لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۴

«برای حبس موسوی و کروبی، هيچ حکم يا مستند قانونی ارائه نشده است»


 میرحسین موسوی و مهدی کروبی
میرحسین موسوی و مهدی کروبی
محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، در واکنش به اظهارات اخیر محمدجواد لاریجانی، رئیس کمیته حقوق بشر قوه قضاییه ایران، در مورد وضعیت مهدی کروبی و میرحسین موسوی گفته است که تاکنون «هیچ مستند قانونی» از سوی مقامات ایران در خصوص «حصر» و «حبس» آنها ابلاغ نشده است.

محمد جواد لاریجانیروز چهارشنبه در نیویورک در پاسخ به پرسشی درباره حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفته بود که «هیچ‌کس بدون دستور قضایی و محاکمه در حصر خانگی نیست». وی اضافه کرده بود: «موسوی و کروبی از مردم خواسته‌اند که به خیابان بیایند، خشونت کنند» و «کار آنها‌ جرم است.»

محمدتقی کروبی در یادداشتی در وبلاگ خود به اظهارات محمد جواد لاریجانی واکنش نشان داده و گفته است: «تاکنون بار‌ها گفته‌ایم که روش حبس پدر و مهندس موسوی بدعتی تاریخی در نظام حقوقی ایران است. به استثنای حکم تفتیش منزل که در شب یورش ارائه شد، هیچ مستند قانونی دیگری از مقامات ذی صلاح مبنی بر حصر که در عمل حبس است، تاکنون ابلاغ نشده است.»

مهدی کروبی، میرحسین موسوی، دو نامزد معترض به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، و زهرا رهنورد از بهمن ماه سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی قرار گرفتند و ارتباط آنها با بیرون قطع شده است.

محمدتقی کروبی در ادامه با اشاره به ملاقات خود با مهدی کروبی نوشته است: «در یکی از ملاقات‌ها پدر تاکید کردند که به آقایان گفته‌ام من رئیس دو دوره قوه قانونگذاری این کشور بوده‌ام، شما موظف به ابلاغ حکم، دستور و یا هر مبنای دیگری هستید. خواسته‌ای که تاکنون حتی به لحاظ شکلی اجابت نشده است.»

فرزند مهدی کروبی همچنین نوشته است: «در اردیبهشت ماه با حضور یکی از مقامات ارشد امنیتی به ملاقات پدر و مادرم رفتم. در آن روز سخن از روشن شدن مبنای حقوقی حصر و حبس کردم و در آخر پیشنهاد دادم که با انتخاب وکیل این موضوع به لحاظ حقوقی در دستگاه قضایی پیگیری شود. مقام امنیتی حاضر در جلسه که فردی مودب، شریف و صادق بود به درستی گفتند دستگاه قضایی در این پرونده تصمیم‌گیر نیست که با انتخاب وکیل بخواهید موضوع را پیگیری کنید.»

محمد تقی کروبی، محمد جواد لاریجانی را متهم کرده است که «با توسل به دروغ» تلاش کرده است تا افکار جامعه بین‌المللی را نسبت به وضعیت اسفبار حقوق بشر در ایران فریب دهد.

فرزند مهدی کروبی اضافه کرده است که «دقت» در اظهارات مقامات سیاسی جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که «دروغ» به «نقطه ثقل گفتمان حاکمان فعلی» تبدیل شده است.

محمد تقی کروبی همچنین درباره دلیل اظهارات اخیر محمد جواد لاریجانی گفته است: «هرگاه بخشی از پرونده‌های مالی ایشان از سوی رئیس دولت مستقر و یا نزدیکان وی در پاسخ به اتهامات مشابه نسبت به اصحاب دولت مطرح می‌گردد، آقای لاریجانی عجولانه و با ترتیب دادن یک مصاحبه و در جهت تحکیم و تجدید هاله مصونیت به جای پاسخ به اتهامات وارده، مردم معترض و رهبران در بند را مورد نوازش قرار می‌دهد.»

احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای ایران، مهرماه سال جاری درگزارش خود وضعیت مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را بسیار نگران کننده خوانده بود.
XS
SM
MD
LG