لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۷

واکنش ایران به قطعنامه مجمع عمومی در مورد «توطئه ترور» سفیر عربستان


محمد خزاعی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد.
محمد خزاعی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد.
در حالی که مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه با اکثریت آرا قطعنامه‌ای را در محکومیت «توطئه ترور» سفیر عربستان به تصویب رساند، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل، آمریکا را به «سناریوسازی علیه ایران» متهم کرد و از کشورهای منطقه خواست «در دام توطئه‌ها و نیرنگ‌های آمریکا نیفتند.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد خراعی در این مورد افزود که: «تجربه نشان داده‌است، کشورهایی که در جهت منافع کاخ سفید حرکت می‌کنند نیز در نهایت آمریکایی‌ها آنها را طرد خواهند کرد.»

ایالات متحده آمریکا، ایران را متهم کرده‌است که دو شهروند آن قصد داشته‌اند از طریق به خدمت گرفتن قاچاقچیان مکزیکی، سفیر عربستان در واشینگتن را ترور کنند. تهران این اتهام را به شدت رد کرده و آن را ساخته و پرداخته آمریکا دانسته‌است.

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی عربستان در مورد «طرح ترور سفیر این کشور در آمریکا» را روز جمعه با اکثریت آرا به تصویب رساند.

در این قطعنامه از ایران خواسته شده تا «به تمامی تعهداتش تحت قانون بین‌الملل عمل کند» و «با کشورهایی که قصد به محاکمه کشیدن تمامی طراحان، حامیان، سازمان‌دهندگان و تلاش‌کنندگان اجرای این طرح را دارند، همکاری کند.»

این قطعنامه با ۱۰۶ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۴۰ رأی ممتنع به تصویب رسید. به گزارش خبرگزاری فرانسه، چین به این پیش‌نویس قطعنامه رأی مخالف داد و روسیه، برزیل، آفریقای جنوبی و هند به آن رأی ممتنع دادند.

با این وجود محمد خزاعی در مصاحبه خود با ایرنا در باره این رأی‌گیری و قطعنامه گفت: «روز جمعه به دلیل اینکه آمریکا از طریق عربستان برای رسیدن به نیات شوم خود، بندهایی به آن اضافه کرد بود، نیمی از اعضای مجمع یا در رأی‌گیری شرکت نکردند یا به آن رأی ممتنع دادند.»

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در ادامه گفت: «استفاده ابزاری آمریکا از برخی کشورها و جوامع بین‌المللی برای رسیدن به مقاصد شوم خود به امر عادی تبدیل شده‌است.»

آقای خزاعی افزود: «واشنگتن و همپیمانانش چون دریافته‌اند با سناریوسازی نمی‌توانند جامعه جهانی را با خود همراه کنند، با سوءاستفاده از یک فرصت، نیات شوم خود را با قطعنامه‌ای که هر دو سال یکبار در رابطه با کنوانسیون ۱۹۷۳ به تصویب می‌رسد، همراه کردند.»

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه نیز در نامه‌ای به رئیس مجمع عمومی و دبیرکل این سازمان، در مورد تبعات ارائه قطعنامه علیه جمهوری اسلامی با موضوع اتهام ترور سفیر عربستان در آمریکا، هشدار داد و آن را «تهدیدی برای امنیت بین‌المللی و منطقه‌ توصیف کرد.»

آقای خزاعی در نامه خود این اقدام را «در نوع خود بی‌سابقه و بدعتی خطرناک، غیرقابل قبول و باعث هتک حیثیت آن سازمان» دانست.

عربستان سعودی روز شنبه، ۲۳ مهرماه، به طور رسمی از بان‌ گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، درخواست کرد تا شورای امنیت را در جریان آنچه «توطئه نفرت‌بار» برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشینگتن نامید، قرار دهد.

ترکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان و برادرزاده ملک عبدالله، پادشاه عربستان، روز سه‌شنبه طی سخنانی در واشینگتن، گفت که «شواهد فراوان و اسفباری» در دست است که نشان می‌دهد ایران در پشت قضیه طرح ترور سفیر عربستان است.

در مقابل آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در واکنش به این اتهام، آن را «مهمل و بی‌معنا» خوانده و گفته‌است که «این توطئه نیز نگرفت و نخواهد گرفت.»
XS
SM
MD
LG