لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۹

سعود الفیصل: دخالت‌های ایران و قلدری‌های اسرائیل مانع از تحقق صلح در منطقه است


سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت دخالت‌های ایران و قلدری‌های اسرائیل مانع از تحقق صلح در منطقه می‌شود.

به گزارش تلویزیون العربیه الفیصل این سخنان را در همایش «خلیج فارس و جهان» ایراد کرده است. شاهزاده ترکی بن محمد آل سعود متن سخنرانی سعود الفیصل را در این همایش خواند.

بنا بر این گزارش، وزیر امور خارجه عربستان سعودی تاکید کرد که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، باید از ثبات، دستاورد‌ها و امنیت ملت‌های خود در مقابل تهدید‌ها حمایت کنند.

او همچنین افزود که چالش‌ها و تهدیدهایی که منطقه خلیج فارس با آن روبرو است به دلیل موقعیت استراتژیک مهم و ذخایر نفت و گاز فراوان آن است.

سعود الفیصل در ادامه اظهار داشت: «اصرار ایران بر ادامه دخالت در امور داخلی کشورهای خلیج فارس، اصرار بر ادامه برنامه اتمی و نادیده گرفتن دغدغه‌های مشروع جهان در تلاش برای دستیابی به سلاح کشتار جمعی، همه و همه می‌تواند امنیت منطقه را به خطر بیندازد.»

بنا بر اسناد ویکی لیکس که منتسب به وزارت امور خارجه آمریکا است، پیشتر چند کشور عربی و از جمله عربستان سعودی از آمریکا خواسته‌ بودند به ایران حمله نظامی کند.

برپایه گزارش ویکی لیکس در یکی از اسناد محرمانه که عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، از ایالات متحده درخواست کرده بود برای نابودی تاسیسات اتمی، به ایران حمله کند.

در این اسناد به «توصیه‌های پیاپی» پادشاه عربستان «به ایالات متحده برای حمله به ایران جهت پایان دادن به برنامه جنگ‌افزارهای اتمی‌ «اشاره شده است.

سعود الفیصل همچنین تاکید کرد که عربستان سعودی به تلاش‌های خود رسیدن به خاورمیانه‌ای خالی از سلاح کشتار جمعی ادامه خواهد داد و افزود: «قلدری اسرائیل با نپذیرفتن پیوستن به توافقنامه منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و قرار دادن برنامه اتمی خود خارج از نظارت بین المللی یکی از موانع اصلی در مسیر دستیابی به این هدف مشروع و صلح و ثبات در منطقه و همه جهان است.»

از سوی دیگر مقرن بن عبد العزیز رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی در سخنرانی خود در این همایش گفت: «کشورهای خلیج فارس نمی‌توانند تنها گزارش‌های مربوط به پرونده هسته‌ای ایران بسنده کنند بلکه باید به دنبال راه‌هایی جدید برای تضمین امنیت منطقه‌ای خود باشند. این راه‌ها باید ضامن عدم دخالت در مسائل داخلی این کشور‌ها و احترام به حاکمیت ملی آنها باشد.» او افزود: «سیاست دخالت و تهدید کمکی به امنیت منطقه‌ای نمی‌کند بلکه به رقابت تسلیحاتی منجر می‌شود.»

کنفرانس «خلیج فارس و جهان» به میزبانی عربستان سعودی در شهر ریاض پایتخت این کشور برگزار می‌شود. این کنفرانس دو روزه را دانشکده مطالعات دیپلماتیک وابسته به وزارت امور خارجه عربستان سعودی برگزار می‌کند.

شماری از مسئولان و کار‌شناسان کشورهای خلیج فارس و همچنین مسئولانی از سازمان‌های منطقه و بین المللی در این کنفرانس شرکت کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG