لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۴

ابراهیم یزدی به هشت سال زندان و پنج سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد


دادگاه انقلاب اسلامی ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران، را به هشت سال زندان و پنج سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم کرد. ابراهیم یزدی که صلاحیت این دادگاه را قبول نداشت، در دادگاه از خود دفاع نکرده بود.

محمد علی دادخواه، وکیل آقای یزدی هم روز سه شنبه در گفت‌و‌گو با رادیو فردا این حکم را تایید کرد و گفت در پی اتهام‌هایی چون «اقدام علیه امنیت کشور و نشر اکاذیب» این حکم صادر شده است.

آقای یزدی که نزدیک به هشتاد سال سن دارد، در زمان بررسی این اتهام‌ها اعلام کرد دادگاه انقلاب صلاحیت بررسی چنین اتهام‌هایی را ندارد و از این رو لایحه‌ای برای دفاع خود به دادگاه نمی‌فرستد. وی همچنین با استناد به اصل ۱۶۷ قانون اساسی خواستار شده بود محاکمه سیاسی به صورت علنی و در دادگاه‌های عمومی برگزار شود.

به گزارش میزان نیوز، نزدیک به نهضت آزادی، ابراهیم یزدی از زمان نارضایتی‌ها و اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، سه بار بازداشت شده است. آقای یزدی به قاضی دادگاه انقلاب نوشته است: «پرونده تشکیل شده و کیفر خواست صادره در واقع علیه نهضت آزادی ایران است که در سال ۱۳۴۰ تاسیس شده است. دادگاه انقلاب صلاحیت ذاتی برای رسیدگی به اتهامات علیه نهضت آزادی ایران و اینجانب را ندارد.»

ابراهیم یزدی پس از وقوع انقلاب در ایران عضو شورای انقلاب بود و پس از آن برای مدتی کوتاه وزیر خارجه و معاون نخست وزیر دولت موقت بود و پس از آن به عنوان نماینده تهران در مجلس اول شورای اسلامی حضور داشت. ابراهیم یزدی از سال ۱۳۷۳ دبیرکلی نهضت آزادی را برعهده داشته است.

ابراهیم یزدی چندی پیش در نامه‌ای به راشد‌ الغنوشی، رهبر حزب اسلام‌گرای النهضه تونس، با تأکید بر تجربه ناکافی مسلمانان در حوزه دموکراسی، از وی خواسته بود تا از تجربه‌های ایران و الجزایر درس بگیرد و «اشتباهات» آنها را تکرار نکند.

حزب «النهضه» تونس که از آن به عنوان حزب اسلامی میانه‌رو یاد می‌شود در نخستین انتخابات آزاد این کشور پس از سرنگونی بن علی، با به دست آوردن ۹۰ کرسی از ۲۱۷ کرسی مجلس مؤسسان به پیروزی دست یافت.

دبیرکل نهضت آزادی ایران در نامه خود خطاب به راشد الغنوشی نوشت: «ما مسلمانان از هر ملیتی، اگرچه برای تحقق حقوق اساسی، آزادی و حق حاکمیت خود مبارزه می‌کنیم، اما تجربه کافی با دموکراسی نداریم. ما مبارزه می‌کنیم و دیکتاتور سرنگون می‌کنیم، اما استبداد را به عنوان یک شیوه زندگی از بین نمی‌بریم.»

وی توضیح داد که ناکامی در ریشه‌کن کردن استبداد موجب می‌شود که «حلقه منحوسه» بسته بماند و افزود: «ما شاه را سرنگون کردیم، اما فراموش کردیم که به درمان منش و شخصیت «شاه درون» خویشتن خود بپردازیم.»

نامه آقای یزدی به رهبر حزب النهضه تونس، واکنش محافظه‌کاران را به همراه داشت و حمله‌های زیادی از سوی رسانه‌های آنها علیه آقای یزدی انجام شد.
XS
SM
MD
LG