لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۸

سفر وزیر خزانه‌داری آمریکا به چین با درخواست تحریم نفت ایران


تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده.
تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده.
تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، روز چهارشنبه در دیدار با مقام‌های چینی در پکن از آن کشور خواست تا به جمع تحریم‌کنندگان نفت ایران بپیوندد اما گزارش‌ها حاکی است در این دیدارها نشانه‌ای از همراهی پکن در این زمینه دیده نشده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در جریان دیدارهای آقای گایتنر با مقام‌های چینی، «لیو ویمن»، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که «چین در زمینه انرژی با ایران همکاری عادی دارد که شفاف است و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را نقض نمی‌کند.»

وی با اشاره به خواسته‌های آمریکا در زمینه تحریم بیشتر ایران افزود: «اینکه قانون محلی یک کشور را بالاتر از قانون بین‌الملل قرار بدهند و بر دیگران فشار بیاورند کاری منطقی نیست.»

«لیو ویمن» هم‌چنین نسبت به همکاری هرچه سریع‌تر ایران و آژانس در زمینه شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای اظهار امیدواری کرد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تیموتی گایتنر در این سفر هم‌چنین قرار است با «ون جیابو»، نخست‌وزیر چین دیدار کند. این دیدار در آستانه سفر ون جیابو به کشورهای نفت‌خیز عرب منطقه خلیج فارس انجام می‌شود.

مقام‌های چینی در مورد اهداف گفت‌وگوهای پیش رویِ «ون جیابو» با عربستان سعودی، امارات متحده و قطر جزئیاتی ارائه نداده‌اند اما خبرگزاری‌ها از «فرصتی در سطح مقامات بلندپایه برای بررسی گزینه‌های احتمالی واردات نفت توسط چین» سخن می‌گویند.

چین در ماه نوامبر در حدود ۶۰۰ هزار بشکه نفت در روز از ایران خرید که این میزان، حدود یک‌سوم از کل صادرات روزانه نفت ایران را تشکیل می‌دهد.

دولت‌های غربی و به خصوص آمریکا از طریق تحریم‌های اقتصادی می‌کوشند حکومت ایران را تحت فشار قرار داده تا غنی‌سازی اورانیوم در برنامه‌ هسته‌ای خود را متوقف کند و در این راه اخیراً موضوع تحریم بیشتر صادرات نفت ایران را نیز در دستور کار خود قرار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری شینهوای چین، «وانگ چیشان»، معاون نخست‌وزیر چین روز سه‌شنبه در دیدار با وزیر خزانه‌داری آمریکا از او خواسته‌است ترتیباتی را برای کاستن از کنترل صادرات کالاها و فناوری‌های پیشرفته دومنظوره فراهم کند.

ایالات متحده برای جلوگیری از استفاده برخی تجهیزات در برنامه هسته‌ای ایران ممنوعیت‌هایی را بر تعدادی از کالاها با کاربرد دومنظوره وضع کرده‌است و چین مدت‌ها است که به این اقدام آمریکا معترض است.

سوی تیانکای، معاون وزیر خارجه چین، در آستانه سفر وزیر خزانه‌داری آمریکا به پکن گفته‌بود که: «معاملات تجاری و نفتی ایران و چین هیچ ارتباطی با فعالیت‌های هسته‌ای ایران ندارد. مسائل گوناگون را نباید با یکدیگر خلط کرد. نگرانی‌ها و منافع مشروع چین باید مورد احترام قرار بگیرد.»

تیموتی گایتنر قرار است عصر روز چهارشنبه به ژاپن سفر کند و به منظور افزودن به تحریم‌های ایران گفت‌گوهایی را نیز با مقامات آن کشور که ازجمله خریداران عمده نفت ایران است انجام دهد.
XS
SM
MD
LG