لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۱

اسرائيل و آمريکا مانور مشترک موشکی برگزار می کنند


ارتش اسرائيل برگزاری يک مانور بزرگ موشکی مشترک اين کشور با نظاميان آمريکا را در آينده نزديک در خاک اسرائيل تأييد کرده است.

در حالی که در روزهای اخير تنش در خليج فارس شدت گرفته و مناسبات جمهوری اسلامی ايران با قدرت های غربی نيز تيره تر شده است، ارتش اسرائيل برگزاری رزمآيش موشکی خود با نيروهای آمريکايی را «بدون ارتباط با ايران» ناميده و گفته است که اين رزمایش نظامی از مدت ها قبل تعيين شده بود و با تحولات اخير ايران ارتباط ندارد.

به گزارش خبرگزاری های غربی، يک مقام ارتش اسرائيل، که نام او برده نشد، شامگاه پنجشنبه گفت رزمآيش جديد به جای مانور دو سالانه مشترک ارتش های اسرائيل و آمريکا خواهد بود.

رسانه های اسرائيلی خبر داده اند که مانور با نزديک شدن به بهار آغاز خواهد شد و نيروهای زمينی و دفاع موشکی در آن نقش مهمی دارند.

ارتش اسرائيل افزود که اين کشور و آمريکا همواره مانورهای مشترکی برای تقويت همکاری و پيشبرد صلح و ثبات منطقه ای برگزار کرده اند و رزمآيش جديد، امکانی تازه در چارچوب مناسبات راهبردی مشترک است.

آمريکا همواره گفته است که اين کشور به حفظ «برتری توان نظامی اسرائيل در منطقه» متعهد است. لئون پانه تا، وزير دفاع آمريکا ماه گذشته به چنين رزمآيش مشترک «بی سابقه ای» برای تأکيد بر «تعهد آمريکا به امنيت اسرائيل» اشاره تلويحی کرده بود.

باراک اوباما نيز به تازگی گفت که دولت او بيش از هر دولت ديگری در آمريکا برای امنيت اسرائيل اقدام عملی کرده است.

رزمآيش اسرائيلی- آمريکايی با نام «چالش وخيم ۱۲» (که ظاهراً اشاره ای به چالش های امنيتی جدی در سال ۲۰۱۲ است)، برگزار خواهد شد.

منابع نظامی اسرائيلی گفته اند که در اين «بزرگ ترين مانور مشترک، از جمله سيستم های تدافعی ضد موشکی برای گستراندن لايه های دفاعی در برابر موشک های دوربرد» تمرين خواهد شد.

شليک و آزمايش موشک های باليستيک، بخشی از رزمآيش «چالش وخيم ۱۲» خواهد بود و از جمله موشک دوربرد تدافعی «ختس» («پيکان») که ساخت اسرائيل است و آمريکا بودجه آن را تقبل کرده، شليک می شود.

نيروهای نظامی آمريکايی مستقر دراروپا و سازمان دفاع موشکی آمريکا دراين مانور مشترک نقش دارند.

پروفسور مارتين وان کارپلد، مورخ تاريخ جنگ های آمريکا در منطقه و جهان در دانشگاه عبری اورشليم، گفته است که هدف از مانور مشترک جديد اسرائيل و آمريکا، سنگين کردن اهرم فشار بر ايران (برای تغيير مسير برنامه های اتمی اين کشور) است.

پروفسور وان کارپلد افزود که «انجام چنين تمريناتی با هدف بيان يک منظور مشخص است و اسرائيل و آمريکا می خواهند به مقامات تهران بگويند که ما برای رويارويی با شما آماده هستيم».

جمهوری اسلامی ايران که خود را خصم جدی اسرائيل اعلام کرده است، در همين روزها رزمآيش دريايی بزرگ ده روزه ارتش خود را با نام «ولايت ۹۰» در آبهای خليج فارس، آبراه هرمز و دريای عمان برگزار کرد که در جريان آن، سه فروند موشک نيز در نزديکی آبراه هرمز شليک کرد و موجب حساسيت جامعه جهانی شد.

در جريان همين رزمآيش نيروی دريايی ارتش ايران بود که مقامات سياسی و نظامی اين کشور جدی تر از هر زمان ديگر، تهديد به بستن آبراه هرمز را مطرح کردند؛ امری که با واکنش تند آمريکا و بريتانيا روبرو شد که گفتند اين امر را «تحمل نخواهند کرد» و همزمان نيز از آمادگی نظامی ارتش امير نشين های خليج فارس برای مقابله با چنين وضعيتی خبر رسيد.

افزون بر اهميت راهبردی آبراه هرمز برای عبور روزانه ۱۷ درصد از نفت جهانی، ايران همچنين «هشداری» از نوع بی سابقه ای داده است مبنی بر اينکه اگر آمريکا ناو جنگی ديگری را به جای ناو تازه رفته «يو.اس.اس جان استنيز» راهی منطقه کند، ايران آن را تحمل نخواهد کرد.

ايران همچنين اعلام کرد که نيروی دريايی سپاه پاسداران نيز بزودی رزمآيش مستقل خود را در همين مناطق دريايی برگزار خواهد کرد که به گفته علی فدوی، فرمانده اين نيرو، «تفاوت های محسوسی با رزمآيش های گذشته» خواهد داشت.

رزمآيش های منطقه در حالی است که رييس جمهوری آمريکا اين هفته تحريم بانک مرکزی ايران را توشيح کرد و همزمان، اتحاديه اروپا بر سر تحريم خريد نفت ايران به تفاهم های بيشتری نزديک شد؛ ايران گفته است که اگر نتواند نفت خود را صادر کند، آن را به مثابه اعلان جنگ تلقی خواهد کرد و نخواهد گذاشت که «يک قطره نفت از آبراه هرمز» به سوی جهان برود.

اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، پنجشنبه گفت که تحريم های جديد عليه ايران دارد اثرات جدی خود را می گذارد و بلبشويی که دامان اقتصاد و بازار ارز ايران را گرفته شواهد فروپاشی شاخص های اقتصادی ايران است اما همچنان جای ترديد است که سران ايران هدف خود را از برنامه های اتمی تغيير دهند.

اين هفته مئير داگان، رييس پيشين موساد اسرائيل، نيز در يک سخنرانی در کشورش گفت سران ايران «منطقی هستند» اما بعيد است که از برنامه اتمی خود در پی فشار جهانی عدول کنند.

گزارش های ماههای اخير در اسرائيل مدعی بوده است که بنيامين نتانياهو، نخست وزير و اهود باراک، وزير دفاع اين کشور، از طرح حمله نظامی به ايران حمايت جدی می کنند.

همچنين گزارش هايی تأکيد داشت که در نتيجه اعتراض اسرائيل به آمريکا بود که لئون پانه تا، وزير دفاع آمريکا سه هفته پيش گفت که نگران است که ايران حتی در کمتر از يک سال به توانايی توليد بمب اتمی برسد.

وزير دفاع اسرائيل حدود دو ماه پيش گفته بود که دريچه ای که بتوان در آن به طور مؤثر طرح های اتمی ايران را هدف قرار داد تنها کمتر از يک سال گشوده است و با گذشت اين زمان، اين دريچه هر چه بيشتر بسته می شود.
XS
SM
MD
LG