لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۳

آمریکا: در صورت صحت خبر حکم اعدام حکمتی، قویا آن را محکوم می‌کنیم


در واکنش انتشار خبر صدور حکم اعدام، برای امیر میرزایی حکمتی، شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار از سوی قوه قضاییه ایران، وزارت خارجه ایالات متحده، قویا این حکم را، در صورت صحت خبر، محکوم کرد و اعلام داشت از طریق سفارت سوییس در تهران پیگیر وضعیت وی خواهد بود.

رسانه‌های ایران روز دوشنبه اعلام کردند، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به رياست قاضی صلواتی، امير ميرزايی حکمتی را به «عضويت در سازمان جاسوسی آمريکا و همکاری با دولت متخاصم»،متهم و به اعدام محکوم کرده است.

در همین حال، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، با تایید صدور این حکم برای امیر میرزایی حکمتی گفت: «این حکم صادر شده است و در زمان مشخصی قابل اعتراض است؛ که وی می‌تواند به صورت رسمی به این حکم اعتراض کند.»

آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا، به رادیو فردا گفت: «ما اخبار رسانه‌های ایرانی که آقای حکمتی به اعدام محکوم شده را دیدیم. وزارت خارجه آمریکا از طریق دفتر حفاظت منافع آمریکا در سفارت سوییس در تهران در تلاش است، صحت این اخبار تایید کند؛ اگر این اخبار درست باشد، ما به شدت این حکم را محکوم می‌کنیم.»

سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه اتهام همکاری امیر میزرایی حکمتی با سی آی ای، یا اعزام او از طرف این سازمان را ادعایی «مضحک» خواند و گفت: «رژیم ایران در انتساب اتهام بی‌پایه و اساس و اخذ اعترافات با اجبار و حبس آمریکاییان بی‌گناه با اهداف سیاسی سابقه طولانی دارد.»

آلن ایر تصریح کرد: «ما از حکومت ایران می‌خواهیم سریعا به آقای حکمتی از طریق سفارت سوییس دسترسی کنسولی بدهد و به آقای حکمتی اجازه بدهد به مشاور حقوقی‌اش دسترسی پیدا کند و او را آزاد کند.»

آلن ایر در پاسخ به این پرسش که موضع وزارت خارجه آمریکا درباره اعترافات پخش شده امیر میرزایی حکمتی چیست، گفت: «هر اعترافی که کسی در ایران بگوید تحت فشار و اجبار گرفته شده است. همانطور که در گذشته شهروندان خارجی و ایرانی تحت فشار مجبور به اعتراف شده بودند.»

امیر میرزایی حکمتی در اعترافاتی که در تلویزیون ایران پخش شد، گفته بود برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا کار می‌کرده و توسط این سازمان به ایران فرستاده شده بود.

در این میان خانواده امیر میرزایی حکتی نیز با ابراز نگرانی شدید از سرنوشت فرزندشان، ضمن رد اتهامات مطرح شده، محاکمه وی را غیرعادلانه دانسته و گفته‌اند که تلاششان برای گرفتن وکیل برای فرزندشان بی‌نتیجه بوده است.

امير ميرزايی حکمتی متولد سال ۱۹۸۳ در ايالت آريزونای آمريکا است و پدرش اتهام جاسوسی از سوی وی را تکذيب کرده است.

بهناز حکمتی، مادر وی نيز اعلام کرده است که اعترافات پسرش زير فشار انجام گرفته است.

خانواده آقای حکمتی نيز در بيانيه‌ای تصريح کرده‌اند که «ادعاهای مطرح شده عليه امير واهی است و معتقديم که اعترافات دروغی او داوطلبانه نبوده و تحت شرايط سخت واجباری بوده است.»

اين خانواده گفته‌اند که امير برای ديدار مادربزرگ‌هايش به ايران سفر کرده و اتهاماتی که عليه وی اعلام شده بی‌پايه است.
XS
SM
MD
LG