لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۱

روسیه: تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند تلاشی برای تغییر رژیم تعبیر شود


گنادی گاتیلوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه
گنادی گاتیلوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه
روسیه می‌گوید اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران می‌تواند از سوی جامعه جهانی به عنوان تلاشی سیاسی برای تغییر حکومت در ایران تعبیر شود. این کشور در عین حال از آغاز غنی‌سازی در تأسیسات اتمی فردو ابراز ناخشنودی کرد.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه، گنادی گاتیلوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، روز جمعه گفت تحریم‌های بیشتر و همچنین هرگونه گزینه نظامی علیه ایران «بدون شک از سوی جامعه جهانی تلاشی برای تغییر حکومت در ایران تعبیر می‌شود.»

روسیه ضمن حمایت از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ ایران، همواره مخالفت خود با هرگونه اقدام یک‌جانبه در این خصوص را ابراز کرده است.

آقای گاتیلوف روز جمعه در این خصوص گفت: «تحریم‌های یکجانبه کشورهای غربی (علیه ایران)، که فراتر از تصمیم‌های شورای امنیت سازمان ملل هستند، تأثیر نامطلوبی بر روی مردم و اقتصاد ایران می‌گذارد. این دست اقدام‌ها موجب تضعیف تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای حل مسئله هسته‌ای ایران می‌شود.»

وی گفت که جامعه جهانی این اقدام‌های یک‌جانبه علیه ایران را به منزله جهت‌گیری علیه نظام جمهوری اسلامی تلقی خواهد کرد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در ادامه بر کارساز بودن تحریم‌های شورای امنیت در این زمینه اشاره کرد و گفت که از نظر روسیه، قطعنامه‌های شورای امنیت و ایجاد محدودیت در خصوص همکاری‌های نظامی با ایران کاملا این کشور را تحت فشار قرار داده است.

آقای گاتیلوف همچنین بر تداوم مذاکرات هسته‌ای «گام ‌به گام» با ایران تأکید کرد. روسیه پیشتر پیشنهاد داده بود که برای پیشبر مذاکرات در ازای همکاری ایران با آژانس، جامعه جهانی نیز به تدریج از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی بکاهد.

ابراز نگرانی از فعالیت‌های غنی‌سازی در فردو

معاون وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در بخش دیگری از سخنان خود، اگرچه غنی سازی اورانیوم از سوی ایران و در چارچوب قواعد آژانس را حق جمهوری اسلامی دانست، از آغاز غنی‌سازی در تأسیسات اتمی فردو ابراز ناخشنودی کرد.

گنادی گاتیلوف در این خصوص گفت: «باید اظهار کنیم که ایران به انکار خواست‌های بین‌المللی مبنی بر کاهش نگرانی‌ها در مورد برنامه‌ اتمی‌اش و توقف ساخت تأسیسات غنی‌سازی در نزدیکی قم، ادامه می‌دهد.»

پیشتر وزیر خارجه روسیه نیز از آغاز غنی‌سازی اورانیوم در سایت فردو ابراز نگرانی کرده و گفته بود که ایران نگرانی جامعه بین‌المللی از برنامه هسته‌ایش را نادیده می‌گیرد.

سخنگوی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه تاييد کرد که جمهوری اسلامی فعاليت غنی‌سازی اورانيوم تا غلظت ۲۰ درصدی را در سايت «فردو» قم آغاز کرده است. اين اقدام جمهوری اسلامی واکنش آمريکا، بريتانيا و آلمان را نیز در پی داشته و این کشورها اقدام اخیر ایران را به منزله نقض تعهدات بين‌المللی تهران دانسته‌اند.

حکومت ايران پس از برملا شدن وجود تاسيسات پنهانی فردو توسط سرويس های امنيتی غرب، در سپتامبر سال ۲۰۰۹ موجودیت این مرکز را به آژانس بين المللی انرژی اتمی گزارش داد.
XS
SM
MD
LG