لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

داگان: حرف از نزدیک بودن گزینه نظامی ممکن است نتیجه عکس بدهد


مئیر داگان، رئیس پیشین موساد، سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل.
مئیر داگان، رئیس پیشین موساد، سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل.
مئیر داگان، رئیس پیشین موساد، دوشنبه در تازه‌ترین اظهار نظر در باره تصمیمات احتمالی دولت اسرائیل در قبال ایران گفت «این همه جنجال در مورد نزدیک بودن گزینه نظامی، ممکن است نتایج معکوس به بار آورد و اگر سران ایران تا کنون اندک ملاحظاتی را نیز در تعامل با جهان رعایت کرده بودند، حال ممکن است چارچوب‌ها را شکسته و در حرکت در مسیر تصمیم‌گیری به سوی سوار کردن بمب اتمی با سرعت بیشتری پیش بروند».

رئیس پیشین سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل، در سخنرانی در دانشکده امنیت ملی کشورش در شهر نتانیا، از دولت اسرائیل خواست که پیش از هر تصمیمی در قبال برنامه هسته‌ای ایران، «به خوبی همه جوانب را بسنجد» و خود نیز گفت «موافق است که گزینه نظامی مطرح باشد اما تنها به عنوان آخرین راهکار».

هشدارهای مشابه بیان شده ماه‌های اخیر از زبان آقای داگان به بی‌اعتمادی او به نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل تعبیر شد و ناخشنودی عمیق دولت اسرائیل را در پی آورد تا جایی که برخی از مقامات این کشور، خواهان محاکمه آقای داگان شدند و اظهارات او را «ضربه‌ای خطرناک» به امنیت کشورشان دانستند.

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، جمعه گذشته با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرد و پس از آن به رادیوی اسرائیل گفت، «عزم مشترک اسرائیل و آمریکا برای بازداشتن ایران از رسیدن به جنگ‌افزار هسته‌ای، راسخ است».

پس از آن دیدار نیز، باراک اوباما روز جمعه در سخنرانی در کنگره یهودیان رفرمیست در مریلند، گفت «ملاحظات دولت او در امور امنیتی اسرائیل، بیشتر از هر دولت دیگری در آمریکا بوده‌است» و نیز گفت: «طرح‌های هسته‌ای ایران محور نگرانی‌ها و خطری برای امنیت اسرائیل است... و باید هر گزینه‌ای را در برابر آن گشوده نگاه داشت».

اهود باراک در هفته‌های اخیر گفته‌است که تحریم‌های «خردکننده» علیه ایران باید گسترش یابد، هرچند که نسبت به اثرگذاری واقعی تحریم‌ها بر تغییر سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، ابراز تردید کرده‌است.

ایران به تازگی با رد آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در آن از ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته‌ای ایران سخن گفته شده، به اسرائیل و آمریکا نسبت به پیامدهای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران هشدار داد.

ایران تهدید کرده که می‌تواند افزون بر ضربه زدن به اسرائیل، رادارهای ناتو در ترکیه و پایگاه‌های آمریکایی در خلیج فارس را هدف قرار دهد و حتی نسبت به بستن آبراه هرمز «درصورتی که نفت ایرانی از آن صادر نشود»، هشدار تلویحی داده‌است.
XS
SM
MD
LG