لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۶

دفتر هاشمی: رفسنجانی درباره انتخابات مجلس اظهار نظر نخواهد کرد


اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام
اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام
دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی به «اصرار» برخی رسانه‌های ایران برای منتسب کردن آقای رفسنجانی به حزب یا جناح خاصی اعتراض کرده و می‌گوید: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی در مورد هیچ حزب یا گروهی اظهار نظر نکرده و نخواهد کرد.

در بیانیه‌ دفتر آقای رفسنجانی که خبرگزاری کار ایران، ایلنا، آن را منتشر کرده است، نسبت به اشاعه آنچه که «القائات بی‌پایه و اساس در برخی رسانه‌های گروهی مبنی بر دخالت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آرایش سیاسی گروه‌ها و جناح‌های مختلف» در انتخابات، از جمله انتخابات مجلس شورای اسلامی خوانده است، انتقاد کرده و گفته است که این اقدامات «با اغراض و اهداف سیاسی طیف خاصی» دنبال می‌شود.

در بیانیه یاد شده، آمده است: «برای چندمین بار تاکید می‌گردد که ایشان (اکبر هاشمی رفسنجانی) شخصیتی فراجناحی داشته و به هیچ حزب و جناح سیاسی وابسته نبوده و نیستند و در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی نیز نفیا و اثباتا در مورد کاندیداهای هیچ حزب، گروه و جناح خاصی اظهار نظری نکرده و نخواهد کرد.»

دفتر آقای رفسنجانی از جمله با اشاره به گزارش پخش شده در بخش خبری برنامه ۲۰:۳۰ تلویزیون دولتی ایران در خصوص رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بر عدم وابستگی سیاسی وی به فرد یا گروه خاصی تأکید کرده است.

برنامه خبری ۲۰:۳۰ که از شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود، اواسط دی‌ماه به بررسی آرایش گروه‌های سیاسی اصلاح طلب در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداخت و از جمله با پخش تصویری از هاشمی رفسنجانی، از گروهی با عنوان «کارگزاران یا نزدیکان هاشمی» سخن به میان آورد و افزود که این گروه هنوز هیچ موضعی در انتخابات اتخاذ نکرده‌ است.

دفتر هاشمی رفسنجانی در بیانیه اخیر خود ضمن تکذیب هرگونه وابستگی آقای رفسنجانی به احزاب سیاسی، آورده است: «اینکه برخی رسانه‌ها به رغم مخالفت ایشان (آقای رفسنجانی) به عمد سعی و اصرار دارند ایشان را به حزب یا جناح خاصی در انتخابات منتسب کنند، ریشه در اهداف و اغراض سیاسی شناخته شده پشت پرده‌ای دارد که قابل تأمل و توجه است.»

در هفته‌های اخیر برنامه ۲۰:۳۰ حملاتی را متوجه اکبر هاشمی رفسنجانی کرده و از جمله در برنامه «صرفا جهت اطلاع»، سیاست‌های پولی دانشگاه آزاد را که آقای رفسنجانی ریاست هیات‌امنای آن را بر عهده دارد، مورد نقد قرار داده و همچنین به «تورم» و «شکاف طبقاتی» دوران ریاست جمهوری آقای رفسنجانی اشاره کرده است.

در عین حال به تازگی وب‌سایت رسمی اکبر هاشمی رفسنجانی که بیشتر به انعکاس سخنرانی‌ها و موضع‌گیری‌های این چهره سیاسی جمهوری اسلامی می‌پرداخت، مسدود شده است.

غلامحسين محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاييه و دادستان کل کشور، روز ۱۲ دی‌ماه اعلام کرد که سايت «هاشمی رفسنجانی» به دليل مصاديق مجرمانه فيلتر شده است.

همچنین دادگاهی در ایران، فائزه هاشمی، دختر این سیاستمدار ایرانی، را به شش ماه حبس محکوم کرده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی در آخرين خطبه نماز جمعه تهران خود در تيرماه سال ۱۳۸۸ و درجريان اعتراضات به نتايج انتخابات رياست جمهوری، درخصوص به خطر افتادن مشروعيت نظام جمهوری اسلامی هشدار داده و برای عبور از بحران سياسی پس از انتخابات پيشنهاداتی نظير «آزادی زندانيان سياسی و جلب رضايت معترضان» را مطرح کرده بود.

وی از آن زمان تاکنون همچنان از آخرين خطبه نمازجمعه خود دفاع کرده و در مقابل به شدت از سوی طرفداران آيت الله علی خامنه‌ای و دولت مورد انتقاد قرارگرفته است.

بسياری از اصولگرايان تندروی طرفدار دولت، اکبر هاشمی رفسنجانی را مسئول ناآرامی‌های بعد از انتخابات می‌دانند.
XS
SM
MD
LG