لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

«معترض» به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۱ مجله تایم اعلام شد


میدان تحریر، قاهره.
میدان تحریر، قاهره.
هفته‌نامه آمریکایی «تایم»، «معترض» را به عنوان «شخصیت سال ۲۰۱۱» خود اعلام کرد و در ارتباط با این انتخاب خود گفت که در این سال معترضان و تظاهرکنندگان در نقاط مختلف جهان باعث «دگردیسی سیاست جهانی» شده‌اند.

مجله تایم در این زمینه به حرکات گسترده اعتراضی در خاورمیانه و شمال آفریقا و هم‌چنین در بخش‌هایی از اروپا و ایالات متحده اشاره کرده‌است.

تایم در مقاله خود در باره این انتخاب می‌نویسد: «روزی روزگاری... شمار زیادی از شهروندان بدون سلاح به خیابان‌ها آمده و اعلام اعتراض می‌کردند. در دهه ۶۰ میلادی در آمریکا معترضان برای حقوق مدنی و علیه جنگ ویتنام تظاهرات کردند، معترضان در دهه هفتاد در ایران و پرتغال به‌پا خاستند، و در دهه هشتاد حرکات اعتراضی علیه جنگ‌افزار هسته‌ای در ایالات متحده و اروپا، علیه اشغال کرانه باختری و نوار غزه به‌دست اسرائیل، و علیه ستم کمونیسم در میدان تیانانمن چین و اروپای شرقی شکل گرفت. در آن دوره، اعتراض دنباله طبیعی روش‌های دیگر سیاسی بود.»

به نوشته تایم، به‌جز در مواردی چند، از آن سال‌ها به این‌سو، اعتراضات گسترده و مؤثر خیابانی از صحنه جهان رخت بربسته بود تا این‌که درست یک سال پیش بهار عربی و دیگر جنبش‌ها «تبدیل به شناسنامه دوران ما شد.»

«شخصیت سال تایم» بنا بر تعریف خود این هفته‌نامه، شخص یا مفهومی است که بیشترین تأثیر را بر فرهنگ و اخبار طی سالی که گذشته گذاشته باشد، چه این تأثیر مثبت بوده‌باشد چه منفی.

سال گذشته «مارک زاکربرگ»، بنیان‌گذار و رئیس شبکه اجتماعی «فیس بوک» با بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر در سراسر جهان، به عنوان مرد سال مجله تایم انتخاب شد. ایجاد محیطی که در آن مردم به اشکال جدید با هم ارتباط برقرار می‌کنند، از دلایل این انتخاب ذکر شده‌است.

مجله تایم سال پیش از آن، «بن برنانکی» رئیس خزانه‌داری آمریکا را با عنوان مرد سال و یک سال پیشتر، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا را به عنوان چهره سال معرفی کرده بود.

آیت‌الله روح‌الله خمینی به عنوان رهبر انقلاب اسلامی در ایران و محمد مصدق، نخست‌وزیر و از عوامل اصلی ملی کردن صنعت نفت در ایران هم در سال‌های گذشته به عنوان چهره سال مجله تایم انتخاب شده‌اند.
XS
SM
MD
LG