لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۳

واکنش بروجردی به اظهارات سفیر بریتانیا درباره دلایل حمله به سفارت


علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس در واکنش به سخنان اخیر سفیر بریتانیا، که گفته بود بروجردی و لاریجانی از افزایش تنش میان لندن و تهران نفع می‌بردند، اظهار داشت که سفیر بریتانیا به «پریشان‌گویی» افتاده است.

روز جمعه، دامینیک چیلکات، سفیر بریتانیا تاکید کرده بود منفعت اشخاصی چون علی لاریجانی، رئیس مجلس و علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، در افزایش تنش میان تهران و لندن بود.

دامینیک چیلکات، سفیر بریتانیا، در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور، ضمن شرح مشاهدات خود از حمله به سفارت و باغ قلهک گفت: «ایران کشوری نیست که به صورت خودجوش تظاهراتی شکل بگیرد و پس از آن به یک سفارت خارجی حمله شود. این اقدام تنها با اطلاع و حمایت نظام انجام می‌شود.»

اکنون علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس در واکنش به اظهارات دامینیک چیلکات گفته است: «سفیر سابق انگلیس در ایران به پریشان‌گویی افتاده است.»

وی که این اظهارات را در مصاحبه باخبرگزاری ایرنا بیان داشته، مصوبه مجلس در کاهش سطح روابط با لندن را «کاملا بجا و بحق» دانسته و گفت: «این اقدام پاسخ به جنایات و خیانت‌های انگلیسی‌ها در كشور ما بود ولی انگلیسی‌ها بطور شتابزده در پاسخ به این تصمیم مجلس عمل كردند.»

بروجردی افزود: «مقامات لندن صورت حساب اشتباهات خود را به نام دیگران ننویسند.»

دومینیک چیلکات در مصاحبه خود با اسکای نیوز ضمن شرح ابعاد حمله به سفارت گفته بود عناصری در حاکمیت ایران مانند علی لاریجانی و علاءالدین بروجردی، برای مقاصد سیاسی خود متمایل بودند که فضا پرتنش شود.

وی تاکید کرده بود که این حمله ‌بی‌ارتباط با مصوبه مجلس ایران درمورد کاهش روابط دو کشور نبوده است؛ مصوبه‌ای که تنها دو روز پیش از حمله تصویب شده بود.

سفیر بریتانیا اظهار داشت، علی لاریجانی و علاءالدین بروجردی که از مبتکران طرح کاهش سطح مناسبات تهران و لندن بودند، دارای مشکلاتی در حاکمیتند و نیاز به یک تنش داشتند.

سفیر بریتانیا اظهار داشت که علی لاریجانی روابط گسترده‌ای در غرب دارد که به گفته او الزاما به کارش نمی‌آید و علاءالدین بروجردی هم به تازگی به خاطر یک اختلاس بسیار بزرگ بازداشت شده بود.

اشاره سفیر بریتانیا به اتهاماتی است که به علاءالدین بروجردی درباره ارتباط وی با «اختلاس ۳۰۰۰ میلیارد تومانی» زده شده است؛ اتهاماتی که بنا به برخی گزارش‌ها به بازداشت ۲۴ ساعته وی نیز منجر شده بود.

روز سه‌شنبه هفته گذشته، چند صد نفر که از آنها به عنوان «دانشجویان بسیجی» یاد می‌شود، در مقابل سفارت بریتانیا تجمع کردند که درنهایت به اشغال سفارت و باغ قلهک و تخریب گسترده این اماکن دیپلماتیک انجامید.

پس از آن بود که موجی از محکومیت‌های بین‌المللی به راه افتاد. شورای امنیت و اتحادیه اروپا ایران را محکوم کرد. دیپلمات‌های خارجی در تهران نیز در حرکتی نمادین به طور دسته‌جمعی از سفارت بریتانیا و باغ قلهک بازدید کردند و صحنه‌ها را «تکان‌دهنده» توصیف کردند.

بریتانیا، پس از این حمله دیپلمات‌های خود را از ایران خارج کرد و دستور به تعطیلی سفارت و کنسولگری ایران در لندن را داد.

تعرض به سفارت بریتانیا، با مخالفت‌هایی در میان محافظه‌کاران نیز مواجه شده است.

انتقاد آیت‌الله مکارم شیرازی از «اشغال» سفارت بریتانیا

آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع مقیم قم، با صدور بیانیه‌ای «اشغال» سفارت بریتانیا را که از سوی جوانان «احساساتی» انجام شده، موجب تحمیل شدن هزینه سنگین بر کشور دانسته است.

آیت‌الله مکارم شیرازی در این بیانیه تصریح می‌کند: «گاهى کارهایى فراتر از قوانین از سوى بعضى از جوانان عزیز احساساتى انجام مى‌گیرد، که بهانه مهمى به دست دشمن ماجراجو مى‌دهد و هزینه‌هاى زیادى باید براى آن بپردازیم، مانند همین حادثه اشغال سفارتخانه که سبب شد آنها با جنجال و هوچى‌گرى سعى کنند شکستى را که از مجلس خورده بودند، جبران کنند و إن‌شاءالله موفق نخواهند شد.»

«هجوم به سفارت از بیرون هدایت می‌شد»

از سوی دیگر تشکل «مجمع دانشجویان حزب‌الله» دانشگاه علم و صنعت که از تجمع در مقابل سفارت حمایت کرده، با صدور بیانیه‌ای هجوم به داخل سفارت را، با اطلاع و هدایت عوامل منتسب به حاکمیت دانسته است.

در این بیانیه آمده است: «قرائن نشان می‌دهد برنامه برای حضور عده‌ای در داخل سفارت و پایین کشیدن پرچم و به طور کلی نشان دادن ضرب شست به دولت انگلیس هماهنگ و مورد تایید بوده است اما جمعیت خارج از کنترل می‌شوند و سر و ته ماجرا از دست نیروی انتظامی خارج می‌شود و عده‌ای وارد سفارت می شوند و تنها کاری که دست به انجام می‌زنند تخریب و آسیب رساندن به سفارت بوده است؛ زیرا پیش بینی‌ای برای این قسمت از ماجرا وجود نداشته است .... در نهایت نیز همانها که اینان را راه داده بودند دستور خروج به ایشان می‌دهند و غائله ختم می‌شود.»

در بخشی دیگر از این بیانیه تصریح شده است: «متاسفانه تشکل‌های دانشجویی ماهیت دانشجویی خود را تا حدود زیادی از دست داده‌اند و ... در عوض منافع جناح‌ها و گروه‌ها و بعضاً امیال شخصی افرادی خارج از مجموعه دانشجویی جای آن را پر کرده است. در این صورت دانشجو آلت دستی برای منافع و اهداف درست یا نادرست عده‌ای در سازمان‌ها، احزاب و جبهه‌ها خواهد شد. مصداق این ادعا مساله ورود به سفارت است.»
XS
SM
MD
LG