لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

«ادامه مکاتبات» ایران برای آغاز دور تازه مذاکرات هسته‌ای


علیرضا شیخ عطار، سفیر ایران در آلمان
علیرضا شیخ عطار، سفیر ایران در آلمان
علیرضا شیخ عطار، سفیر ایران در آلمان، از «آغاز دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵» در آینده نزدیک بعد از نامه آتی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر، وی روز شنبه در این باره افزود: «مذاکرات در این زمینه در دست اقدام است و نامه‌نگاری‌هایی انجام شده و یک مکاتبه دیگر به زودی از طرف ما انجام می‌شود و بعد از آن ملاقات تنظیم خواهد شد.»

سفیر ایران در آلمان ادامه داد: «به زودی آقای جلیلی قرار است نامه‌ای به خانم اشتون بدهند تا مدالیته مذاکرات تنظیم شود. بعد از این مکاتبهٔ آقای جلیلی، مذاکرات جدید ایران و ۱+۵ انجام خواهد شد.»

از کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هنوز واکنش تازه‌ای درباره زمان ادامه این مذاکرات گزارش نشده‌ است.

کاترین اشتون در ماه سپتامبر گفت که ازسرگیری مذاکرات شش‌جانبه هسته‌ای با ایران امکان‌پذیر است، اما ایران نباید هیچ پیش‌شرطی برای این گفت‌وگوها بگذارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز پنج‌شنبه علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، نیز در دیدار با معاون وزیر امور خارجه چین در تهران از آمادگی ایران برای ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای خبر داد، ولی در این مورد به طرح گام‌به‌گام روسیه اشاره کرد.

بر پایه طرح گام‌به‌گام، به ازای هر پاسخی که ایران به پرسش‌های مرتبط با شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای خود بدهد، تحریم‌کنندگان ایران هم باید به همان نسبت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را کاهش دهند.

اتحادیه اروپا پیش از این هشدار داده ‌است که اگر ایران به سمت گفت‌وگوهای سازنده هسته‌ای نرود، با خطر تحریم‌ها و فشارهای بیشتر از سوی این اتحادیه روبه‌رو خواهد شد و در این راستا در هفته‌های اخیر بر فشارهای خود نیز افزوده‌ است.

تمامی مذاکرات هسته‌ای ایران با آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه به علاوه آلمان، موسوم به گروه ۱+۵، ازجمله دور آخر این مذاکرات در استانبول با ناکامی روبه‌رو بوده و نتیجه ملموسی از آن حاصل نشده‌ است.

ایران از سوی غرب در مظان این اتهام است که در پوشش برنامه اتمی خود، اهدافی نظامی را دنبال می‌کند، و از این رو در سال‌های اخیر همواره با این درخواست فزاینده مواجه بوده که به فعالیت‌هایی چون غنی‌سازی که کاربردی دوگانه در مقاصد نظامی و غیرنظامی دارد پایان دهد.

۲۹ آذر، بیستم دسامبر، دیپلمات‌ها به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که ایران بار دیگر از مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دعوت کرده تا برای گفت‌وگو به تهران بیایند، اما در این پیام دعوت، به موضوع اساسی که شرط آژانس برای ازسرگیری گفت‌وگوها است، یعنی پرداختن به مسئله ساخت احتمالی سلاح اتمی در ایران، اشاره‌ای نشده ‌است.
XS
SM
MD
LG