لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۲

برخورد با «خانه سینما» چگونه کلید خورد؟


در شرايطی که هنوز حدود ده روز تا برگزاری دادگاه باقی مانده و هنوز حکمی صادر نشده است، روز شنبه جلسه کميسيون تخصصی شورای عالی سينما در وزارت ارشاد تشکيل شد و قرار بر اين شد تا همه اموال و اسناد، حساب های بانکی و دفاتر قانونی خانه سينما بعد از انحلال به کارگروه سازماندهی امور تشکل های صنفی سينمايی موکول شود.

هر چند که ریيس هيات مديره خانه سينما در گفت و گو با رسانه های داخلی، شورای فرهنگ عمومی را در جايگاهی ندانسته که قبل از تشکيل دادگاه بتواند حکمی صادر کند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:59 0:00
لینک مستقیم


موضوع شکايت وزارت ارشاد از خانه سينما بيش از دو هفته است که به شکل رسمی اعلام شده و بر اين اساس، وزارت ارشاد خواسته تا اساسنامه سال پيش اين نهاد باطل شود و فعاليت خانه سينما بر اساس فعاليت هفت سال پيش ادامه پيدا کند.

موضوعی که عليرضا سجادپور، مدير کل نظارت و ارزشيابی معاونت سينمايی وزارت ارشاد در برنامه زنده تلويزيونی «هفت» بر آن تاکيد کرد و گفت که اين موضوع هيچ ارتباطی با فروپاشی صنوف سينمايی ندارد.
علیرضا سجادپور: آن اشکالی که در شکايت رسمی حقوقی وزارت ارشاد شده است، هيچ کدام ناظر به صنوف نيست. ناظر به يک تغيير غير قانونی در اساسنامه است که اين منجر به انتخاب غير قانونی هيات مديره و مدير عامل شده است.

حدود بيست سال است که سينماگران برای اداره امور بهبود اوضاع کاری و معيشتی خودشان آيين نامه وضع کرده اند و برای اجرايی کردن اين موارد خانه سينما را در خيابان بهار تشکيل داده اند.

نهادی با نمايندگان ۳۰ صنف سينمايی که به دنبال مسائل و مشکلات سينما بود. از بيمه بيکاری گرفته تا پيگيری وضعيت اعضای اش در زندان های مختلف.
اعضای اين خانه جشن اختصاصی و غير دولتی خودشان را جدا از جشن های دولتی فيلم فجر برگزار می کردند و سالها به تعداد اعضای شان در بخش های متنوع سينمايی اضافه شده است.

حالا که دعواها برای انحلال آن جدی تر شده و مسوولان وزارت ارشاد ازبين رفتن اين اصناف را تکذيب می کنند، محسن هاشمی، مدير اجرايی خانه سينما در برنامه زنده تلويزيون از قصد اصلی وزارت ارشاد برای از بين بردن همه اين اصناف می گويد.

محسن هاشمی: مجمع عمومی خانه سينما، همان مجموعه اصنافی هستند که آقای سجاد پور به آنها اطمينان خاطر می دهد. يعنی نمی شود شما از يک سو به اصناف بگوييد در اطمينان باشيد ما با شما کار می کنيم. از سوی ديگر بگوييد که برآيند نظر شما نظر ما نيست.

اما عليرضا سجادپور همچنان بر قانونی بودن شکايت وزارت ارشاد از اساسنامه خانه سينما تاکيد دارد و معتقد است اين شکايت اتفاقا موافق حفظ و برپایی اصناف سينمايی در چارت سازمانی انجام شده است.

علیرضا سجادپور: در اساسنامه خانه سينما آمده است که انتخابات مديران مجموعه بايد بر اساس آراء همه صورت بگيرد. اما چند سال پيش در يک فرآيند کاملا شخصی، يعنی خود مديريت وقت خانه سينما در اساسنامه دست برد و اساسنامه را به اين تبديل کرد که به جای آراء عمومی، آراء برخی افراد – يعنی از هر صنف يک نفر و آن هم معمولا ریيس آن صنف- دور هم جمع بشوند و مديران را انتخاب کنند.
سالهاست در مورد اين مسئله بحث می شود. در دولت نهم هم يک بار اين موضوع تا حد برخورد قضايی و حقوقی کشيده شد، اما به ناگاه اين موضوع حذف شد. حالا چطور و چگونه اين اتفاق افتاد؟ کاری به آن نداريم.

برخورد با خانه سينما بعد از پيگيری وضعيت مستندسازان بازداشتی به عنوان امور افرادی که عضوی از اين مجموعه بوده اند، شدت گرفته است و به گفته رضا صديق، روزنامه نگار حوزه فرهنگ و هنر، پافشاری خانه سينما بر حقوق صنفی اعضايش فقط يکی از دلايل اين شکايت است.

رضا صديق: خانه سينما مهمترين تشکل صنفی در حوزه فرهنگ و هنر است و بعد از تمام فشارهايی که در طول دو سال گذشته به اين مجموعه وارد شده است، هنوز هم نقدهايی به سياستگذاری های فرهنگی و هنری حاکميت و دولت دارد و در مورد اين نقدها هنوز پا پس نکشيده است و برخوردش خارج از محدوده تصميم گيری وزارت ارشاد است.

بيست و يکم دی ماه اگر دادگاهی برگزار شود تا به قانونی يا غير قانونی بودن اساسنامه مورد بحث خانه سينما رسيدگی شود، وضعيت بسياری از هنرمندان سينمايی متفاوت خواهد شد.

وضعيت کسانی که جايزه اختصاصی اين نهاد را سالهاست در شب های جشن خانه سينما به خانه برده اند و کسانی مثل باران کوثری؛ بازيگر جوان ايران در پانزدهمين جشن خانه سينما از آرزوهای شان
گفته اند.

باران کوثری: آن قدر به ما گفتند از اين حرف ها نزنيد از آن حرف ها نزنيد، هيچ از حرف هامان باقی نماند. ولی خدا رو شکر که با همه دست اندازی ها و موانع و صحبت های سردی که به اين خانواده زدند، امسال هم اين جشن و اين خانه را سر پا نگه داشتيم.

با اين همه فرهاد توحيدی، ریيس خانه سينما همچنان اميدوار است که حتی اگر اين شکايت درست باشد، باز هم امکان تعطيل کردن خانه سينما وجود ندارد.
XS
SM
MD
LG