لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۴

اسرائیل: جهان نیازی به اقدام نظامی علیه برنامه هسته ای ایران ندارد


شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل
شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل
شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل اعلام کرد از «حمله اخلاقی» به ایران حمایت می کند و هیچ نیازی نیست که جهان برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتمی، به اقدام و حمله نظامی متوسل شود. وی همچنین گفت، خطر برنامه اتمی تهران فقط منحصر و محدود به اسرائیل نیست و مانند بحران اقتصادی که همه کشورها را درگیر کرده، مسئله ای جهانی است.

آقای پرز روز دوشنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: «تمامی کشورهای عضو جامعه جهانی باید دست به حمله اخلاقی به ایران بزنند و نه حمله نظامی چرا که اقدامات ایران در حمایت از تروریسم، مسئله ای جهانی است و تمامی کشورهای جهان باید بر آن تمرکز کنند.»

شیمون پرز که میهمان برنامه خبری «پیرس مورگان» بود، ضمن رد هرگونه حمله نظامی علیه تاسیسات اتمی ایران گفت: «اقدام نظامی اولین راهکار برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتمی نیست.» وی افزود: «هیچگاه پیشنهاد من این نیست که اول از همه دست به اقدام نظامی بزنیم.»

وی افزود: «به جای حمله نظامی، من از تحریم های اقتصادی بیشتر و فشار سیاسی بیشتر حمایت می کنم. با در دست داشتن چنین ابزارهای به قولی می توان حمله اخلاقی کرد و نیازی به حمله نظامی نیست.» رییس جمهوری اسراییل گفت: «حکومت حاکم بر ایران به لحاظ اخلاقی فاسد و پوسیده است.»

شیمون پرز در توصیف «پوسیدگی اخلاقی حاکمیت ایران» گفت: «آنها تنها کشوری هستند که آزادانه و در ملاءعام، کشور دیگری را به نابودی تهدید می کنند. آن ها کسانی هستند که مخالفان و معترضان را یا می کشند و یا به زندان می اندازند، ضمن این که دست به تجهیز و گسترش تسلیحات می زنند و هرجایی که بتوانند، از ترور و ناامنی حمایت می کنند.»

وی همچنین بحث هایی که مسئله اتمی ایران را خطر منحصر برای اسرائیل خوانده را رد کرد و گفت: «ما هم مانند دیگر اعضای جامعه جهانی، راه اجماعی را دنبال می کنیم. ما به تنهایی دست به کار نمی شویم و به عنوان عضوی از جامعه متمدن جهانی، همگام با منطق جهانی تصمیم می گیریم. هر تصمیمی گرفته شود، ما هم به آن وفادار خواهیم بود.»

پس از انتشار اخير انتشار گزارش يوکيا آمانو، مديرکل آژانس انرژی اتمی، درخصوص «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ايران باعث تشديد تنش با جمهوری اسلامی شده است. ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا در پايان نشست روز دوشنبه خود در بيانيه‌ای نسبت به برنامه هسته‌ای ايران «به طور فزاينده‌ای ابراز نگرانی» کرده‌اند.

در اين بيانيه آمده است: «ما از ايران می‌خواهيم تا به نگرانی‌های جامعه جهانی در خصوص برنامه هسته‌ايش از طريق همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی و همچنين آمادگی برای مذاکرات جدی و واقعی در راستای اعتماد سازی، پاسخ دهد.»

در همين حال طی هفته‌های اخير گزارش‌هايی درباره حمله احتمالی اسرائيل به تاسيسات اتمی ايران در رسانه‌های جهان منتشر شد و همچنين برخی از مقام‌های اسرائيل از نزديک شدن به گزينه نظامی خبر داده بودند. ولی ايهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، هفته گذشته با رد اين گزارش‌ها گفته بود، کشورش قصد حمله نظامی به تاسيسات هسته‌ای ايران ندارد.

در همين زمينه، لئون پانه‌تا، وزير دفاع آمريکا، هفته گذشته هشدار داده بود هرگونه حمله احتمالی به ايران می‌تواند برای منطقه پيامدهای جدی در پی داشته باشد، بدون اين که بتواند برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را متوقف کند.
XS
SM
MD
LG