لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۲

بشار اسد مسوولیت سرکوب معترضان در سوریه را نپذیرفت


بشار اسد، رییس جمهور سوریه.
بشار اسد، رییس جمهور سوریه.
بشار اسد، رییس جمهور سوریه، در گفت و گو با یک شبکه تلویزیون آمریکایی مسوولیت سرکوب های معترضان در این کشور را از خود سلب کرد و گفته است، هدایت نیروهایی که در این سرکوب ها دست دارند در اختیار وی نیست.

آقای اسد که از ماه مارس گذشته با موج گسترده اعتراض های مردمی در سوریه روبرو شده است و نیروهای نظامی تحت امر وی به سرکوب خشونت بار معترضان می پردازند، در گفت و گویی بی سابقه، به شبکه تلویزیونی «ای بی سی» آمریکا گفته است: «من رییس جمهور هستم. من صاحب کشور نیستم، لذا اینها نیروهای من نیستند.»

مصاحبه رییس جمهور سوریه با باربارا والترز روز دوشنبه انجام شده ولی قرار است امروز چهارشنبه از شبکه ای بی سی پخش شود.

با این حال، خبرنگار یاد شده آمریکایی بخش هایی از مصاحبه را برای گرفتن واکنش وزارت امور خارجه آمریکا به اظهارات آقای اسد منتشر کرده است.

آقای اسد در این مصاحبه گفته است: «بین اتخاذ سیاستی مبنی بر سرکوب و اشتباهات صورت گرفته از سوی برخی مقام های دولتی تفاوت وجود دارد. این یک تفاوت بسیار بزرگ است.»

وی هر گونه احساس تقصیر درباره سرکوب ها را رد کرده و می می گوید: «من برای محافظت از مردم بهترین کارها را انجام داده ام، لذا احساس گناه نمی کنم. شما باید برای جان هایی که از دست رفته اند متاسف باشید. اما وقتی که کسی را نمی کشید، نباید احساس گناه کنید.»

باربارا والترز در چالش با سخنان رییس جمهور سوریه، به او گفته است: «بازرسی های خانه به خانه صورت گرفته و کودکان بازداشت شده اند. من این تصاویر را دیدم.»

بشار اسد در پاسخ گفت، «بگذار با تو رک باشم باربارا؛ من حرف تو را باور نمی کنم.»

در واکنش به این سخنان، مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، از بشار اسد انتقاد کرده و گفته است که وی فرصت های زیادی برای پایان دادن به خشونت در اختیار داشته است.

مارک تونر می گوید: «اینکه وی تلاش می کند تا پشت برخی بازی ها پنهان شود و اینکه ادعا می کند در کشورش اختیاری ندارد، به نظر من مضحک است.»

وی افزود: «هیچ نشانه ای وجود ندارد که بشار اسد کاری جز سرکوب به شیوه ای بی رحمانه علیه جنبش مسالمت آمیز مخالفان انجام داده باشد.»

شبکه «ای بی سی» می گوید که این نخستین مصاحبه رییس جمهور سوریه با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی از زمان آغاز سرکوب ها در این کشور در ماه مارس است.

بشار اسد و خانواده وی به مدت چهار دهه است که با مشت آهنین بر سوریه حکمرانی می کنند. سرهنگ ماهر الاسد، برادر وی، فرمانده واحد چهارم ارتش سوریه است که مسوولیت امنیت پایتخت و هدایت گارد ریاست جمهوری سوریه را در اختیار دارد.

سازمان ملل می گوید که از زمان آغاز اعتراض ها در سوریه تا کنون، بیش از چهار هزار نفر از شهروندان این کشور جان خود را در جریان سرکوب ها از دست داده اند.

حکومت سوریه از سوی آمریکا، اتحادیه عرب، ترکیه و اتحادیه اروپا تحت فشار زیادی قرار دارد تا به خشونت ها در این کشور پایان دهد.

اتحادیه عرب تهدید کرده است در صورتی که دمشق ناظران این سازمان را برای بررسی اوضاع داخلی سوریه نپذیرد تحریم های شدیدتری علیه آن به اجرا در خواهد آورد.

اواخر روز یکشنبه، حکومت بشار اسد اعلام کرد که ناظران اتحادیه عرب را می پذیرد مشروط به اینکه شرایط مدنظر دمشق رعایت شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمریکا و فرانسه روز سه شنبه سفیران خود را به سوریه باز گرداندند به امید اینکه آنها روند خشونت ها را ارزیابی کرده و با معترضان سوری اعلام همبستگی کنند.

سوریه در تمام ماه های سرکوب مخالفان مدعی شده است که در حال مقابله با «گروه های تروریست مسلح» است؛ ادعایی که از سوی معترضان و بسیاری از سازمان های حقوق بشری رد شده است.
XS
SM
MD
LG