لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

آمریکا: در صورت بسته شدن تنگه هرمز، آمادگی کامل برخورد با آن را داريم


لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا
لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا
لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه گفت نیروهای نظامی ایالات متحده هیچ نیازی برای آمادگی بیشتر و یا تمرین فراتر برای مقابله با بسته شدن احتمالی تنگه هرمز ندارند و اگر چنین اتفاقی روی دهد، آمادگی کامل برای برخورد با چنین شرایطی را دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای پانه تا روز چهارشنبه در پاسخ به خبرنگاران که آیا آمریکا آمادگی خاصی را برای بسته شدن احتمالی تنگه هرمز از سوی ایران در نظر دارد، گفت: «اصولا ما همیشه حضور نظامی کافی داریم و آمادگی لازم برای هر مسئله اضطراری را داریم ولی هیچ نیازی نمی بینیم که کار خاصی انجام دهیم. به اندازه کافی توان لازم را داریم و هیچ نیاز ویژه ای دیده نمی شود.»

در هفته های گذشته بحث لفظی میان ایران و آمریکا در مورد تنگه هرمز جریان داشته و دارد. متعاقب زمانی که اتحادیه اروپا اعلام کرد طرح تحریم نفت ایران را بررسی می کند، محمدرضا رحیمی، معاون محمود احمدی نژاد اعلام کرد اگر چنین کاری انجام شود، ایران تنگه هرمز را خواهد بست.

متعاقب آن مسئولان نظامی دو کشور به هم هشدار و پیام دادند و در آخرین اظهار نظر، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد منظور حفظ امنیت منطقه بوده و ایران نگفته که تنگه هرمز را می بندد.

وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه گفت: «ایالات متحده همواره حضور نظامی قدرتمندی در منطقه داشته و الان هم به همان اندازه حضور نظامی مشخص و مقتدری در منطقه داریم. پیام آن هم کاملا مشخص است: به طور کامل آماده هستیم تا هرچه لازم باشد برای حفظ صلح و ثبات در آن منطقه از جهان را انجام دهیم.»

لئون پانه تا گفت: «ما به طور مشخص دو خط قرمز مشخص کرده و به ایران هم اعلام کردیم. دستیابی ایران به بمب اتمی و اقدام احتمالی ایران برای بستن تنگه هرمز. اما با این حال، هدف اصلی ما، این است که اختلافات را کنار گذاشته و بتوانیم به طور صلح آمیز و بدون هیچ گونه درگیری و به استناد قوانین و مقررات بین المللی، مسائل و نگرانی ها دو طرفه را حل کنیم.»

وزیر دفاع آمریکا اضافه کرد:«ما هميشه اين را روشن مطرح کرده ايم، اگر تهديدی برای منطقه باشند و برخی رفتار ها که درمنطقه انجام می دهند،در صورتی که مجبور بشويم، آماده پاسخگويی نظامی خواهيم شد.»


آقای پانه تا گفت: «ما از مقررات و قوانین بین المللی تبعیت می کنیم و امیدواریم ایران هم چنین مسیری را دنبال کند.» وزیر دفاع آمریکا حاضر نشد در مورد جزییات نامه ای که گفته می شود در مورد تنگه هرمز به ایران نوشته شده مطلبی بگوید و فقط گفت: «ما کانال های متعددی برای گفت وگو با مقامات ایرانی داریم و سعی می کنیم از این کانال های ارتباطی استفاده کنیم.»

روزنامه نیویورک تایمز چندی پیش از ارسال پیامی از سوی آمریکا به ایران خبر داده بود که در آن آمریکا به آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی درباره پیامدهای بستن تنگه استراتژیک هرمز به وی هشدار داده و گفته است، چنین اقدامی «خط قرمز» واشینگتن است.

نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی که نامشان را فاش نکرده نوشته است: کاخ سفید در پیام خود تصریح کرده است در صورت چنین اقدامی از سوی جمهوری اسلامی واکنش نشان خواهد داد.

چند روز بعد رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با تایید این خبر گفت: «ما نامه آمریکا در مورد تنگه هرمز را از سه راه دریافت کردیم. هم دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل آن را تحویل گرفته، هم نسخه‌ای از آن را سفیر سوییس در ایران به عنوان حافظ منافع آمریکا فرستاده و همچنین جلال طالبانی، رییس جمهوری عراق این پیام را به ایران منتقل کرده است.»

وی افزود: «در حال حاضر مشغول بررسی نامه هستیم و اگر حس کنیم نیازی به فرستادن پاسخ باشد، به آن جواب می‌دهیم ولی در حال حاضر به بررسی‌های خودمان ادامه می‌دهیم.»

آقای مهمانپرست همچنین گفت: «تنگه هرمز شاه‌راه حیاتی برای تامین انرژی مورد نیاز دنیا است، طبیعتا ایران تمام توان خود را برای امنیت آن به كار خواهد گرفت و تمام توان دفاعی ما برای تامین امنیت این منطقه است.»

وزیر دفاع آمریکا همچنین روز چهارشنبه در مورد تعویق انداختن رزمایش مشترک میان آمریکا و اسرائیل گفت که به عقب انداختن زمان این مانور، به درخواست اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل انجام شده است.

لئون پانتا گفت: «آقای باراک به ما اطلاع داد که مایل است زمان اجرای مانور عقب بیافتد. ما هم بررسی های لازم را کردیم و با آن موافقت کردیم.»

مقامات اسرائیلی روز شنبه به منابع خبری گفته بودند برای پرهیز از تنش بیشتر در منطقه، تصمیم گرفته اند این مانور را دیرتر برگزار کنند و شاید در نیمه دوم سال جاری میلادی، این رزمایش مشترک را اجرا کنند.

تنگه هرمز نقشی استراتژيک در انتقال انرژی به بازارهای جهانی دارد و طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمريکا در سال ۲۰۰۹ روزانه ۱۵.۵ ميليون بشکه نفت خام، معادل حدود ۱۷ درصد کل نفت صادراتی جهان از اين تنگه به بازارهای جهانی منتقل شده است.
XS
SM
MD
LG