لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

لاریجانی حذف یارانه نقدی ۱۰ میلیون نفر را «خلاف قانون» دانست


علی لاریجان، رئیس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجان، رئیس مجلس شورای اسلامی
رییس مجلس شورای اسلامی می‌گوید قطع یارانه نقدی ۱۰ میلیون نفر ایرانی «مغایر قانون» است و قانون هدفمندی یارانه‌ها متوجه عموم مردم است.

پیشتر دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها از حذف یارانه نقدی ۱۰ میلیون «مرفه» خبر داده بود.

علی لاریجانی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: «سطح فراگیری قانون هدفمندی یارانه‌ها عموم مردم است... بنابراین دولت می‌تواند به عده‌ای که نیازمند هستند یارانه نقدی بیشتری بدهد، اما این‌که قرار باشد برخی افراد از دریافت یارانه حذف شوند مغایر قانون است.»

وی افزود: «در قانون آمده که دولت می‌تواند به نیازمندان یارانه نقدی بیشتری پرداخت کند، اما اگر هم کسی نخواهد یارانه را دریافت کند اشکالی ندارد، ولی دولت از نظر قانونی نمی‌تواند اجبار کند.»

محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها ششم دی‌ماه اعلام کرد اقشاری که از نظر دولت مرفه هستند باید از گردونه یارانه نقدی خارج شوند که این حدود ۱۰ میلیون نفر را شامل می‌شود.

وی آن زمان اظهار کرد که از نظر دولت، فردی که مبلغ یارانه «بین پنج تا ۱۰ درصد درآمد ماهیانه» وی را تشکیل می‌دهد «مرفه است و نیازی به یارانه ندارد».

به گفته آقای فرزین، ستاد هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم اجرای این قانون در صدد است تا با حذف یارانه افراد پردرآمد، میزان یارانه نقدی اقشار کم درآمد را افزایش دهد.

به گفته ستاد هدفمندی یارانه‌ها، در حال حاضر ۷۴ میلیون نفر در ایران یارانه نقدی دریافت می‌کنند که با حذف ۱۰ میلیون نفر، به گفته دولت، قرار بر این است که درآمد حاصل از این اقدام میان خانوارهای نیازمند توزیع شود.

دولت از دی‌ماه سال گذشته واریز یارانه‌های نقدی را آغاز کرده و تا کنون در ۱۰ مرحله، یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است.

به گفته بهروز مرادی، رییس سازمان هدفمندی یارانه‌ها، قرار بر این بود که یارانه نقدی مرحله یازدهم نیز ۱۴ دی‌ماه و به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان، به حساب خانوارها واریز شود.
XS
SM
MD
LG