اتحادیه عرب طرحی را برای پایان یافتن بحران به دولت بشار اسد پیشنهاد کرده بود که به گفته این اتحادیه دمشق آن را به اجرا درنیاورد؛ بر پایه این طرح دولت سوریه از جمله باید نیروهای خود را از شهرها تخلیه می‌کرد و به خونریزی‌ها پایان می‌داد.

پس از آن که دولت بشار اسد در مهلت ۱۵ روزه خود، به طرح اتحادیه عرب عمل نکرد، ۱۸ کشور از ۲۲ عضو این اتحادیه رای به تعلیق دمشق دادند.

وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که دولت سوریه باید پیام اتحادیه عرب را متوجه شود و علیه مردم خود به خشونت متوسل نشود.

برپایه اعلام سازمان ملل متحد در اعتراض‌های ۸ ماهه سوریه نزدیک به ۳۵۰۰ نفر کشته شده‌اند که بیشتر آنها غیر نظامی‌اند.

استقبال آمریکا از موضع ترکیه و اتحادیه عرب

در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه با استقبال از افزایش فشارها بر دولت سوریه گفت که واشینگتن با کشورهای عربی، اروپایی و دیگر شرکایش برای انزوای بیشتر دمشق در تماس خواهد بود.

مارک تونر در کنفرانس خبری خود گفت که ایالات متحده، اتحادیه اروپا، و اتحادیه عرب و کشورهایی نظیر ترکیه رفته رفته مواضع محکم‌تری در برابر سوریه می‌گیرند.

سخنگوی وزرات خارجه آمریکا با بیان اینکه واشینگتن هیچ گزینه‌ای را کنار نمی‌گذراد، اظهار داشت که ایالات متحده در تلاش است که که راه‌هایی برای افزایش انزوای سیاسی و اقتصادی سوریه بیابد.
XS
SM
MD
LG