لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

پاداش هنگفت آمریکا برای دستگیری یکی از حامیان القاعده در «ایران»


تصویر منتسب به «عزالدین عبدالعزیز خلیل» که به گفته آمریکا از حامیان کلیدی القاعده به شمار می‌رود و در ایران ساکن است.
تصویر منتسب به «عزالدین عبدالعزیز خلیل» که به گفته آمریکا از حامیان کلیدی القاعده به شمار می‌رود و در ایران ساکن است.
ایالات متحده می‌گوید در ازای دریافت اطلاعاتی که به دستگیری یکی از حامیان کلیدی القاعده منجر شود، مبلغ ۱۰ میلیون دلار پاداش پرداخت خواهد کرد. به گفته آمریکا این فرد در حال حاضر در ایران به سر می‌برد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایالات متحده روز پنجشنبه با اعلام این خبر، از این فرد با نام «عزالدین عبدالعزیز خلیل» یاد کرد؛ فرد به گفته مقامات آمریکایی سوری‌تباری که در ایران به سر می‌برد و از «گردآورندگان کلیدی کمک‌های مالی» برای القاعده و همچنین «تسهیل‌کنندگان ارشد» امور این گروه تروریستی به شمار می‌رود.

بر اساس اظهارات مقام‌های آمریکایی، این فرد که با نام «یاسین السوری» نیز شناخته شده است، سال ۱۹۸۲ در سوریه متولد شده است و «از سال ۲۰۰۵» بر اساس «توافق با دولت ایران» در ایران به فعالیت مشغول است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه در این خصوص منتشر کرده، آورده است که «السوری از گردآورندگان حائز اهمیت کمک‌های مالی برای القاعده به شمار می‌رود و تا کنون مبالغی را از سوی اهداکنندگان وجوه مالی در سراسر حوزه خلیج‌فارس جمع‌آوری کرده است».

این وزارتخانه با تأکید بر این‌که که یاسین السوری همچنین در جریان «مراوداتی با دولت ایران» به «آزدسازی اعضای زندانی القاعده در ایران» کمک می‌کند، توضیح داد: «زمانی که عاملان القاعده (از زندان‌های ایران) آزاد می‌شوند، دولت ایران آن‌ها را به آقای السوری تحویل می‌دهد و وی نیز هماهنگی‌های لازم برای سفر این افراد به پاکستان را فراهم می‌کند.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا ماه ژوئیه سال جاری نام «عز‌الدین عبدال‌عزیز خلیل» یا همان «یاسین السوری» را به عنوان یکی از «تسهیل‌کنندگان ارشد» امور القاعده، در فهرست سیاه خود قرار داد.

این وزارتخانه آن زمان با تأکید بر این‌که که آقای السوری بر اساس «توافقی که میان القاعده و دولت ایران» صورت گرفته، از داخل ایران به فعالیت‌ می‌پردازد، اظهار کرد که وی «در جهت منافع اعضای ارشد القاعده» پس از گردآوری پول و نیرو از سراسر خاورمیانه، این وجوه و نیروهای انسانی را از طریق ایران به پاکستان می‌فرستد.

به گفته ایالات متحده، آقای السوری در سال‌های فعالیتش در ایران «مبلغ قابل توجهی» را از طریق ایران برای رهبران القاعده در عراق و افغانستان ارسال کرده است.

این‌بار وزارت خارجه آمریکا در قالب برنامه‌ای با نام «پاداش برای عدالت»، برای دریافت اطلاعات مفیدی که به دستگیری یاسین السوری منجر شود، ۱۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرده است.

برنامه «پاداش برای عدالت» از سال ۱۹۸۴ با هدف دستگیری افرادی که تهدیدی برای آمریکا به شمار می‌روند بنیاد شده و به گفته وزارت امور خارجه آمریکا تا کنون «بیش از ۱۰۰ میلیون دلار» در راستای این هدف به مصرف رسیده است.

این نخستین بار است که برای دستگیری فردی در ایران، در چارچوب این برنامه وجه مالی تعیین می‌شود.

در حال حاضر بیشترین مبلغی که از محل برنامه «پاداش برای عدالت» برای دستگیری فردی در نظر گرفته شده، مبلغ ۲۵ میلیون دلار است که به دستگیری ایمن الظواهری، رهبر کنونی القاعده اختصاص یافته است.
XS
SM
MD
LG