لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۰

مدیر نمایندگی صدا و سیمای جمهوری اسلامی از باکو اخراج شد


احمد کاظمی، مدیر نمایندگی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، در جمهوری آذربایجان روز جمعه از این کشور اخراج شد.

خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس روز شنبه خبر داد که به احمد کاظمی پس از ورود به فرودگاه باکو، اجازه ورود به خاک جمهوری آذربایجان داده نشده و مأموران فرودگاه وی را به ایران بازگردانده‌اند.

بنا بر این گزارش، هواپیمای ایران‌ایر به خاطر این که احمد کاظمی را به ایران برگرداند با دستور مسئولان فرودگاه با ۴۵ دقیقه تاخیر از باکو به سمت تهران پرواز کرد.

احمد کاظمی که از کارمندان «سیمای آذری شبکه جهانی سحر» در باکو است به همراه خانواده خود به باکو رفته‌ بود، اما مأموران جمهوری آذربایجان به سفارت ایران در باکو اعلام کردند تا زمانی‌ که وی تمایل به برگشت نداشته باشد، به هواپیمای ایران‌ایر اجازه پرواز نخواهند داد.

مقام‌های جمهوری آذربایجان تاکنون چندین بار شبکه آذربایجانی‌زبان «سحر» وابسته به شبکه خبر ایران را متهم به ایجاد «ناامنی، تشویش و ایجاد تفرقه در میان مردم آذربایجان» کرده‌اند.

آذربایجان هم اکنون سایت اینترنتی شبکه سحر را فیلتر کرده و جلو فعالیت این شبکه تلویزیونی و پخش آن را در جمهوری آذربایجان گرفته ‌است. با این همه، این شبکه برخی از مناطق جنوبی جمهوری آذربایجان را هنوز تحت پوشش دارد.

اخراج مدیر صداوسیما در حالی است که علی حسن‌اف، مدیر بخش سیاسی-اجتماعی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان، که هفته گذشته در رأس هیئتی از ایران بازدید کرده بود، پس از بازگشت به کشورش در مصاحبه با خبرگزاری «ترند» آذربایجان از توافق مسئولان مطبوعاتی دو کشور در مورد عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر خبر داد.

ایران و آذربایجان همواره یکدیگر را به دخالت در امور داخلی طرف دیگر متهم کرده‌اند.

حسن‌اف می‌گوید که در دیدار با مقامات ایرانی بدون پرده و خیلی صمیمی گفته است که «دولت آذربایجان لائیک است، راه مدرنیته را در پیش گرفته و دولت ایران اسلامی و ایدئولوژیک است و راه خود را دارد، شما به راه خود و ما به راه خود».

مدیر بخش سیاسی-اجتماعی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان در این باره افزود که «من در ایران بر موضوعی که پافشاری می‌کردم، فعالیت شبکه تلویزیونی «سحر» ایران بود. همان طور که می‌دانید این شبکه تلویزیونی برای آذربایجان ایجاد شده‌است. اگر در جهت تاثیر بر دیدگاه مردم فعالیت می‌کند، این قابل قبول و طبیعی نیست. با این روال، ما هم باید یک شبکه خبر «شب» ایجاد کنیم و جهت فرستنده را به طرف ایران بگیریم».

با توجه به این که اکثریت مردم آذربایجان شیعه هستند و طلبه‌های دینی آذربایجان عمدتا برای تحصیل به شهر قم سفر می‌کنند، مقامات آذربایجان تاکنون چندین بار به صراحت نسبت به تلاش ایران برای رواج افراط‌گرایی در آذربایجان هشدار داده‌اند.

پارلمان جمهوری آذربایجان به تازگی قانونی تصویب کرد که بر اساس آن تحصیل دینی در کشورهای خارجی برای شهروندان آذربایجان که بدون هماهنگی با ارگان‌های مربوطه دولت آذربایجان انجام شود ممنوع شد.

روز ۱۹ نوامبر، رفیق تقی، نویسنده سرشناس آذربایجان، از طرف شخصی که هویت وی تحت بررسی پلیس جمهوری آذربایجان قرار دارد، با چاقو مورد سوء قصد قرار گرفت و چهار روز پس از آن جان باخت.

وی که به خاطر مقالات جنجالی‌اش در مورد اسلام افراطی تحت فشار بود با واکنش سخت سفارت ایران در سال ۲۰۰۶ به انتشار یکی از مقاله‌هایش مواجه شد و آیت‌الله مجتهد فاضل لنکرانی نیز در همان سال طی فتوائیه‌ای خون این نویسنده آذربایجانی را حلال اعلام کرد و در فتوائیه خود نوشت «قتل او (رفیق تقی) بر هر کسی که دسترسی داشته باشد لازم است.»

مقام‌های آذربایجان همچنین به دفعات از «نفوذ» ایران در شهرستان «نارداران» واقع در ۴۵ کیلومتری باکو انتقاد کرده‌اند. این روستا از دیرباز محل آموزش طلبه‌های دینی شیعه بوده‌ است و اهالی آن چندین بار از جمله در سال ۲۰۰۲ میلادی علیه حکومت مرکزی شورش کرده‌اند.

خبرگزاری فارس روز شنبه از مراسم عزاداری در روستای نارداران خبر داد و گفت که «عزاداران حسینی عاملان منع حجاب و سیاست دین‌ستیز در این کشور مسلمان را محکوم و لعنت کرده، به آنها هشدار دادند که نتیجه این سیاست علیه خودشان تمام خواهد شد».
XS
SM
MD
LG