لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۲

سناتورهای آمریکا خواستار تحریم بانک مرکزی ایران شدند


مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا
مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا

سناتورهای آمريکايی روز پنج‌شنبه طرح جديدی را برای به اجرا گذاشتن تحريم عليه بانک مرکزی ايران ارائه دادند. اين طرح در صورت تصويب به باراک اوباما اين اختيار را می‌دهد دارايی‌های آن دسته از نهادهای مالی خارجی در آمریکا را که با بانک مرکزی ايران معامله می‌کنند مسدود کرده و با آنها قطع رابطه کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ميچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا، گفت: «تحریم بانک مرکزی ایران از معدود اقداماتی است که می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را کند یا متوقف کند.»

وی با اشاره به تحریم‌های شدید علیه ایران گفت تهران با بی‌اعتنایی به برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و به همین دلیل اکنون زمان آن رسیده است که آمریکا بانک مرکزی ایران را تحریم کند.

در همین حال گفته می‌شود که شرکت‌هایی که با ایران در زمینه مواد غذایی، وسایل و مواد دارویی داد و ستد می‌کنند، از سوی آمریکا مجازات نخواهند شد.

شورای امنیت تاکنون چهار قطعنامه تحریمی علیه ایران تصویب کرده و از این کشور خواسته تا غنی‌سازی را متوقف کند، اما تهران از این دستور سرپیچی کرده و غنی‌سازی را حق خود می‌خواند.

مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه و از مبتکران این طرح، گفت: «بدون اقدام فوری و جدی، جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیک به توانایی سلاح هسته‌ای دست خواهد یافت.»

وی افزود احتمال زیادی وجود دارد که ایران سلاح هسته‌ای را به گروه‌های اسلام‌گرایی مانند حماس و حزب‌الله منتقل کند.

غرب و اسرائیل ایران را متهم به ساخت بمب اتمی می‌کنند، ولی تهران همواره برنامه هسته‌ای خود را برای مقاصد صلح‌آمیز می‌خواند.

مقامات آمریکایی به نمایندگان کنگره گفته‌اند واشینگتن در حال بررسی تحریم‌های جدیدی علیه بانک مرکزی ایران است تا مانع نفع بردن جمهوری اسلامی از این وضعیت شود. چنین تحریمی احتمال دارد موجب گران شدن قیمت نفت و افزایش ذخایر ارزی دولت ایران شود.

در همین زمینه دفتر مارک کرک اعلام کرد: «شش ماه شرکت‌های نفتی برای معاملات نفتی خود فرصت خواهند داشت. این مدت موجب کاهش فشار بر متحدان آمریکا شده و پیامی برای آرام کردن بازار نفت خواهد بود.»

پیشتر در مردادماه، بيش از ۹۰ سناتور آمريکايی در نامه‌ای به باراک اوباما خواستار تحريم بانک مرکزی ايران شدند. شماری از نمايندگان مجلس سنا هم تهديد کردند که در صورت لزوم و اگر دولت همکاری نکند، قانونی وضع کرده و دولت را مجبور به اجرای این طرح خواهند کرد.

سناتور کرک پیشتر گفته بود در صورتی که کاخ سفيد تا پايان سال جاری میلادی بانک مرکزی ايران را تحريم نکند، قانونی را برای تصويب ارائه خواهد داد که دولت را به اعمال تحريم‌ها ملزم کند.

در همین حال روسیه اعلام کرد که قطعنامه جدیدی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مورد برنامه هسته‌ای ایران، روز جمعه به رای گذشته می‌شود.

در این پیش‌نویس که قرار است ۳۵ عضو شورای حکام آژانس درباره آن بحث کنند نسبت به «موضوعات حل نشده برنامه اتمی ایران» ابراز نگرانی «عمیق و فزاینده» شده است.

روز پنج‌شنبه یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرد با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خواستار اعزام هیئت ویژه‌ای به ایران برای گفت‌وگو درباره آخرین گزارش خود شده است، گزارشی که ایران به شدت نسبت به آن اعتراض کرده و آن را سیاسی دانسته است.

XS
SM
MD
LG