لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

هند: قصد نداریم از واردات نفت از ایران بکاهیم


یکی از مسئولان وزارت نفت هند اعلام کرده است این کشور قصد ندارد میزان وارد نفت از ایران را کاهش دهد. این در حالی است که یک مقام نفتی دیگر روز چهارشنبه گفته بود که دولت هند به پالایشگاه‌های این کشور هشدار داده است که از میزان واردات نفت از ایران بکاهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از مسئولان وزارت نفت هند روز پنجشنبه اعلام کرد که دولت هند تا کنون هیچ دستورالعملی در مورد کاهش خرید نفت از ایران صادر نکرده و از شرکت‌های نفتی هند نخواسته است تا از میزان واردات نفت از ایران بکاهند.

این درحالی است که خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از یک منبع آگاه صنعت نفت هند گزارش کرد دولت هند به منظور همراهی با تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران به پالایشگاه‌های این کشور هشدار داده است که میزان واردات نفت از ایران را کاهش دهند و کسری واردات را از محل دیگری تامین کنند.

این منبع آگاه تأکید کرد که هند مایل نیست خود را از جریان تحریم‌های آمریکا علیه ایران مستثنی کند.

هند که پس از چین دومین خریدار عمده نفت از ایران است، در حال حاضر تحت تأثر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، در پرداخت بدهی‌های عقب‌مانده خود به ایران با دشواری‌های بسیاری همراه است.

این کشور نزدیک به ۱۲ درصد از نیاز روزانه نفتی خود را که بهای آن سالانه به ۱۲ میلیارد دلار می‌رسد، از ایران خریداری می‌کند.

ایالات متحده در جریان مقابله با برنامه اتمی جمهوری اسلامی، صنعت نفت و بانک مرکزی ایران را تحریم کرده و از همپیمانانش خواسته است تا با این تحریم‌ها همراهی کنند.

مفاد تحریم‌های آمریکا اگرچه موانع بزرگی پیش پای شرکت‌هایی که بخواهند در این حوزه و از مجرای بانک مرکزی با ایران معامله کنند نهاده، به اوباما این امکان را می‌دهند که بخشودگی‌هایی را برای شرکت‌هایی که به صورت عمده از میزان خرید نفت خود از ایران بکاهند صادر کند و این کشورها را مشمول استثناء کند.

با این‌حال یک منبع آگاه هندی روز چهارشنبه به خبرگزاری رویترز گفت ‌که مهلت مستثنی ماندن از تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران تنها ۱۲۰ روز است و افزوده است که این مدت زمان مانند یک مسکن موقت عمل می‌کند.

یک منبع نزدیک به یکی از سفارتخانه‌ها در دهلی نو نیز با اظهار این‌ که هند در جستجوی مستثنی ماندن از تحریم‌ها نیست، اظهار کرد که راه حل کوتاه مدت دردی را دوا نمی کند و بهتر است هند در فکر جایگزینی برای نفت ایران باشد.

هند هم اکنون بدهی‌های خود را به ایران از طریق بانک خلق ترکیه می‌پردازد؛ روالی که با امضای تحریم‌های تازه توسط اوباما دچار مشکل شده، زیرا بر اثر این‌تحریم‌ها بسیاری از پالایشگاه‌های جهان دیگر نخواهند توانست بهای نفت خام خریداری شده از ایران را پرداخت کنند.

در حال حاضر نیز بانک خلق ترکیه از بازکردن حساب برای شرکت نفتی «بهارات»، شرکت نفتی دولتی هند و طرف معامله ایران، خودداری کرده است.

هم اکنون مذاکرات بر سر مسئله نیاز نفتی هند به ایران از چند سو در جریان است.

شیوشانکار منون، مشاور امنیت ملی هند که گفته می‌شود گفت‌و‌گوهای نفتی هند را رهبری می‌کند،‌ هفته پیش در این زمینه با کاردار سفارت آمریکا در دهلی نو دیدار داشت.

از دیگر سو، یک هیات هندی نیز از ۱۶ تا ۲۱ ژانویه از ایران دیدار خواهد کرد. این هیات در تلاش است تا بتواند بدون دور زدن تحریم‌ها، راهی برای پراخت بدهی عقب‌افتاده هند به ایران بیابد.

پالایشگاه‌های هندی نیز هم اکنون برای جبران کسری نفت خود به عربستان سعودی،‌ عراق و امارات چشم دوخته‌اند و برخی شرکت‌های هندی از میزان خرید خود از شرکت‌های نفتی متعلق به این کشورها افزوده‌اند.
XS
SM
MD
LG