لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

حضور «۶۲ درصدی» در نخستین مرحله انتخابات پارلمانی مصر


صف شرکت‌کنندگان در انتخابات پارلمانی مصر
صف شرکت‌کنندگان در انتخابات پارلمانی مصر
مسئول برگزاری انتخابات مصر می‌گوید بخش اول انتخابات پارلمانی این کشور با حضور ۶۲ درصدی واجدین شرایط برگزار شده است. به گفته شورای عالی نیروهای مسلح مصر انتظار می‌رود نتایج این بخش از انتخابات امروز، شنبه، اعلام شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عبدالمعز ابراهیم مسئول برگزاری انتخابات مصر اعلام کرده است که در بخش اول انتخابات مجلس سفلای پارلمان مصر که هفتم و هشتم آذر‌ماه، در ۹ استان برگزار شد، از «۱۳.۶ میلیون» فرد واجد شرایط، «بیش از هشت میلیون نفر» به پای صندوق‌های رأی آمده‌اند.

حضور ۶۲ درصدی در انتخابات اخیر، در مقایسه با انتخابات دوران حکومت حسنی مبارک، بی‌سابقه است.

به دنبال برگزاری این انتخابات، حزب اسلام‌گرای میانه‌روی «اخوان المسلمین» اعلام کرد که پیروزی بزرگی نصیبش خواهد شد.

محمد مُرسی (راست)، رهبر حزب «آزادی و عدالت»‌ اخوان المسلمین در کنار دیگر اعضای این حزب
محمد مُرسی (راست)، رهبر حزب «آزادی و عدالت»‌ اخوان المسلمین در کنار دیگر اعضای این حزب
اخوان‌المسلمین مدعی شده‌ است که حزب «آزادی و عدالت»؛ از احزاب این گروه اسلام‌گرای میانه‌رو، در بخش اول انتخابات، ۴۳ درصد آرا را به خود اختصاص خواهد داد.

حزب «آزادی و عدالت» برای شرکت در این انتخابات با برخی از احزاب کوچکتر دست به ائتلاف زده است.

حزب اخوان‌المسلمین سال ۱۹۲۸ در مصر تأسیس شد و علیرغم غیر قانونی اعلام شدنش در دوران حسنی مبارک، از حمایت مردمی برخوردار است.

اخوان المسلمین در عین حال پیش‌بینی کرده است که حزب «النور» سلفی‌ها نیز ۳۰ درصد از آرای انتخابات را دریافت خواهد کرد و این در حالی است که حزب «النور» پیروزی ۲۰ درصدی را برای خود پیش‌بینی کرده است.

سلفی‌ها با ایده‌های تندروی اسلامی در انتخابات حضور پیدا کرده‌‌اند. حزب نور اعلام کرده است که خواهان ممنوعیت مشروبات الکلی، سواحل مختلط، هنر و ادبیات «غیر اسلامی» و همچنین خواستار عدم حضور زنان و مسیحیان در پست‌های اجرایی است.

با این‌حال، اخوان‌المسلمین بر میانه‌روی تأکید دارد و به گفته اعضای آن، پایان دادن به فساد، احیای اقتصاد و ایجاد یک دموکراسی حقیقی در مصر از سوی این حزب در ارجحیت قرار دارد.

به گفته مقامات مسئول مصر، انتخابات مجلس سفلای مصر در سه مرحله برگزار خواهد شد و بخش اول این انتخابات سرنوشت ۳۰ درصد از ۴۹۸ کرسی مجلس سفلای پارلمان مصر را تعیین خواهد کرد.

بخش‌های دوم و سوم این انتخابات که در مجموع ۱۸ استان دیگر مصر را پوشش خواهند داد، به ترتیب ۲۳ آذرماه و ۱۳ دی‌ماه برگزار شده و بنابر اعلام قبلی نتایج نهایی انتخابات مجلس سفلای مصر، ۲۳ دی‌ماه اعلام می‌شود.

پس از این رأی‌گیری، انتخابات مجلس علیای مصر نیز در سه مرحله برگزار شده و در نهایت، به گفته ارتش مصر، مردم مصر، ژوئن سال ۲۰۱۲ برای انتخابات ریاست جمهوری به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت.
XS
SM
MD
LG