لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۴

ترکیه: فقط تحریم های سازمان ملل علیه ایران را اجرا می کنیم


سلجوق اونال، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه
سلجوق اونال، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه
سلجوق اونال، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که آنکارا هیچ اجباری در اجرای تحریم هایی که از سوی یک یا چند کشور علیه ایران اعمال می شود ندارد و فقط طبق قوانین بین المللی، تحریم هایی را که از سوی سازمان ملل اعمال شود، به اجرا خواهد گذاشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، موضع وزارت خارجه ترکیه پس از دیدار علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ایران با احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام شد. هفته گذشته ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا به ترکیه سفر کرده بود تا این کشور را در تحریم ها وفشارهای بیشتر علیه ایران همراه کند.

آقای برنز در جریان سفر خود گفته بود: «واشینگتن و آنکارا منافع استراتژیک یکدیگر را درک و حفاظت می کنند و ما در این موضع که دستیابی ایران به بمب اتمی برای منطقه و جهان خطرناک است، هم نظر هستیم.»

به گزارش رویترز، تحریم های جدید آمریکا علیه ایران و به ویژه تحریم بانک مرکزی، کار را برای دیگر شرکای تجاری و انرژی ایران که با آمریکا رابطه دارند، دشوار می کند. طبق این قوانین، شرکت ها و یا افرادی که با ایران و بانک مرکزی رابطه داشته باشند، از بازار داخلی آمریکا حذف خواهند شد.

تیموتی گایتنز، وزیر خزانه داری آمریکا هم روز پنجشنبه توانست موافقتی از ژاپن بگیرد که بر اساس آن، توکیو نفت کمتری از ایران بخرد و نیاز نفتی خود از بازار ایران را به حداقل برساند. جزییات این که تا چه حد ژاپن خرید نفت خود از ایران را کم خواهد کرد، اعلام نشده است.

ژاپن حدود ۱۰ درصد نفت مورد نياز خود را از ايران تهيه می کند در حالی که ترکيه، حدود ۳۰ درصد از نفت مورد نياز خود را از ايران می خرد. سخنگوی وزارت خارجه ترکيه گفته که آنکارا فقط خود را محدود به قوانين بين المللی می داند و از اين رو قصد ندارد با هيچ کشور يا کشوری که بخواهد فراتر از آن حرکت کند، همراه شود.

چین از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران و تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی انتقاد کرد و آن را «غیرسازنده و ناکارآمد» خوانده است. مقامات چینی هم می گویند تحریم وقتی می تواند موثر باشد که به طور اجماعی اجرا شود و تحریم های یک جانبه تاثیر ندارد.

وزارت خارجه ترکيه البته در همين حال گفته که موارد تحريمی آمريکا عليه ايران را بررسی می کند. آن هم در حالی که به تازه گی قرارداد خريد نفت از ايران در سال جاری ميلادی، سال ۲۰۱۲ را تمديد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «تنر ییلدیز» وزیر انرژی ترکیه روز پنجشنبه گفت: «در حال حاضر همه چیز میان ایران و ترکیه طبق قرارداد پیش می رود و خرید نفت ما از ایران برقرار است. موارد مطرح شده از سوی آمریکا را بررسی می کنیم و اگر قرار شد تغییری ایجاد شود، آن را بعدا اعلام خواهیم کرد.»

علی لاریجانی پس از دیدار با رییس پارلمان ترکیه در آنکارا گفت: «ایران و ترکیه شرکای تجاری و سیاسی نزدیکی هستند و هنوز حوزه های زیادی میان دو طرف هست که می تواند بهتر هم بشود.» رییس پارلمان ترکیه هم گفت: «همیشه کسانی هستند که می خواهند روابط بین دو کشور را دچار مشکل کنند که ما نباید بگذاریم چنین چیزی روی دهد.»

احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هم هفته پیش به تهران سفر کرده بود، اعلام کرد آنکارا آماده است تا میزبانی گفت وگوهای پیش رو میان ایران و کشورهای موسوم به پنج به علاوه یک را عهده دار شود.
XS
SM
MD
LG