لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۶

آيت الله خوئينی: مردم می دانند با چنین انتخاباتی چگونه برخورد کنند


آيت الله محمد موسوی خوئينی، دبيرکل مجمع روحانيون مبارز
آيت الله محمد موسوی خوئينی، دبيرکل مجمع روحانيون مبارز
آيت الله محمد موسوی خوئينی، از رهبران ارشد جبهه اصلاح طلبان در جمهوری اسلامی ايران، می گويد که فرصت برای ورود به انتخابات مجلس تمام شده است و «حتی نوشتن نامه "فدايت شوم" برای اصلاح طلبان هم ديگر نتيجه ای ندارد.»

آيت الله خوئينی، دبيرکل مجمع روحانيون مبارز، در وب سايت خود در پاسخ به يکی از کاربران که درباره ورود اصلاح طلبان به انتخابات پرسيده بود، گفته است که «اصلاح طلبان در انتخابات سال جاری با تابلوی اصلاح طلبی وارد نخواهند شد، اين را همه مردم می دانند.»

يکی از کاربران سايت «آهنگ راه» که متعلق به آيت الله موسوی خوئينی است، پرسيده بود که «اگر به فرض آقای جنتی برای مانور سياسی و پر رنگ جلوه دادن انتخابات پيش رو، صلاحيت تعدادی از کانديداهای اصلاح طلب را تاييد کند، آن وقت نظرتان چيست؟ با توجه به اينکه حتی با ورود آنها به مجلس هم چيزی عوض نمی شود، فکر نمی کنيد نظر شما در جهت تاييد انتخابات فرمايشی است و منجر به مشارکت بيشتر مردم می شود؟»

دبيرکل مجمع روحانيون مبارز در پاسخ خود گفته است: «مردم ما تاکنون نشان داده اند که از ما رشيدتر و هوشيارترند...آنان خود می دانند که با چنين انتخاباتی چگونه برخورد کنند.»

وی افزوده است: «حاکميت هم ... از اصلاح طلبان عبور کرده است و از حضور آنان در انتخابات استقبال نمی کند. حاکميت هم اگر يک کار خوب در باره اصلاح طلبان کرده باشد همين است که راه را برای ورود اصلاح طلبان به چنين مجلسی بسته است.»

انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار است روز دوازدهم اسفندماه سال جاری برگزار شود و در ماه های گذشته بحث بر سر حضور اصلاح طلبان در اين انتخابات بالا گرفته است.

محمد خاتمی، رئيس جمهوری سابق ايران، در اظهارنظرهای مختلف خود شرايطی را برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات تعيين کرده است که از جمله آنها می توان به رفع حصر خانگی از ميرحسين موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، آزادی زندانيان سياسی، و آزادی فعاليت احزاب و مطبوعات اشاره کرد.

جبهه اصولگرايان که تمام نهادها و قوای سه گانه جمهوری اسلامی ايران را در اختيار دارد اين پيش شرط ها را رد کرده و گفته است که نيازی به حضور اصلاح طلبان در انتخابات نيست. با اين حال برخی از گروه های اصولگرا برای ايجاد رقابت در انتخابات، خواستار حضور اصلاح طلبان «معتدل» شده اند و شرط آن را برائت آنها از «فتنه ۸۸» اعلام کرده اند.

دبيرکل مجمع روحانيون مبارز در نوشته خود حضور اصلاح طلبان در انتخابات را رد کرده و گفته است که «فرصت انتخاباتی برای کسانی که می خواهند وارد انتخابات شوند تمام شده است. تاييد آيت الله جنتی و حتی اگر نامه "فدايت شوم" هم برای اصلاح طلبان بنويسند ديگر نتيجه ای ندارد چون فرصت تمام شده است.»

وی به طنز گفته است: «البته اين تنها يک سوء ظنی بود از بنده در باره آيت الله جنتی و الا من می دانم که دامن آقای جنتی منزّه است از اين که اصلاح طلبان را برای ورود به مجلس و حتی برای ورود به بهشت تاييد بفرمايند.»

آيت الله موسوی خوئينی در عین حال، اظهار عقيده کرده است: «افراد مستقلی که به تفکر اصلاح طلبی باور دارند عرايض ما را هم شنيده و ديده اند و هم اوضاع کشور را می بينند و هم خطرهايی که کشور را تهديد می کند بهتر از من می دانند، با همه اين احوال اگر خود تصميم بگيرند که در انتخابات شرکت کنند ما آنان را ملامت نمی کنيم و مخالفت نداريم.»

اصولگرايان جمهوری اسلامی ايران در ماه های اخير بر سر ارائه فهرست واحدی از نامزدهای خود برای انتخابات مجلس نهم دچار شکاف جدی شده اند و نگران هستند که در غياب اصلاح طلبان، ميزان مشارکت در انتخابات به پايين حد خود برسد.

با اين حال، روح الله حسينيان، رييس فراکسيون هوادار دولت در مجلس، گفته است که اگر اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نکنند اصولگرايان با رقابت با يکديگر می توانند رای دهندگان را به آمدن پای صندوق های رای ترغيب کنند.

در حالی که افرادی چون آيت الله مهدوی کنی، رييس مجلس خبرگان، تلاش های زيادی برای متحد کردن گروه های اصولگرا زير چتر واحدی صورت داده اند ولی جبهه پايداری انقلاب اسلامی که گفته می شود نزديک به طيف محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری، و اسفنديار رحيم مشايی، رييس دفتر وی، است حاضر نشده تا با ساير اصولگرايان به توافق برسد.

اصولگرایان هوادار آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، از این گروه به عنوان «جریان انحرافی» نام می برند که به گفته آنها، با استفاده از رانت های دولتی و توزیع پول، قصد دارد تا دو سوم کرسی ها مجلس آینده را تصاحب کند.

گزارش رسانه های ايران حاکی است که در انتخابات آينده، اصولگرايان به احتمال زياد با دو فهرست مجزا وارد عرصه انتخاباتی خواهند شد و مقام های جمهوری اسلامی از جمله حيدر مصلحی، وزير اطلاعات، انتخابات آينده را حساس ترين انتخابات در تاريخ جمهوری اسلامی توصيف کرده اند.

دبیرکل مجمع روحانیون مبارز در پایان پاسخ خود به پرسش درباره انتخابات، اضافه کرده است: «برای انبساط خاطر جناب جنتی ضرب المثل جدیدی شنیده ام که خدمت دائم الوجودشان عرض می کنم: دو چیز در این دنیا باقی می ماند یکی نام نیک، و دیگر آیت الله جنتی!»
XS
SM
MD
LG