لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۸

تهران: نجات ملوانان ایرانی از سوی آمریکا اقدامی انساندوستانه بود


 نیروهای آمریکایی بر عرشه کشتی ماهیگیری ایرانی
نیروهای آمریکایی بر عرشه کشتی ماهیگیری ایرانی
در واکنش به نجات ۱۳ ملوان ایرانی از دست دزدان دریایی از سوی ‌نیروی دریایی آمریکا، تهران ضمن تجلیل از این اقدام آن ار عملی «انساندوستانه» دانست.

نيروی دريايی آمريکا یک روز پیش از این اعلام کرده بود، یک ناو شکن این کشور، از شناورهای اسکورت ناو هواپیمابر «یواس اس جان سی استینس» ۱۳ ملوان ایرانی را از دست دزدان دریایی نجات داده است.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، ضمن استقبال از این اقدام، گفت: «تلاش برای رهایی دریانوردان از محاصره دزدان دریایی سومالی اقدامی انساندوستانه بوده و همه كشورها باید چنین تلاشی برای مقابله با دزدی دریایی داشته باشند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: «همانطور كه نیروی دریایی ایران تاكنون ملوانان سایر كشورها را از دست دزدان دریایی نجات داده است ، همه كشورها مسئولیت دارند با توجه به توانایی‌هایی خود، برای مبارزه با دزدان دریایی تلاش كند.»

این اقدام در بحبوحه تنش مناسبات ایران و آمریکا صورت گرفته است؛ گروه ناو هواپیمابر «جان سی استنيس» که نیروهایش ملوانان ایرانی را آزاد کرده‌اند، همان ناوگانی است که به تازگی و همزمان با رزمایش ایران خلیج فارس را ترک کرده بودند و ایران نیز از آنها خواسته بود دیگر به این آب‌ها بازنگردند.

لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا، نیز با تجلیل از اقدام نیروی دریایی این کشور برای نجات ملوانان ایرانی، گفت: «مشخص شد به رغم اینکه آنها اکثرا به دنبال تحریک ما هستند، ایالات متحده، آنچنانکه باید، در اینگونه شرایط واکنشی بسیار انساندوستانه و مسئولانه از خود نشان می‌دهد.»

ملوانان ایرانی نزدیک به دو ماه بود که اسیر دزدان دریایی سومالیایی بودند. نجات ملوانان ایرانی در ۲۸۰ کيلومتری جنوب شرقی مسقط پايتخت عمان رخ داد.
XS
SM
MD
LG