لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

پیامی ویدیویی از مأمور سابق اف‌بی‌آی ناپدید شده در ایران


تصویر شبیه‌سازی شده توسط کامپیوتر از رابرت لوینسون دو سال پس از ناپدید شدن (سمت راست)
تصویر شبیه‌سازی شده توسط کامپیوتر از رابرت لوینسون دو سال پس از ناپدید شدن (سمت راست)
با گذشت نزدیک به پنج سال از ناپدید شدن رابرت لوینسون، مأمور پیشین اف‌بی‌آی در ایران، گزارش‌ها حاکی است که خانواده وی در یک سال گذشته یک پیام ویدیویی و چندین عکس از آقای لوینسون دریافت کرده‌اند.

به گزارش آسوشیتد پرس، خانواده رابرت لوینسون نوامبر سال ۲۰۱۰ یک پیام ویدیویی از آقای لوینسون دریافت کرده‌اند که در این پیام این مأمور پیشین پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، از دولت آمریکا درخواست کرده‌است تا با عمل کردن به خواسته‌های افرادی که وی را ربوده‌اند، شرایط آزادی‌اش را فراهم کنند.

 پیامی ویدیویی از مأمور سابق اف‌بی‌آی ناپدید شده در ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:50 0:00

آقای لوینسون در این پیام ویدیویی گفته است: «با من خوش رفتاری شده است، اما من به کمک دولت ایالات متحده احتیاج دارم. می‌خواهم آمریکا به خواسته‌های گروهی که در سه سال و نیم گذشته من را نگاه داشته‌اند، عمل کند... و خواهش می‌کنم کمک کنید تا من به خانه بازگردم.»

رابرت لوینسون فروردین ماه سال ۸۶ زمانی که در قالب یک سفر کاری به ایران رفته بود، در جزیره کیش ناپدید شد.

چند سال پس از این واقعه، در حالی که گمانه‌هایی در مورد امکان زنده نبودن آقای لوینسون زده می‌شد، در اسفندماه سال ۱۳۸۹، وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرد که بنابر اطلاعات دست یافته، رابرت لوینسون زنده است.

رابرت لوینسون در کنار فرزندانش- آقای لوینسون که اکنون ۶۳ سال دارد دارای هفت فرزند و دو نوه است.
رابرت لوینسون در کنار فرزندانش- آقای لوینسون که اکنون ۶۳ سال دارد دارای هفت فرزند و دو نوه است.
آن زمان دولت آمریکا از انتشار شواهد این امر در رسانه‌ها خودداری کرد و تأکید داشت که انتشار این شواهد می‌تواند شرایط آزادسازی رابرت لوینسون را دشوار کند، با ‌این‌حال اکنون، واشینگتن در نهایت موافقت کرده است تا اطلاعاتی را که در اختیار دارد رسانه‌ای شوند.

به گزارش آسوشیتد پرس، در این پیام ویدیویی ۵۴ ثانیه‌ای که یک کپی از آن در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته، آقای لوینسون که به دیابت مبتلا است و از فشار خون بالا رنج می‌برد، تأکید کرده است که از وضعیت سلامت خیلی خوبی برخوردار نیست و افزوده است: «داروی دیابت من به سرعت در حال تمام شدن است.»

در این پیام ویدیویی به نظر می‌رسد آقای لوینسون مقدار قابل توجهی وزن کم کرده است، اما نشانی از آزار جسمی در وی دیده نمی‌شود.

خانواده آقای لوینسون هویت وی را در این ویدیو تأیید کرده‌اند و مقامات نیز پس از تحقیقات خود بر این تأیید صحه گذاشته‌اند.

در این پیام ویدیویی که برای خانواده لوینسون ارسال شده همچنین از ایالات متحده خواسته شده است تا زندانیانی را که فهرست نام آن‌ها با این پیام ویدیویی ارسال شده است، آزاد کنند، اما مقامات واشینگتن می‌گویند که هیچ‌یک از افرادی که نامشان در این فهرست آمده در اختیار آمریکا نیستند.

به گزارش آسوشیتدپرس، پیشتر تصور غالب در دولت آمریکا مبنی بر این بود که ناپدید شدن آقای لوینسون، یک مسئله دیپلماتیک است.

مقامات آمریکایی معتقد بودند که وی توسط مقامات اطلاعاتی ایران دستگیر شده‌است تا جمهوری اسلامی بتواند از وی به عنوان دستاویزی در مذاکره با واشینگتن استفاده کند؛ ادعایی که همواره از سوی ایران رد شده است.

با این‌حال پیام‌ ویدیویی و عکس‌هایی که در یک‌سال اخیر برای خانواده لوینسون فرستاده شده بر این فرضیه سایه انداخته‌اند.

پیشتر نیز محمد حسین آقاسی، وکیل رابرت لوینسون در گفت‌و‌گو با رادیو فردا/ رادیو اروپای آزاد تأکید کرده بود که ربوده شدن آقای لوینسون می‌تواند به مافیای سیگار در ایران ارتباط داشته باشد.

خانواده آقای لوینسون نیز تأکید کرده است که تحقیقات رابرت لوینسون در مورد قاچاق سیگار دلیل سفر وی به جزیره کیش بوده‌است.

افزایش شبهه در مورد محل نگهداری رابرت لوینسون

در کنار این پیام ویدیویی، خانواده لوینسون در یک سال گذشته چندین عکس نیز از آقای لوینسون دریافت کرده‌اند که این پیام ویدیویی و عکس‌های موجود در مورد محل دقیق نگهداری رابرت لوینسون بیش از پیش شبهه ایجاد می‌کنند.

به گفته مقامات آمریکایی که نخوسته‌اند نامشان فاش شود، بر اساس تحقیقاتی که بر روی پیام ویدیویی ارسال شده صورت گرفته، به نظر می‌رسد آقای لوینسون نه در ایران که در پاکستان نگهداری می‌شود.

محققانی که این سند را مورد بررسی قرار داده‌اند می‌گویند در پس زمینه این پیام ویدیویی، به طور مبهم صدای موسیقی پشتون به گوش می‌رسد.

همچنین این پیام ویدیویی از طریق یک آدرس اینترنتی در پاکستان ارسال شده است.

اما چند‌ماه پس از این پیام ویدیویی، خانواده لوینسون مجموعه‌ای عکس از رابرت لوینسون دریافت کردند که از آدرسی اینترنتی در افغانستان ارسال شده بود.

در این مجموعه آقای لوینسون که لاغرتر از پیش شده و ریشش نیز بلندتر شده است، لباس نارنجی رنگی همانند آن‌چه زندانیان زندان گوانتانامو می‌پوشند، بر تن دارد.

در هر یک از این عکس‌ها پیامی نوشته شده بر روی یک صفحه بر گردن آقای لوینسون آویخته شده است. بر روی یکی از این صفحات که آقای لونیسون بر گردنش آویخته، نوشته شده است: «چرا نمی‌توانید به من کمک کنید؟»

بر اساس این شواهد اکنون مقامات آمریکایی در خصوص محل نگهداری آقای لوینسون میان ایران، افغانستان و پاکستان مردد مانده‌اند.

همچنین هنوز واشینگتن نمی‌تواند به درستی بگوید آیا آقای لونیسون توسط مقامات ایرانی دستگیر شده و یا از سوی شبه‌نظامیان ربوده شده است.
XS
SM
MD
LG