لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۱

«آمادگی اشتون برای از سرگیری مذاکرات مفید با ایران»


در واکنش به اظهارات سفیر ایران در آلمان درباره آمادگی تهران برای از سرگیری مذاکره با گروه ۱+۵، سخنگوی کاترین اشتون اعلام کرد که اتحادیه اروپا از گفت‌وگوهای «مفید» استقبال می‌کند.

علیرضا شیخ‌عطار، سفیر ایران در آلمان، روز شنبه، اعلام کرده بود که سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی، به زودی نامه‌ای به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای از سرگیری مذاکرات خواهد نوشت.

علیرضا شیخ‌عطار گفت: «به زودی آقای جلیلی قرار است نامه‌ای به خانم اشتون بدهند تا مدالیته مذاکرات تنظیم شود.»

در واکنش به این اظهارات، مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، به خبرگزاری رویترز گفت: «ما رویکرد دومسیره [تشویق و فشار] خود را ادامه می‌دهیم و آماده گفت‌وگوهای جدی درباره اقدامات اعتمادساز و بدون پیش‌شرط از سوی ایران هستیم.»

مایکل مان اظهار داشت که کاترین اشتون، ماه نوامبر برای ازسرگیری گفت‌وگوها با ایران نامه نوشته بود اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده است.

‌اشاره مایکل مان به نامه‌ای است که در آن کاترین اشتون به نامه سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پاسخ گفته بود.

ایران در آن نامه که کاترین اشتون در ماه نوامبر (اواخر مهرماه) به آن پاسخ داد، ابراز تمایل کرده بود که مذاکرات هسته‌ای از سر گرفته شود.

در آخرین نامه کاترین اشتون به سعید جلیلی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به نمایندگی از طرف گروه ۱+۵ با ایران مذاکره می‌کند، گفته بود که دور جدید گفت‌وگوها نباید مانند گذشته باشد؛ مذاکراتی که نتیجه‌ای دربرنداشت و دوطرف حتی در کنفرانس خبری مشترک هم شرکت نکردند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آخرین نامه خود تصریح کرده بود: «برای اینکه این روند را آغاز کنیم، هدف نخست ما تمرین اعتمادسازی به منظور تسهیل گفت‌وگویی سازنده، برپایه عمل متقابل و رویکردی گام به گام است.»

اما اعلام آمادگی ایران برای گفت‌وگوهای هسته‌ای مقارن است، با افزایش چشمگیر تنش ایران با کشورهای غربی و تهدید‌های متقابل.

ایران در حالی که سرگرم رزمایش دریایی ۱۰ روزه‌ای در خلیج فارس و دریای عمان است، تهدید کرده اگر ایجاب کند قادر است تنگه هرمز روز ببندد.

آمریکا نیز که به همراه اسرائیل برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران، همه گزینه‌ها را ممکن دانسته، گفته است که اجازه بستن شاهراه تنگه هرمز را نخواهد داد و همزمان از فروش میلیاردها دلار تسلیحات به کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس خبر داده است.
XS
SM
MD
LG