لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۲

استقبال طالبان از مذاکرات صلح در افغانستان


عده ای از جنگجویان طالبان که به دولت افغانستان پیوستند
عده ای از جنگجویان طالبان که به دولت افغانستان پیوستند
پس از يک دهه جنگ با دولت مرکزی، طالبان افغانستان اعلام کرده که در مورد گشايش يک دفتر نمايندگی سياسی در قطر به توافق اوليه رسيده و حاضر است مذاکره را آغاز کند. طالبان اعلام نکرد که اين دفتر چه زمانی گشايش خواهد يافت.
در بيانيه ای که گروه طالبان به زبان پشتو در اختيار خبرنگاران قرار داده آمده است:« ما هم اکنون آماده ايم تا در کنار حضور نيرومند خود در داخل کشور يک دفتر نمايندگی را در خارج از افغانستان برای مذاکره با جامعه بين المللی تاسيس کنيم. در اين زمينه ما با قطر و ساير طرف های ذينفع به توافق رسيده ايم.»
از نگاه غرب و حکومت افغانستان تاسيس چنين دفتری يک گام مهم در مسير پايان دادن به بيش از يک دهه جنگ در افغانستان است.
به گزارش راديو اروپای آزد/ راديو آزادی، وحيد مژده کارشناس امور افغانستان درکابل می گويد اين رويداد را بايد به فال نيک گرفت . وی می افزايد:« اين رويداد يک تحول مثبت است چون تاکنون طالبان افغانستان هيچ محل يا آدرس مشخصی برای برقراری تماس و يا صدور بيانيه هايی که مواضع آنها را تشريح کند، نداشته است. اين رويداد راه را برای پيشبرد مذاکرات صلح هموار خواهد کرد.»
وحيد مژده که از ديپلمات های سابق گروه طالبان است می گويد بسياری از مقامات طالبان، از جمله « شير محمد عباس استانک زی » معاون وزير خارجه در رژيم طالبان و « طيب آقا» از مشاوران ارشد ملاعمر رهبر اين گروه، هم اکنون در قطر هستند تا مقدمات گشايش اين دفتر نمايندگی را فراهم کنند.
بيانيه گروه طالبان افغانستان که در وب سايت آنها به نام « ندای جهاد» نيز منتشر شده می گويد که طالبان در عين حال خواستار آزادی افراد اين گروه از زندان گوانتانامو در چهارچوب يک توافق برای تبادل اسرا است.
دولت افغانستان ماه گذشته سفير خود را در قطر فراخواند تا در مورد اخبار مربوط به طرح طالبان برای احداث يک دفتر نمايندگی در اين کشور رايزنی کند. هفته گذشته حامد کرزی رييس جمهور افغانستان اعلام کرد که حکومت وی در صورت اصرار دولت آمريکا با انتخاب کشور قطر برای تاسيس دفتر نمايندگی طالبان موافقت خواهد کرد هر چند از نظر دولت افغانستان، کشورهای ترکيه و يا عربستان مناسب تر هستند.
گروه طالبان در سالهای اول دهه ۱۹۹۰ فعاليت خود را در نواحی جنوبی افغانستان آغاز کرد. پس از چندين سال جنگ با ساير گروههای مجاهدين افغان که در دهه ۱۹۹۰ قدرت را در دست داشتند، طالبان قبل از سرنگونی بخش اعظم خاک افغانستان را در کنترل خود داشت. طالبان و گروههای متحد آن طی سالهای اخير عليه دولت مرکزی افغانستان و نيروهای بين المللی حامی اين حکومت جنگيده اند.
گروه طالبان که پيرو تفسيری بسيار بنيادگرايانه از اسلام است در تازه ترين بيانيه خود تاکيد کرده است که از هدف اصلی خود که برقراری يک حکومت اسلامی است، صرفنظر نخواهد کرد.
در بخشی از بيانيه طالبان گفته می شود:« امارات اسلامی افغانستان ( گروه طالبان) همواره اعلام کرده که اشغال خاک کشور بايد پايان يابد و افغان ها بايد بتوانند حکومت اسلامی خود را تشکيل دهند که به هيچ کس آسيب نخواهد رساند.»
XS
SM
MD
LG