لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

روسیه: اسرائیل، آمریکا را به سوی درگیری نظامی با ایران سوق می‌دهد


دمیتری مدودف، رئس جمهور(راست)، نیکولا پاتروشف و آناتولی سردیوکوف(وزیر دفاع چپ)
دمیتری مدودف، رئس جمهور(راست)، نیکولا پاتروشف و آناتولی سردیوکوف(وزیر دفاع چپ)
رئیس شورای امنیت روسیه، ابراز نگرانی کرد که اسرائیل، سرانجام ایالات متحده را به جنگ با ایران بکشاند.

نیکولا پاتروشف، رئیس شورای امنیت روسیه و از چهره‌های نزدیک به ولادیمیر پوتین گفت: «این احتمال وجود دارد که این مناقشه به یک درگیری نظامی بینجامد؛ درگیری‌ای که اسرائیل آمریکایی‌ها را به سوی آن سوق می‌دهد.»

نیکولا پاتروشوف که در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ ریاست سازمان امنیت روسیه را بر عهده داشت، در ادامه گفت ایران در صورت یک درگیری نظامی می‌تواند به بستن تنگه هرمز اقدام کند.

رئیس شورای امنیت روسیه گفت: «اگر علیه ایران اقدام نظامی صورت بگیرد، نمی‌توان این را منتفی دانست که ایرانی‌ها بتوانند تهدید خود را برای جلوگیری از صدور نفت عربستان سعودی از تنگه هرمز عملی کنند.»

در حالی که کشورهای غربی و اسرائیل، ایران را متهم می‌کنند که به دنبال ساخت بمب اتمی است، نیکولا، پاتروشوف، می‌گوید هنوز هیچ دلیلی در دست نیست که ایران می‌خواهد به بمب دست یابد.

رئیس شورای امنیت روسیه با اشاره به گمانه‌‌زنی ‌های متعددی که کشورهای غربی و اسرائیل در مورد زمان دست‌یافتن ایران به بمب مطرح کرده‌اند، گفت: «سال‌های زیادی است که ما می‌شنویم ایران تا هفته آینده به بمب دست می‌یابد.»

رئیس شورای امنیت روسیه همچنین گفت که ایالات متحده با توسل «به همه ابراز موجود» در پی سرنگونی رژیم ایران است تا به گفته او این کشور را به «یک شریک وفادار» تبدیل کند.

این اظهارات در حالی است که در هفته‌های اخیر سطح تنش میان ایران و آمریکا افزایش یافته است و تحریم‌های سختی علیه ایران اعمال شده است.

گزندگی این تحریم‌ها به حدی است که رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، از آن به عنوان «جنگ اقتصادی» یاد کرده است.

تحریم بانک مرکزی از سوی آمریکا، تحریم احتمالی نفت از سوی اروپا از تازه‌ترین مواردی است که عرصه را بر ایران تنگ‌تر کرده و موجب کاهش ارزش پول ملی ایران شده است.

ایران گفته بود که در صورت حمله نظامی یا تحریم نفتش قادر خواهد بود تنگه هرمز رو ببندد و آمریکا نیز تصریح کرده بود که انسداد تنگه هرمز «خط قرمز» واشینگتن است.

اسرائیل نیز که ایران را خطری برای موجودیت خود می‌داند همانند آمریکا گفته است که همه گزینه‌ها را برای توقف برنامه اتمی تهران مد نظر دارد.
XS
SM
MD
LG