لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۱

ایران، هم‌چنان دارای بیشترین روزنامه‌نگاران زندانی در جهان


تصویری از وب‌سایت کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران
تصویری از وب‌سایت کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران
کمیته «حمایت از روزنامه‌نگاران» در تازه‌ترین آمار خود از وضع مطبوعات و روزنامه‌نگاران در جهان ایران را هم‌چنان بزرگ‌ترین زندان دنیا برای روزنامه‌نگاران دانست. در همین حال،‌به گفته این کمیته، شمار روزنامه‌نگاران زندانی در سطح جهان نسبت به سال گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته است.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران روز پنج‌شنبه در گزارشی اعلام کرد که تا تاریخ دهم آذرماه سال ۱۳۹۰، به طور دقیق «۱۷۹ فعال حوزه مطبوعات» در سراسر جهان در زندان به سر می‌برند. این آمار رکورد شمار زندانیان مطبوعاتی را که تا پیش از این به اواسط دهه ۹۰ میلادی تعلق داشت، شکست.

این کمیته که مقر آن در نیویورک است تأکید کرده است که از میان ۱۷۹ زندانی مطبوعاتی در سال ۲۰۱۱، «۴۲ تن» در ایران زندانی هستند.

به گفته این کمیته، در ایران رویکرد ضد رسانه و ارعاب روزنامه‌نگاران به‌ویژه از زمان انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ آغاز شده است.

این کمیته همچنین تصریح کرده است که در این میان روزنامه‌نگارانی که برای مرخصی، موقتا از زندان بیرون آمده‌اند، تحت فشار شدید قرار دارند تا در مورد شرایط خود در زندان سکوت اختیار کنند.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در سال ۲۰۱۰ نیز ایران را، در کنار چین، به عنوان بزرگ‌ترین زندان برای روزنامه‌نگاران شناخته بود. آن زمان تعداد روزنامه‌نگاران زندانی در ایران ۳۴ تن اعلام شده بود که این رقم در سال جاری به ۴۲ تن افزایش یافته است.

امسال اما مقام اول این فهرست تنها به ایران تعلق گرفته است. کشور اریتره نیز با ۲۸ روزنامه‌نگار زندانی جایگاه دوم را احراز کرده و چین با ۲۷ زندانی، در مقام سوم قرار گرفته است.

به گزارش کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، در حالی در سال جاری میلادی ۱۷۹ گزارشگر، ادیتور و عکاس در زندان‌های دنیا به سر می‌برند که سال گذشته ۱۴۵ روزنامه‌نگار در زندان بودند.

رقم جدید حاکی از این است که شمار زندانیان مطبوعاتی بیش از ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

بر اساس آمار جدید، ۷۷ تن از این زندانیان که ۴۵ درصد از کل رقم را شامل می‌شود، از ساکنان خاورمیانه و شمال آفریقا هستند که، به گفته این کمیته، به طور عمده به دنبال سرکوب‌های حکومتی بازداشت شده‌اند. از این نظر جایگاه اول به ایران تعلق گرفته است.

در همین زمینه، به گفته فریدم‌ هاوس، سازمان مستقل ناظر بر آزادی بیان و مطبوعات در جهان، که آخرین گزارش خود را در سال ۲۰۱۰ منتشر کرده، ایران در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰، همواره از نظر آزادی مطبوعات در زمره بدترین کشورها قرار گرفته است.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز در گزارش سالانه سال ۲۰۱۰ خود اعلام کرده بود که ایران، هم‌چنان بیشترین شمار روزنامه‌نگار تبعیدی را به خود اختصاص داده است.
XS
SM
MD
LG